اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو درباره مشارکت در معاهده «آسمان‌های باز» در حال تصمیم‌گیری است

رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفته کشورش در حال تصمیم‌گیری درباره ادامه مشارکت در معاهده «آسمان‌های باز» در آینده است.

مسکو درباره مشارکت در معاهده «آسمان‌های باز» در حال تصمیم‌گیری است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی خروج یکجانبه دولت آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»، «ولادیمیر یرماکوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبر‌گزاری «تاس» گفت کشورش در حال تصمیم‌گیری درباره ادامه مشارکت در این معاهده است.

یر‌ماکوف در واکنش به گزارش روزنامه «کُمرسانت» مبنی بر اینکه روسیه بررسی‌های خود درباره مشارکت در معاهده آسمان‌های باز را اعلام می‌کند گفت: «در حال حاضر در مورد این مسئله دارد تصمیم‌گیری می‌شود. آمریکا با خروج از این معاهده، مساله بزرگی را درباره موجودیت آن به وجود آورد.»

این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌ها و مقام‌های روسیه از احتمال خروج مسکو از این معاهده خبر داده بودند.

شبکه «راشا تودی» روسیه بیست و ششم دسامبر ۲۰۲۰ (هفتم دی ماه) گزارش داد، اگر کشورهای عضو معاهده «آسمان‌های باز» به توقف تبادل اطلاعاتی با آمریکا متعهد نشوند، مسکو شاید از این معاهده خارج شود (جزئیات بیشتر).

ایالات متحده آمریکا رسما دوم آذرماه با طی شدن روند خروج از معاهده آسمان‌های باز، یکی دیگر از توافق‌های بین‌المللی این کشور را نقض کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیست و یکم ماه می (2 خرداد ماه) اعلام کرد که واشنگتن از این معاهده خارج می‌شود و «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که خروج از معاهده آسمان‌های باز پس از شش ماه وارد روند اجرایی می‌شود.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۵ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول