اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پارلمان افغانستان برای دومین بار لایحه بودجه سال آینده را رد کرد

مجلس نمایندگان افغانستان پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را برای بار دوم با اکثریت آرا رد کرد.

پارلمان افغانستان برای دومین بار لایحه بودجه سال آینده را رد کرد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مجلس نمایند‌گان افغانستان پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را که برای بار دوم از سوی وزارت دارایی فرستاده شده بود، در نشست عمومی روز شنبه، بیست‌وهفتم دی ماه با اکثریت آرا رد کرد.

«میررحمان رحمانی»، رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که دولت نه تنها ۱۷ مورد تخطی را که در پیش‌نویس اول شناسایی شده بود، اصلاح نکرده، بلکه دو مورد تخطی جدید را نیز در پیش‌نویس دوم بودجه افزوده است.

رحمانی افزود: در پیش‌نویس دوم بودجه موضوع یک‌سان سازی حقوق کارمندان دولت که از سوی مجلس نمایند‌گان تصویب شده، گنجانده نشده است.

عدم توازن، شامل‌شدن برنامه دسترخوان ملی در سند بودجه، وام‌ و اختصاص بودجه هنگفت به برخی از ادارات از جمله سایر دلایلی است که از سوی کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نمایندگان برای رد پیش‌نویس دوم بودجه عنوان شد.

کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نمایند‌گان افغانستان در گزارشی به نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت که موضوع پیشنهادی مجلس نمایند‌گان برای اصلاح، در پیش‌نویس دوم در نظر گرفته نشده است.

سرانجام مجلس نمایند‌گان افغانستان پیش‌نویس دوم بودجه را به رای‌گیری گذاشت که با اکثریت آرا رد شد. پس از رای‌گیری اعلام شد که ۱۲۰ نماینده‌ رای رد و ۱۵ نماینده رای تأیید برای پیش‌نویس دوم بودجه داده‌اند.

رد پیش‌نویس دوم بودجه از سوی مجلس نمایندگان

در پیش‌نویس دوم بودجه با افزایش۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون افغانی نسبت به پیش‌نویس قبلی، ۴۷۳ میلیارد و ۴۰ افغانی بودجه در نظر گرفته شده است. از این میان ۳۱۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون آن به عنوان بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد و ۸۴۲ میلیون آن به‌عنوان بودجه توسعه‌ای در نظر گرفته شده است.

وزارت دارایی افغانستان در هفدهم آذر، پیش‌نویس اول بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ را به مجلس نمایند‌گان ارایه کرده بود که در دهم دی ماه از سوی مجلس نمایند‌گان رد شد. پیش‌نویس دوم روز سه‌شنبه هفته گذشته به مجلس فرستاده شد.

رد بودجه از سوی مجلس نمایندگان واکنش اشرف غنی را برانگیخته است.  غنی، رییس جمهور دست‌کم دوبار تأکید کرده است که صلاحیت مجلس نمایند‌گان تنها رد و یا تأیید بودجه به عنوان «یک کل» است و صلاحیت گنجاندن پروژه‌ها در سند بودجه ملی را ندارد.

براساس آن‌چه اعضای مجلس نمایند‌گان می‌گویند، اشرف غنی در ننگرهار نمایند‌گان را متهم کرده است که خواستار گنجانیدن دو هزار پروژه شخصی در سند بودجه هستند. مجلس  به این سخنان غنی واکنش تند نشان داده و آن را توهین به خانه ملت خوانده‌اند.

مجلس یک‌سان سازی حقوق کارمندان دولت را که طرح آن از سوی این مجلس تأیید و تصویب شده را خط  قرمز خود عنوان کرده و بارها تاکید کرده تا حقوق یک‌سان سازی نشود، بودجه تصویب نخواهد شد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول