اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چه کسانی با بازگشایی مدارس از اول بهمن موافقت کردند؟/ آموزش حضوری در ابهام!

این روزها پرسشی مطرح است که خانواده‌ها را نگران کرده است؛ اگر وزارت بهداشت مخالف بازگشایی مدارس از اول بهمن است، چرا وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس اصرار دارد؟

چه کسانی با بازگشایی مدارس از اول بهمن موافقت کردند؟/ آموزش حضوری در ابهام!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: باز هم خبری مبنی بر بازگشایی مدارس منتشر شد و باز هم در حالی که این موضوع بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست، مسؤولان وزارت بهداشت موضع‌گیری کردند و این موضوع به نگرانی و اضطراب خانواده‌ها انجامیده است و حتی تعدادی از خانواده‌ها عنوان کرده‌اند که «بازگشایی مدارس در ایام کرونا منطقی نیست».

انتشار اخباری مبنی بر کرونای انگلیسی، امکان ایجاد موج دیگر کرونا با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت آلودگی هوا، والدین دانش‌آموزان را نگران کرده است اما اینکه مسؤولان وزارت بهداشت هم بازگشایی مدارس را تأیید نمی‌کنند، بر این نگرانی‌ها افزوده است.

نکته قابل توجه این است که وزیر آموزش و پرورش و مسؤولان این وزارتخانه هم بارها و بارها اعلام کردند که سلامت دانش‌آموزان در اولویت تصمیم‌گیری آنهاست و تمام اقدامات با هماهنگی مسؤولان وزارت بهداشت است.

* وقتی خبر بازگشایی مدارس اطلاع‌رسانی شد

اما حالا باز هم شاهد تناقض حرف‌ها و عمل‌ها هستیم؛ رئیس جمهور 20 دی در جلسه ستاد کرونا گفت: «در مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت می‌کنند و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند».

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش 21 دی اظهار کرد: «پیشنهاد بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی دیروز در ستاد ملی کرونا مطرح و خواسته شده که دستورالعمل آن تدوین شود؛ پیشنهاد این بوده که در مناطق آبی فقط مدارس زیر ۵۰ دانش‌آموز در کشور به صورت حضوری بازگشایی شوند؛ البته اکثر این مدارس در مناطق دور افتاده و صعب العبور هستند که دسترسی کمتری هم به امکانات و فضای مجازی دارند ضمن اینکه پیشنهاد شده که دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق آبی و زرد با حداکثر ۱۰ دانش آموز به صورت حضوری به مدرسه بروند، همچنین پیشنهاد شده هنرستان‌ها که فعالیت های کارگاهی دارند تا سقف ۱۵ نفر در مناطق آبی و زرد بازگشایی شوند و در مناطق قرمز و نارنجی به روال گذشته، بازگشایی انجام نمی شود».

وجود ۴۰ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش‌آموز در کشور

همان روز یعنی 21 دی محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایه‌های تحصیلی و مدارس بالای ۵۰ نفر فقط در پایه‌های اول و دوم ابتدایی از یکم بهمن حضوری خواهد بود همچنین کلاس‌های عملی هنرستانی‌ها نیز در مناطق آبی و زرد از یکم بهمن حضوری تشکیل خواهد شد. به مدارس ابلاغ کرده ایم که تشکیل کلاس‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حداکثر تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۱۰ نفر باشد همچنین  آموزش دانش آموزان پایه‌های سوم تا دوازدهم در مدارس بالای ۵۰ نفر باید همچنان غیرحضوری باشد».

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش دانش آموزان در مناطق قرمز در همه پایه‌های تحصیلی غیرحضوری خواهد بود، افزود: «۴۰ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز در کشور داریم که وقتی تعداد دانش آموزان را در بین پایه‌های تحصیلی تقسیم کنیم تعداد دانش آموزان هر پایه تحصیلی کمتر از ۱۰ نفر خواهد شد».

* آغاز تناقض‌ها

روز بعد از اطلاع‌رسانی خبر بازگشایی مدارس یعنی 22 دی ماه، وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل بازگشایی مدارس و کلاس‌ها را به ادارات‌کل استان‌ها ابلاغ کرد و در این دستورالعمل آمده است: «در اجرای مصوبات پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، در خصوص آموزش حضوری پایه های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان‌ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 دانش آموز، از اول بهمن ماه سال جاری در 6 بند و  بارعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می‌شود».

 هر لحظه ممکن است با عدم رعایت پروتکل‌ها و افزایش تجمعات دوباره به وضعیت نارنجی و قرمز بازگردیم

در شرایطی که مدارس به دنبال آماده‌سازی برای بازگشایی بودند، 23 دی رضا جلیلی خشنود معاون ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره بازگشایی مدارس در شهرهای آبی و زرد، گفت: «طبق بررسی‌های مجددی که در ستاد مقابله با کرونا صورت گرفته به احتمال خیلی زیاد و در حدود 90 درصد بازگشایی مدارس با تأخیر انجام خواهد شد و مدارس به فعالیت آموزشی خود از طریق فضای مجازی ادامه خواهند داد».

وی افزود: «وضعیت فعلی کرونا در کشورمان از لحاظ کاهش گیرایی و میرایی و ورود بیماران به مراکز درمانی بسیار شکننده است و هر لحظه ممکن است با عدم رعایت پروتکل‌ها و افزایش تجمعات دوباره به وضعیت نارنجی و قرمز بازگردیم. به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنیم موارد بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا وضعیت برای مردم و کادر درمان سخت تر نشود».

نکته قابل توجه مخالفت وزیر بهداشت با بازگشایی مدارس است؛ امروز سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند».

* آلودگی هوا هم دردسرساز است

در چنین شرایطی، وضعیت آلودگی هوا هم بر مشکلات افزوده است؛ شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد 160 قرار گرفته و هوای تهران برای همه افراد جامعه همچنان آلوده است همچنین شاخص کیفیت هوا طی 24 ساعت گذشته به‌طور میانگین بر روی عدد 174‌ قرار داشت و هوای تهران آلوده بود و حتی در برخی ساعات غلظت آلاینده‌ها به شدت افزایش داشت و در برخی نقاط شاخص از مرز 200 هم عبور کرد.

محمدمسعود ذاکر فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه آلودگی در رشد مغزی کودکان تأثیر دارد و احتمالا ضریب هوشی کودکان ما در آینده با این آلودگی‌ها کمتر خواهد بود، تصریح کرد: «حتی توصیه‌هایی برای محدودیت رفت‌وآمد خودروها در کنار مدارس است یعنی باید در کنار مدارس آمدورفت را سخت‌تر کنیم و اگر پیاده هستید از مسیرهایی رفت‌وآمد کنید که آلودگی کمتر باشد، هرچه سن کودک کمتر و قد کوتاه‌تر باشد میزان آلودگی که دریافت می‌کند بیشتر است، لذا بازگشایی مدارس در این آلودگی اصلا به صلاح نیست».

زمانی هم که کرونا نبود، وقتی شرایط آلودگی هوا به هشدار می‌رسید، موضوع تعطیلی مدارس بررسی می‌شد اما حالا انگار کسی به موضوع آلودگی هوا توجه نمی‌کند؛ شاید یک دلیل آن هم این بود که تنها مُسکن کاهش آلودگی هوا در آن زمان تعطیلی مدارس بود که حالا مدارس هم تعطیل است!

* وزارت بهداشت در ستاد کرونا چه موضع‌گیری درباره بازگشایی مدارس داشته است؟!

پرسش اینجاست که اگر وزارت بهداشت مخالف بازگشایی مدارس است، چرا وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس اصرار دارد؟ و مگر قرار نیست که مدارس با هماهنگی وزارت بهداشت بازگشایی شوند؟

با این روند آیا مدارس بازگشایی خواهند شد؟ آیا وزارت آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن نظرات مسؤولان وزارت بهداشت، درهای مدارس را باز می کند؟ و اگر در این شرایط شاهد پیش‌بینی‌های وزیر بهداشت باشیم، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

اما یک پرسش دیگر، این است که آیا وزارت بهداشت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، مخالفت خود را برای بازگشایی مدارس اعلام کرده است؟ و اگر اعلام کرده است، چرا به رغم مخالفت این وزارتخانه، باز مقرر شد مدارس بازگشایی شود؟! چه کسانی در ستاد کرونا با بازگشایی مدارس موافقت کرده بودند و دلایل آنها چه بوده است؟! و اینکه وزارت بهداشت در ستاد کرونا چه موضع‌گیری درباره بازگشایی مدارس داشته است؟!

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول