شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

ویژه نامه ها  /  بازار

ثبت برند

در دنیای تجارت برای اینکه بتوان به شیوه‌ای هدفمند نسبت به معرفی محصولات یا خدمات خود بپردازیم، نیاز است تا آن‌ها (محصولات یا خدمات) را در قالب یک اسم و نشان مشخص معرفی نمود.

ثبت برند

برای تحقق چنین امری نیاز است تا قبل از هر چیزی نسبت به ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو اقدام نماییم.

به جهت اینکه درک روشنی از ماهیت برند یا علایم تجاری (علائم تجاری) به دست آوریم، مثالی خواهیم آورد.

زمانی که یک شرکت یا مجموعه‌ای محصولات یا خدماتی را تولید می‌کند، نیاز است تا با برنامه‌ای هدفمند نسبت به ارائه آن به مشتریان خود اقدام نماید. اما از آنجا که هر شرکت یا مجموعه‌ای جهت تداوم فعالیت‌های خود نیاز دارد تا برای محصولات یا خدمات خود مشتریانی وفادار ( مشتریانی که همیشه از آن‌ها خرید کنند ) جذب نماید، بایستی محصولات یا خدماتی را ارائه نمایند که رضایت خاطر خریداران و مصرف کنندگان را فراهم نماید.

اما این سوال پیش می‌آید که مشتریان چگونه باید محصولات و یا خدمات آن شرکت یا مجموعه را بشناسند؟ اینجاست که اهمیت ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو بسیار مشهود و پر رنگ خواهد بود.

بله کاملاً درست متوجه شدید، در تعریفی ساده می‌تواند گفت:

 برند، یا نشان تجاری که در اصطلاح عامیانه به آن لوگو هم گفته می‌شود، یک علامت یا اسم اختصاصی است که تمامی مجموعه‌ها و شرکت‌ها، برای اینکه دیگران محصولات یا خدمات آن‌ها را با سایر شرکت‌ها اشتباه نگیرند، بر روی محصولات یا خدمات خود می‌گذارند.

مزایای ثبت برند یا نشان تجاری

همان‌طور که اشاره گردید، عمده هدف و حتی مزیت بزرگ ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو را می توان معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت یا مجموعه و نیز ایجاد تمایز میان آن‌ها با سایر مجموعه‌ها دانست. اما واقعیت این است که ثبت برند مزایای دیگر نیز دارد. در ادامه و به صورت مختصر، برخی از شاخص‌ترین مزایای ثبت برند را بیان خواهیم نمود.

به طور کلی می‌توان موارد زیر را به عنوان مزایای ثبت برند عنوان کرد :

این امکان را برای شرکت‌ها و مجموعه‌های تولید کننده و ارائه دهنده خدمات فراهم می‌سازد تا میان محصولات یا خدمات خود با سایر مجموعه‌ها تمایز ایجاد کنند.
سهولت تشخیص محصولات یا خدمات شرکت‌ها را برای مشتریان آن‌ها فراهم می‌نماید.
می‌تواند به عنوان ابزاری نوین نسبت به معرفی چهره‌ای موفق و یا ناموفق از مجموعه و شرکت عمل نماید.
ایجاد محدودیت در سوء استفاده دیگران از محصولات یا خدماتی که با آن نشان تولید و ارائه می‌گردند.
با واگذاری امتیاز استفاده و استعمال آن بر روی محصولات و یا خدمات سایر مجموعه‌ها و افراد، می‌تواند درآمدهایی مضاعف را برای دارندگان آن به ارمغان آورد. ( اعطای نمایندگی و... )
می‌تواند عاملی باشد تا دارندگان آن همواره برای حفظ و البته ارتقای جایگاه خود در میان مشتریان، برای ارتقای کیفیت محصولات یا خدمات خود تلاش نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت برند یا نشان تجاری

ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو، نیازمند انجام فرایندی خاص است. در فرایند ثبت برند، نیاز است تا برخی مدارک ارائه گردد که نوع آن‌ها بستگی به این دارد که متقاضی ثبت برند شخص حقیقی (یک فرد)  باشد و یا شخص حقوقی (شرکت).

بر همین اساس در ادامه قصد داریم تا به جهت آشنایی شما همراهان محترم، به معرفی مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند بپردازیم.

قبل از معرفی این مدارک نیاز است تا به این نکته اشاره نماییم که فرایند ثبت برند، به نسبت برخی از امور ثبت، فرایندی نسبتاً طولانی است که چنانچه مراحل آن به درستی طی نگردد، می‌تواند حتی طولانی‌تر نیز شود. بر این اساس توصیه می‌شود که جهت تسهیل روند ثبت برند و نیز حصول نتیجه در کمترین زمان ممکن، با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید.

چنانچه پس از مطالعه هر یک از مطالب ارائه شده در این مقاله، سؤال و یا نیاز به راهنمایی خاصی در خصوص ثبت لوگو یا ثبت علایم تجاری (علائم تجاری) داشتید، کارشناسان ثبت پارسه با افتخار آماده ارائه راهنمایی‌های لازم به شما هستند.

در فرایند ثبت برند یا نشان تجاری، پس از اینکه از طریق استعلام برند مطمئن شدید که امکان ثبت نشان تجاری مورد نظر وجود دارد، نیاز است تا مدارک لازم مورد نیاز برای ثبت برند را تکمیل نمایید.

منظور از استعلام برند این است که برای ثبت اسم هایی که برای برند خود انتخاب می‌نمایید هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد. منظور از محدودیت یکی از موارد زیر است :

عدم مغایرت با قوانین حاکم بر کشور
از قبل ثبت نشده باشد

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ثبت علایم تجاری (علائم تجاری) با توجه به موارد زیر، می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشند :

شخصیت درخواست دهنده حقوقی باشد ( درخواست دهنده یک شرکت است)
شخصیت درخواست دهنده حقیقی باشد ( درخواست دهنده یک فرد است )
نشان تجاری  مورد نظر فارسی باشد
نشان تجاری مورد نظر لاتین باشد

هر یک از موارد فوق همان‌طور که اشاره گردید، باعث ایجاد تفاوت‌هایی در نوع مدارک مورد نیاز برای ثبت برند خواهد شد. در ادامه با توجه به هریک از موارد فوق الذکر، مدارک مورد نیاز را معرفی خواهیم نمود.

مدارک مورد نیاز برای شخصیت حقوقی

اگر برند مورد نظر فارسی باشد، مدارک زیر نیاز است :

آگهی و روزنامه رسمی تأسیس شرکت و نیز هر گونه تغییرات ایجاد شده در شرکت

کپی شناسنامه و کپی کارت ملی مدیرعامل

کپی مجوز مرتبط با فعالیت ( پروانه کسب، پروانه بهره برداری، جواز مجوز تولید )

تصویری از نمونه برند طراحی شده در ابعاد 6*6

اگر برند مورد نظر لاتین باشد، مدارک زیر نیاز است :

چنانچه برند شما لاتین باشد، علاوه بر تمامی مدارک مورد نیاز در برند فارسی، نیاز است تا درخواست دهنده حقوقی (شرکت) دارای کارت بازرگانی نیز باشد.

مدارک مورد نیاز برای شخصیت حقیقی

اگر برند مورد نظر فارسی باشد، مدارک زیر نیاز است :

کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص درخواست دهنده

کپی مجوز مرتبط با فعالیت ( پروانه کسب، پروانه بهره برداری، جواز مجوز تولید )

تصویری از نمونه برند طراحی شده در ابعاد 6*6

اگر برند مورد نظر لاتین باشد، مدارک زیر نیاز است :

چنانچه برند شما لاتین باشد، علاوه بر تمامی مدارک مورد نیاز در برند فارسی، نیاز است تا درخواست دهنده حقیقی (فرد) دارای کارت بازرگانی نیز باشد.

ممنوعیت‌های انتخاب اسم برند

 

در ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو، نیاز است تا برخی نکات و قوانین مورد توجه قرار گیرد. بر اساس ماده ۳۲ قانون ثبت علائم تجاری، برای ثبت برخی از علامت‌ها ممنوعیت‌هایی وجود دارد و متقاضی جهت ثبت برند خود، باید نسبت به رفع این ممنوعیت‌ها اقدام نماید. در ادامه به بیان این موارد خواهیم پرداخت.

عدم ایجاد تمایز

در ماده 32 به صراحت ذکر شده است که چنانچه یک اسم یا برند نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد، امکان ثبت برای آن وجود ندارد.

مغایر با موازین شرعی

در ماده 32 اشاره می‌شود اسم یا نشانی که به عنوان علایم تجاری (علائم تجاری) انتخاب می‌گردند، در صورت مغایرت با موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه، امکان ثبت وجود ندارد. به طور کلی نشان تجاری نباید حاوی کلمات و تصاویری باشد که مغایر با شرع، عفت و نظم عمومی ‌باشد.

گمراه کننده

چنانچه یک لوگو یا نشان تجاری باعث شود تا مصرف کننده را در شناخت ماهیت واقعی دچار گمراهی کند، امکان ثبت وجود ندارد. در ماده 32 آمده است، نشان یا علامتی که مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه کند، امکان ثبت نخواهد داشت.

نشان‌های مملکتی

در صورتی که در ثبت علایم تجاری (علائم تجاری)، ثبت برند و یا ثبت لوگو، عین نشان و یا برخی از قسمت‌های نشان سایر حکومت‌ها استفاده شده باشد، امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت. در بند « د » ماده 32 قانون ثبت علائم تجاری در خصوص این مورد چنین آمده است :

" عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم ، یا سایر نشان‌های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین الدولی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده‌اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود. "

مشابهت یا تقلیدی بودن

در یکی از موارد زیر، برند یا شنان تجاری مورد درخواست، نشانی تقلیدی تشخیص داده خواهد شد و امکان ثبت آن وجود ندارد :

در صورتی که برند درخواستی به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک برند یا نشان تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه مجموعه‌ایی معروف در ایران باشد.
در صورتی که عین یا شبیه برند درخواستی قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت شده و در میان عموم معروف باشد. به شرطی که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت ارتباط وجود داشته باشد و ثبت برند جدید به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

حق تقدم

یکی دیگر از ممنوعیت‌های ثبت علایم تجاری (علائم تجاری) ، موضوع حق تقدم است که در بند « و » ماده 32 قانون علائم تجاری به آن اشاره شده است :

" عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود. "

پیشنهاد ثبت پارسه در این موارد ، استعلام برند  از طریق ثبت پارسه است که به صورت رایگان توسط کارشناسان ثبت پارسه صورت می پذیرد.

بررسی 2 سوال مهم در خصوص ثبت برند

در خصوص ثبت برند، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو، همواره سوالات مهمی مطرح است که در این میان، 2 سوال نسبت به سایر سوالات پرتکرارتر می‌باشد. در ادامه به بررسی این 2 سوال خواهیم پرداخت.

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند چند روز است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره گردید، ثبت برند یا نشان تجاری، یکی از موارد ثبت است که به نسبت برخی از امور ثبت، فرایندی نسبتاً طولانی است که چنانچه مراحل آن به درستی طی نگردد، می‌تواند حتی طولانی‌تر نیز شود.

غالباً پس از ارائه مدارک مورد نیاز توسط متقاضی، حدود 90 روز کاری زمان نیاز دارد تا نتیجه‌ی درخواست شما توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

 بر این اساس توصیه می‌شود که جهت تسهیل روند ثبت برند و نیز حصول نتیجه در کمترین زمان ممکن و جلوگیری از طولانی شدن فرایند ثبت، با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید.

چنانچه پس از مطالعه هر یک از مطالب ارائه شده در این مقاله، سؤال و یا نیاز به راهنمایی خاصی در خصوص ثبت علایم تجاری (علائم تجاری) داشتید، کارشناسان ثبت پارسه با افتخار آماده ارائه راهنمایی‌های لازم به شما هستند.

آیا امکان ثبت برند بدون جواز کسب وجود دارد؟

با توجه به اینکه نشان تجاری به جهت معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت یا مجموعه در قالب عنوانی مشخص است، قانون‌گذار به صراحت تاکید دارد تا برای ثبت آن، حتماً مجوز کسب وجود داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید جهت ثبت درخواست ارائه گردد، جواز کسب می‌باشد. جواز کسب حتماً می‌بایست متناسب با نوع فعالیت متقاضیان باشد. بر این اساس، پاسخ این است که در حال حاضر ( تا تاریخ انتشار این مقاله )، امکان ثبت برند بودن جواز کسب وجود ندارد.

در پایان امیدواریم که نکات ارائه شده در خصوص ثبت برند برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص ثبت علایم تجاری (علائم تجاری)، ثبت نشان تجاری و یا ثبت لوگو نیاز به مشاوره یا راهنمایی خاصی دارید،  با شماره  22883230-021 تماس حاصل فرمائید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول