اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فاز سوم پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم گفت: قرار است در طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با تعریف فاز 3 ، با تبدیل نفت خام سبک تولیدی به فرآورده‌های پایین دستی ارزش افزوده بیشتری خلق شود.

فاز سوم پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم  اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش از ظهر امروز آیین آغاز عملیات پیش راه‌اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت 35 هزار بشکه در روز در فاز نخست، به فرمان رییس جمهور و با حضور استاندر هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیران ارشد صنایع پالایشی بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

با راه‌اندازی نهایی این پالایشگاه در دو فاز 35 هزار بشکه‌ای و  تولید قیر باکیفیت ایرانی در پایین‌ترین سطح تقطیر در فرآیند پالایشگاهی نفت خام فوق سنگین، صادرات قیر ایران به بازارهای هدف به زودی با ابعادی گسترده‌تری عملیاتی خواهد شد. مجموعه پالایشی پاسارگاد قشم به عنوان اولین پالایشگاهی که با تولید قیر، ‌نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل می‌کند می‌تواند کشور را برای صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر یاری کند.

در این راستا حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه مراسم در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه سازمان متبوعش نسبت به  توسعه صنایع نفتی در قشم چه اهدافی را دنبال می‌کند گفت: مطالعاتی که توسط کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته است، نشان می‌دهد قشم در بخش نفت و پتروشیمی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و اگر نگاه ویژه‌ای روی این بخش داشته باشیم، خواهیم دید که چه بسا این منطقه بتواند یک نقطه استراتژیک در بخش نفت و پتروشیمی تلقی شود.

مومنی افزود: ما هم اکنون در این مناطق 17 میدان هیدروکربوری در داخل و خارج جزیره داریم که  4 میدان آن  مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از آن گاز استخراج می‌شود و به بندرعباس و نقاط دیگر منتقل می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های جزیره قشم در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اظهار کرد: طبق تفاهم‌های بسیار مطلوبی که با وزارت نفت داشته‌ایم هم اکنون حدود 51 میلیون مترمکعب خوراک دریافت می‌کنیم  و چهار پتروشیمی را به فعالیت رسانده‌ایم که سرمایه‌گذارانی داخلی دارد. همچنین یک مجتمع پتروشیمی چینی را هم فعال کرده‌ایم که 6 میلیون تن ظرفیت دارد.

وی همچنین اظهار کرد: در صورت فعالیت مداوم و بیشتر پتروشیمی‌ها در این منطقه، اسکله و بندر مخصوص بارگیری نیز می‌تواند برای درآمدهای پایدار کشور و همچنین همین منطقه بسیار موثر باشد.

مومنی با بیان این که این سازمان در حوزه‌ای مثل بانکرینگ ظرفیتی 50 هزار تنی دارد گفت: همین پروژه بزرگ بانکرینگ با حضور رییس جمهور مورد افتتاح قرار خواهد گرفت. توانایی و ظرفیت‌های قشم در حوزه صنعت نفت بسیار زیاد است. در مجموع  اگر مشکلات و موانع دست و پاگیر اداری در پیش نباشد، خیلی زود می‌توان طیف‌های مختلفی از این صنایع را  در جزیره قشم به فعالیت درآورد.

*فاز سوم پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با هدف تولید فرآورده‌های پایین‌دستی اجرایی می‌شود

در ادامه قاسم محمودی مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم نیز اظهار کرد: عملیات پیش راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه قیر کشور که از  زیرمجموعه‌های گروه گسترش انرژی پاسارگاد است بدون حضور لایسنسور خارجی و تنها با اتکاء بر توان مهندسان داخلی محقق شده است.

وی افزود: پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده که در 2 فاز مختلف و هر فاز 35 هزار بشکه ظرفیت داشته باشد. برای احداث این پروژه نزدیک به 135 میلیون یورو از محل منابع ارزی کشور هزینه شده است.

محمودی همچنین گفت: از این میزان سرمایه‌گذاری حدود 85 میلیون یورو از سوی صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده شده است و مابقی هزینه‌ها به عهده گروه گسترش انرژی پاسارگاد بوده است.

مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم همچنین گفت: نفت فوق سنگین نفتی است که همیشه صادر می‌شده است و مشتقاتش را کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دادند و ما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید، تصمیم گرفتیم چنین پالایشگاهی را احداث کنیم. نفت سنگین درصد قیر بالایی دارد که ما آن  را در این پالایشگاه فرآوری و تولید کرده و برای بازار صادرات و یا استفاده داخلی آماده می‌کنیم.

محمودی با تصریح این که چنین طرحی تنها با به کار گرفتن فاز دوم خود به حداکثر سقف سوددهی می رسد گفت: در تدوام کار احداث فاز اول حدود 20 درصد کار تاسیسات زیربنایی در فاز دوم را هم اجرایی کردیم.

مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم گفت: خوشبختانه منابع ریالی و ارزی این پروژه بزرگ  تامین شده و از این لحاظ دغدغه‌ای وجود ندارد و از سال آینده انتخاب پیمانکار به تدریج شروع شده و کار فاز دو نیز به سرانجام خواهد رسید. تاکنون مبلغی حدود 280 تا 300 میلیارد تومان نیز به صورت ریالی هزینه شده است و این در حالی است که بر اساس برآوردهای انجام شده، تولید نهایی این پالایشگاه در پایان بازه بهره‌برداری از یک فاز معادل 935 هزار تن قیر در سال و 6 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

وی در پایان گفت: اخذ مجوزهای موردنیاز برای صادرات فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه مورد پیگیری قرار گرفته و همچنین قرار است بخشی از نیاز بازار داخلی نیز از سوی محصولات این شرکت پاسخ داده شود. قرار است در طرح‌های توسعه‌ای این پالایشگاه با تعریف فاز 3 ، با تبدیل نفت خام سبک تولیدی به فرآورده‌های پایین دستی ارزش افزوده بیشتری خلق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول