اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

پیشنهاد به رئیس مجلس بابت اصلاح قانون عوارض 5 درصدی شهرداری‌ها از بلیت هواپیما

با بالاگرفتن موضوع حذف عوارض 5 درصدی شهرداری از بلیت هواپیما و تناقض در اجرای آن از سوی شهرداری‌ها، امروز رئیس سازمان هواپیمایی از رایزنی با رئیس مجلس بابت ضرورت اصلاح قوانین عوارض ایرلاین‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

پیشنهاد به رئیس مجلس بابت  اصلاح قانون عوارض 5 درصدی شهرداری‌ها از بلیت هواپیما

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی پیش رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای تصویب عوارض جدید روی بلیت پروازها خبر داد و گفت: به تازگی برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده‌اند، در بودجه 1400 رقمی به قیمت بلیت پروازهای خارجی اضافه شود و این رقم به اورژانس اختصاص یابد.

به گفته یونس دقیق کیا در حال حاضر چهار نوع عوارض شامل «عوارض شهرداری»، «عوارض هلال احمر»، «عوارض فرودگاهی» و «عوارض ایمنی» روی بلیت پروازها اعمال شده است و از مسافران دریافت می‌شود، وضع عوارض جدید تحت عنوان عوارض اورژانس مشکلی دیگر به مشکلات شرکت‌های هواپیمایی اضافه می‌کند.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گذشته هم که بحث تعریف عوارض هلال احمر روی بلیت پروازها مطرح شد، یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) با طرح آن که این عوارض، عوارض خیریه محسوب می‌شود از کدگذاری آن خودداری کرد و قطعاً امکان کدگذاری این عوارض به عنوان عوارض اورژانس نیز در یاتا برای وصول وجود نخواهد داشت و برای شرکت‌های هواپیمایی مشکل ایجاد خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که شرکت‌های هواپیمایی درباره عوارض روی بلیت دارند همین موضوع اخذ عوارض 5 درصدی از سوی شهرداری بابت هر بلیت است؛ شهرداری ها طبق همین قانون از شرکت های هواپیمایی بابت هر بلیت مطالبه این 5 درصد را دارند و به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، برخی شهرداری ها نظیر شهرداری مشهد حساب شرکت ها را مسدود می کند تا این 5 درصد را برداشت کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در این باره می گوید: شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری‌های مختلف بر سر همین عوارض شهرداری چالش هایی دارند، به دلیل آنکه شهرداری از حساب شرکت‌های هواپیمایی برداشت می‌کنند و یا حساب شرکت‌های هواپیمایی را در برخی شرایط می‌بندند.

مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری بابت این عوارض 5 درصدی دارند این است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 46 و 47 شهرداری محل برخاست هواپیما و شهرداری محل فرود به عنوان محل‌های اخذ عوارض تعیین شده است.

اسعدی سامانی در این باره می گوید: ما پیشنهاد داده‌ایم که این عوارض چون محلی از اعراب ندارد برداشته شود یا حداقل فقط شهرداری مبدأ پرواز این 5 درصد را دریافت کند؛ حتی شهرداری‌ها از شرکت‌های هواپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه می‌کنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض می‌کند. شهرداری‌ها کمیسیون ماده 7 تشکیل می‌دهند و از حساب ایرلاین برداشت می‌کنند. 

به گفته وی در قانون مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدا موضوع عوارض شهرداری حذف شد، اما شهرداری‌ها موضوع درآمد پایدار شهرداری‌ها را تصویب کردند و طبق همان ماده 46 و 47 از حساب شرکت‌ها برداشت می‌کنند؛ مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخی بلیت مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف 300 تا 700 هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت مطالبه داریم، این مشکلات رفع و این عوارض برداشته شود. 

* رئیس سازمان هواپیمایی: قوانین عوارض ایرلاین‌ها از سوی مجلس اصلاح شود

در این راستا امروز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رایزنی با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته است: طی این دیدار مشکلات ایرلاین‌های کشور مطرح شد و این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که این اشکال مربوط به قانون است و باید اصلاح شود.

به گفته تورج دهقانی زنگنه، شهرداری‌ها بر اساس قانون این عوارض را دریافت می‌کنند و امکان حذف آن وجود ندارد، عوارض‌ها درآمد پایدار شهر هستند و بر همین مبنا، شهرداری‌ها موظف هستند که مطابق قانون این عوارض را از شرکت‌های هواپیمایی اخذ کنند، مشکل این است که هم‌اکنون این قانون وجود دارد و برای هرگونه تغییر، باید این خواسته طی لایحه‌ای تقدیم مجلس شود و نمایندگان مجلس نیز پس از بررسی، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

زنگنه با بیان اینکه ما با اخذ عوارض بدین گونه که هست موافق نیستیم، می‌گوید: یکی از اشکالاتی که در این خصوص مطرح می‌شود، این است که مطابق قانون، شهرداری از شهری که در آن بلیت صادر شده است، می‌تواند عوارض دریافت کند؛ این در حالی است که ممکن است یک نفر از خانه‌اش بلیت خریداری کرده باشد و بعد به منطقه دیگری برود و از آنجا سوار هواپیما بشود؛ بنابراین شهرداری‌ها نباید از دو محل عوارض دریافت کنند؛ باید این قانون به‌گونه‌ای اصلاح شود که طی آن محل سوار شدن مسافر ملاک عمل قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول