اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

صدور انقلاب از زیرزمین خانه به اروپا و آمریکا توسط آیت‌الله موسوی لاری

آیت‌الله سبدمجتبی موسوی لاری(ره)؛ دانشمندی کم‌نظیر بود که توانست اسلام را از زیرزمین خانه‌اش به قلب اروپا و آمریکا صادر کند.

صدور انقلاب از زیرزمین خانه به اروپا و آمریکا توسط آیت‌الله موسوی لاری

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان؛ آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری سال ۱۳۱۴ شمسی در شهر لار پا به عرصه وجود نهاد. پدرش آیت‌الله سیدعلی اصغر موسوی لاری بنا به ارادتی که به کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام داشت، نام او را مجتبی گذاشت.

آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری نوه مجاهد بزرگ آیت‌الله‌ العظمی سیدعبدالحسین لاری است که نسبش به‌ واسطه عارف دزفولی سیدرکن‌الدین، به امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام) می‌رسد.

مطالعه، تمرین و نویسندگی، در سایه ذوق خدادادی نثر نوشتاری او را نسبت به نوشتارهای رایج حوزوی فراتر برد و او را در اندک زمانی به‌ عنوان یکی از نویسندگان جوان حوزه مطرح کرد تا مقالاتش در کنار مقالات استادانش در مجله‌های مذهبی به چاپ برسد.

این عالم دینی از همان دوران کودکی برخورد قاطعانه و عالمانه پدر بزرگوارش را با عوامل استعمار خارجی و استبداد داخلی از نزدیک شاهد بود.

رابطه سیاسی آیت‌‌الله سید علی‌اصغر موسوی لاری با فداییان اسلام و حمایت فکری و مالی از این گروه وفادار به اسلام منجر به ارتباط معنوی آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری با شهید سید مجتبی نواب صفوی شد.

مأموریت امام خمینی(ره) به آیت‌الله موسوی لاری

با موضع‌گیری‌ مردم و مراجع تقلید عظام در برابر لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری مسوول رساندن طومارها و پیغام‌های مردم معترض و حامی مرجعیت لارستان به دفتر مراجع علی‌الخصوص امام راحل(ره) شد.

آیت‌الله موسوی لاری در سال ۱۳۴۱ قبل از عزیمت به آلمان جهت انجام مداوای بیماری‌اش، خدمت امام خمینی رحمت‌الله علیه رسید و امام او را مأمور تحقیق و بررسی پیرامون معماری مسجد هامبورگ و نیز عملکرد یکی از فعالان فرهنگی در آلمان کرد که آقای موسوی لاری پس از بازگشت از آلمان نتیجه مأموریت خود را خدمت امام(ره) تقدیم کرد.

ارتباط آیت‌الله موسوی لاری با امام موسی صدر در آلمان

در سال ۱۳۴۲ که آیت‌الله موسوی لاری برای ادامه درمان در آلمان بستری بود، پس از خروج از بیمارستان، امام موسی صدر که برای اقامت چندروزه به آلمان آمده بود با ایشان در هتل دیدار کرد. آیت‌الله موسوی لاری از این دیدار چنین یاد می‌کند که امام موسی صدر هدف از مسافرت خود را به اروپا این‌گونه بیان داشت که من به فرانسه و ایتالیا رفته‌ام و اکنون هم به اینجا آمده‌ام تا توجه برخی از شخصیت‌ها و مطبوعات غربی را به اهداف مبارزات امام و ملت ایران جلب کنم.

امام موسی صدر توضیح داد که در فرانسه و ایتالیا با مدیران نشریات روزنامه‌های معروف صحبت کردند که چرا حقایق ایران را لوث می‌کنید؟ آن‌ها در پاسخ من با صراحت گفتند: شاه ایران از ما حمایت می‌کند و اگر شما نصف پولی که سفارت ایران در اختیار ما قرار می‌دهد، کمک کنید، اهداف و نقطه نظرات روحانیون و مردم ایران را منعکس می‌کنیم.

بی‌شک تألیف کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب توسط آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری موجب به چالش کشیده شدن فرهنگ منحط غرب و همچنین مقابله با هجوم همه‌جانبه فرهنگی بر ضد آموزه‌های شیعی بود که از سوی این دانشمند صورت گرفت.

صدور اسلام و انقلاب جداشدنی نیستند

از منظر آیت‌الله موسوی لاری امروز انقلاب و تشیع قابل تفکیک نیست ولی باید کاری کرد که حساسیت ایجاد نشود و چنان چه فرهنگ شیعه را درست برای نسل کنونی تحلیل کنیم سیاست نیز به دنبال آن خواهد آمد، پس ابتدا باید فرهنگ شیعه را برای آنان روشن نمود و دین‌داری را در آن‌ها ایجاد کرد زیرا کسی که به مذهب پایبند شد، ولایت را هم خواهد پذیرفت، ظلم‌ستیزی، ایستادگی در مقابل ظلم و غیره در خود مکتب وجود دارد.

این نگاه همان نگاه امام راحل(ره) درباره صدور انقلاب است که می‌فرمایند صدور اسلام به این است که اخلاق اسلامی و آداب اسلامی اعمال اسلامی آنجا طوری باشد که مردم به آن توجه کنند یا در جای دیگر می‌فرمایند ما می‌گوییم اسلام را ما می‌خواهیم صادر کنیم معنایش این نیست که سوار طیاره شویم و به ممالک دیگر برویم. چنین چیزی را نه ما گفتیم و نه می‌توانیم اما آنچه می‌توانیم این است که به‌وسیله امکاناتی که داریم، مثل همین صداوسیما مطبوعات و گروه‌هایی که به خارج می‌روند اسلام را آن‌طوری که هست معرفی کنیم.

آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری در دیباچه کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب، روحیه خودباختگی جامعه ایرانی عصر ستم‌شاهی در برابر غرب را زیر سؤال می‌برد. با استفاده از واژه "دروازه غرب" در حقیقت "دروازه تمدن شاه" که به روی کشور گشوده شده بود، محکوم می‌کند و تقلید کورکورانه از تمدن و فرهنگ غربی را تفکری غیرمنطقی می‌شمارد و می‌نویسد.

شکل‌گیری مرکز نشر معارف اسلامی در جهان توسط آیت‌الله موسوی لاری

پس از انتشار کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب، این نوشتار پاسخی شد به نویسندگان و مروجان تمدن غربی در ایران و همچنین زمینه‌ای برای تشکیل مرکز نشر معارف اسلامی در جهان توسط آن مرحوم شد که به گفته آیت‌الله موسوی لاری پس از انتشار این کتاب، مرتب از گوشه و کنار جهان مکاتبات دریافت می‌شد و به همین دلیل زیرزمین منزل آن مرحوم به محلی برای نشر و پخش کتاب به نقاط مختلف جهان تبدیل شد.

به‌ تدریج و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درخواست ارسال کتاب‌ها بیشتر شد به‌طوری‌که ترجمه قرآن به چند زبان و کتب انتشارات این مرکز برای تمام درخواست‌کنندگان از سراسر جهان به شکل اهدایی و رایگان ارسال می‌شد و هزینه آن از محل کمک‌های مردمی تأمین و حتی از وجوهات هم استفاده نمی‌شد.

بازتاب اندیشه‌های آیت‌الله موسوی لاری از یک زیرزمین کوچک منزل و همچنین یک مرکز نشر کتب اسلامی موجب شده حتی در بین زندانیان در بند آمریکا و اروپا کسانی به شاهراه هدایت گام نهند که خود بنیانگذار مراکز کوچک دیگری شوند و سند این ادعا در میان هزاران نامه‌ای است که از سوی سیاسیون ارشد جهان، دانشمندان، اقشار مختلف مردم دنیا، زندانیان و غیره ارسال‌شده و اکنون در بخش اسناد مرکز نشر معارف اسلامی نمایندگی لارستان که از کشورهای مختلف ارسال‌شده، قابل‌ مشاهده است.

جایگاه تأثیرگذار آیت‌الله موسوی لاری در ترویج اسلام از نگاه حجت‌الاسلام قرائتی

درباره جایگاه تأثیرگذار آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری در ترویج دین اسلام و نقش مؤثر آن دانشمند در عرصه عرضه دین مبین اسلام و انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در مراسم بزرگداشت آن بزرگوار با بیان اینکه آقای موسوی لاری را بیش از ۴۰ سال آشنایی داشتم، اظهار داشت: آن مرحوم بیش از ۴۰ سال بیماری را تحمل کرد.

وی با اشاره به اینکه بنده در چند سفر که به لار داشته‌ام، آیت‌الله موسوی لاری بدون هیچ امکاناتی و در منزل خودش در این شهر با همه دنیا کار می‌کرد، افزود: هیچ روحانی در جمهوری اسلامی و یا در دنیا، کتاب‌هایش به‌اندازه موسوی لاری ترجمه نشده است.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه کتاب‌های این عالم دینی به بیش از ۴۰ زبان دنیا ترجمه‌ شده است، تصریح کرد: در منزل آیت‌الله موسوی لاری مشاهده کردم که کتاب‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه شده و وجود داشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله موسوی لاری این‌همه کارها را تنهای تنها انجام می‌داد، خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد کار کند، لار هم که باشد می‌تواند و نیازی نیست که در حوزه‌های علمیه نجف و قم باشد یا لازم نیست مرید و امکانات داشته باشد، بلکه فقط اراده کافی است.

این روحانی برجسته کشور با اشاره به اینکه موسوی لاری کسی بود که صدای اسلام را به چند قاره رساند، ادامه داد: بسیار هستند افرادی که با مطالعه کتاب‌های آیت‌الله موسوی لاری مسلمان شده‌اند.

قرائتی بار دیگر یادآوری کرد: اگر از من بپرسند که در جمهوری اسلامی و در ایران بیشترین دعوت به اسلام از قلم چه کسی بوده است، می‌گویم از قلم موسوی لاری بوده است.

کتاب‌های دیگری که به همت آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری(ره) به رشته تحریر درآمدهاست عبارت‌اند از؛ "مبانی اعتقادات در اسلام"، "توحید، خداشناسی و معاد"، "اخلاق و جوانان"، "رسالت اخلاق در تکامل انسان" و چندین اثر ارزشمند دیگر که توسط مترجمان برجسته به زبان‌های مختلف ترجمه شده و همچنان پس از ده‌ها بار در حال تجدید چاپ و انتشار است.

پیام معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله موسوی لاری

در پی ارتحال آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری(ره) در ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۱، رهبر معظم انقلاب در پیامی تأمل‌برانگیز و با استفاده از الفاظی کم‌نظیر جایگاه علمی و تبلیغی این عالم ربانی را برشمرده و تسلیت گفتند. در این پیام آمده است: خبر درگذشت روحانی عالی‌قدر و نویسنده مجاهد، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیّد مجتبی موسوی لاری را با تأسف فراوان دریافت کردم.

خدمات این عالم فرزانه و بزرگوار و ارزشمند به گسترش معارف اسلامی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در سراسر جهان، در چند دهه‌ اخیر کم‌نظیر است و هزاران انسان منصف و مشتاق، با هدایت نوشته‌های وی که با چیرگی علمی و تبیین منطقی نوشته و در پنج قاره منتشر می‌شد، به سرچشمه‌ حقیقت دست‌یافته و اسلام را شناخته و بدان ایمان آورده‌اند.

این عالم پارسا بی‌هیچ تظاهر و ادعا، یک‌تنه و بدون تکیه به این‌ و آن، عمر و توان خود را مصروف این مجاهدت بزرگ کرد و پرداختن به وظیفه و کسب رضای الهی را وجهه‌ی همت ساخت.

این‌جانب درگذشت این عالم با اخلاص را به مردم شریف لارستان و استان فارس و به همه‌ی ارادتمندان و شاگردان و بهره‌مندان از کتاب‌های او و به‌ویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان معزّز ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات را برای ایشان از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول