اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه همکاری‌های منطقه‌ای؛ اولویت ریاست دوره‌ای تاجیکستان در سازمان شانگهای

تاجیکستان طی ریاست دوره‌ای خود در سازمان همکاری‌های شانگهای تقویت همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه ای را در اولویت قرار خواهد داد.

توسعه همکاری‌های منطقه‌ای؛ اولویت ریاست دوره‌ای تاجیکستان در سازمان شانگهای

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در یک نشست که در وزارت امور خارجه تاجیکستان با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، اولویت‌ها و برنامه‌های مربوط به ریاست دوره‌ای این کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای در سال 2021 معرفی شد.

«احمد سیدمرادزاده» مدیر کل کشورهای همسود وزارت امور خارجه تاجیکستان و هماهنگ ساز ملی این کشور در امور سازمان همکاری‌های شانگهای گفت که در چهارچوب ریاست دوره‌ای تاجیکستان در سال 2021 اجرای بیش از 100 مورد اقدام در سطح بین المللی و داخلی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در پی بیستمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای که در 10 نوامبر سال گذشته میلادی به صورت مجازی برگزار شد، ریاست دوره‌ای این سازمان از روسیه به تاجیکستان منتقل شد که بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در 16-17 سپتامبر سال 2021 «دوشنبه» میزبان بیست و یکمین نشست سران خواهد بود.

وی با بیان اینکه شعار ریاست دوره‌ای تاجیکستان «20 سال سازمان همکاری‌های شانگهای: همکاری برای ثبات و شکوفایی» است، تصریح کرد: تقویت دوستی و حسن همجواری بین کشورهای عضو، تقویت بیشتر «روحیه شانگهای»، حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه، رشد همکاری‌های در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، تحکیم وجهه و موقعیت بین المللی سازمان، بهبود پایگاه حقوقی و گسترش مکانیزم‌های تعامل و همیاری از مهمترین اهداف «دوشنبه» طی این مرحله خواهد بود.

طبق اظهارات وی، اهداف مورد نظر تاجیکستان در زمینه‌های سیاسی عبارت از تقویت همبستگی داخلی و اعتماد متقابل اعضا و همچنین هماهنگی مواضع نسبت به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با منافع سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود. به این منظور برگزاری نشست شورای سران و شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو برنامه ریزی شده است.

این مقام وزارت امور خارجه تاجیکستان کمک به تقویت همکاری‌های عملی در امر مبارزه با تروریسم، جدایی خواهی، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته فرامرزی را از مهم‌ترین اهداف دوشنبه برای ریاست دوره‌ای اعلام کرد.

همچنین ایجاد مرکز ضد مواد مخدر سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر دوشنبه از دیگر اهداف اصلی این سازمان عنوان شد.

بر اساس برنامه پیش بینی شده، در سال 2021 نشست‌های دبیران شورهای امنیت، وزرای دفاع و رهبران نهادهای مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشورهای عضو در نظر گرفته شده است.

وی اولویت‌های ریاست دوره‌ای تاجیکستان در زمینه‌های اقتصادی را به شرح زیر توصیف کرد:

تصویب برنامه اقدامات عملی برای سال‌های 2021-2020 جهت رفع پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، مالی و غذایی ناشی از بیماری همه گیر کرونا در منطقه؛

تهیه و تصویب برنامه ایجاد مناطق رشد اقتصادی در فضای سازمان همکاری‌های شانگهای؛

مساعدت به تحقق موضوع استفاده گسترده از فرصت‌های حمل و نقلی کشورهای عضو؛

کمک به تعمیق تعامل بین شورای تجاری و اتحادیه بین بانکی سازمان همکاری‌های شانگهای، ایجاد همکاری آنها با نهادهای مالی بین المللی و زمینه حقوقی همکاری‌های در این زمینه؛

 کمک به توسعه کانون‌های تجاری در فضای سازمان به منظور حمایت از پروژه‌های نوپا.

در این راستا برگزاری جلسه شورای تجاری سازمان همکاری‌های شانگهای، نشست شورای اتحادیه بین بانکی، نشست مجمع اقتصادی، دیدار وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی (ملی)، جلسات جداگانه وزرای حمل و نقل، وزرای صنایع، وزرای انرژی و کشاورزی در شهر دوشنبه در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام وزارت امور خارجه تاجیکستان در زمینه همکاری‌های بشردوستانه، علمی، پژوهشی، هنری و حفظ میراث فرهنگی در گستره سازمان همکاری‌های شانگهای و برگزاری نشست‌های وزرای فرهنگ، دادگستری، بهداشت، رهبران نهادهای بهداشتی، حوداث غیر مترقبه برنامه ریزی شده است.

افزایش تعامل سازمان همکاری‌های شانگهای با سازمان‌های منطقه‌ای و به ویژه سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه کشورهای همسود، سازمان همکاری‌های اقتصادی، کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی از اصلی‌ترین اهداف ریاست دوره‌ای تاجیکستان در این سازمان عنوان شده است.

به این منظور در شهر «نیویورک» نشست مشترک سازمان همکاری‌های شانگهای با سازمان ملل متحد برگزار شده و در شهر دوشنبه نیز جلسه گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای و افغانستان دایر خواهد شد.

همچنین اقدامات لازم جهت تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد همکاری با سازمان همکاری‌های شانگهای در حاشیه هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.

به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت تحقق برنامه‌های فوق در 26-29 ژانویه نشست هماهنگ سازان ملی کشورهای عضو در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول