اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران در یادداشتی رسمی به آمریکا: به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در یادداشتی رسمی به آمریکا اطلاع داد در صورتی که اقدامات غیرقانونی خود علیه دیپلمات‌های ایرانی در سازمان‌های بین المللی مستقر در خاک آمریکا را متوقف نکند، آن کشور را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد کشاند.

ایران در یادداشتی رسمی به آمریکا: به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (شنبه) از صدور یک یادداشت رسمی هشدارآمیز و ارائه آن از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) به آمریکا خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط اضافه کرد: در این یادداشت به طرف آمریکایی هشدار داده شده است در صورتی که اقدامات غیرقانونی خود علیه دیپلمات‌های ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که مقر آنها در خاک آمریکا است را متوقف نکند، آن کشور را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد کشاند. 

خطیب زاده در توضیح این اقدام اظهار داشت: دولت آمریکا مدت مدیدی است که بر خلاف حقوق بین‌الملل تضییقات زیادی برای دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنان نزد سازمان‌های بین‌المللی در آمریکا ایجاد کرده و این اقدامات باعث ایجاد اختلال و ممانعت از کارکرد دیپلمات‌های ایرانی و چند کشور دیگر شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: دولت آمریکا علیرغم تعهدات خود به عنوان میزبان چندین سازمان بین‌المللی، هیچگاه میزبان شایسته‌ای نبوده و در طول تاریخ سازمان ملل متحد سعی در آزار و اذیت دیپلمات‌ها و خانواده‌ها و فرزندان دیپلمات‌های کشورهایی داشته که از نظر دوجانبه با آنها دارای اختلاف است.

به گزارش فارس، دولت آمریکا از تابستان سال گذشته (۱۳۹۸)  محدودیت‌های شدیدی برای تردد دیپلمات‌ها و وزرای ایرانی هنگام حضور در آمریکا اعمال و تردد مقام‌های ایران را به محدوده اطراف مقر سازمان ملل متحد در نیویورک محدود کرد. 

در همین خصوص نیز رویترز تیر ماه سال گذشته از یادداشتی دیپلماتیک خبر داد که براساس آن آمریکا محدوده تردد دیپلمات‌های ایرانی مستقر در نیویورک و خانواده‌های آنها را به شدت محدود کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به این رویکرد آمریکا واکنش نشان داد و از دولت آمریکا به عنوان میزبان مقر این سازمان خواست محدودیت‌ها علیه دیپلمات‌های ایران را رفع کند.

لازم به ذکر است «لی زلدین»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک آبان ماه سالجاری در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز ادعای دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد و گفت: ایالات متحده باید به روش‌هایی اعم از حملات سایبری تهاجمی، اعمال تحریم‌های جدید یا لغو روادید دیپلمات‌های ایران به این ادعاها پاسخ دهد. 

وی افزود: آنها در خاک ما هستند باید به قوانین ما احترام بگذارند و وقتی این قوانین را آزمایش می‌کنند باید تبعاتش را ببینند تا آن را متوقف کنند.»

زلدین در ادامه گفت اخراج هیأت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل و یا ایرانی‌هایی که در نیویورک زندگی می‌کنند پیام روشنی به ایران خواهد فرستاد و افزود: «فکر می‌کنم اینکه ایالات متحده روادید دیپلمات‌های سازمان ملل که اهل ایران هستند را باطل کند اقدام مهمی خواهد بود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول