اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اهتمام ‌جدی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری در ابهر

شهردار ابهر از اهتمام جدی شهرداری برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خبر داد.

اهتمام ‌جدی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری در ابهر

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا ذوالقدری‌ها شنبه شب در جلسه ستاد بازآفرینی شهری ابهر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محله‌های ابهر که در بافت فرسوده قرار دارد کوچه حاج‌خانی است، اظهار کرد: طی چند سال گذشته توافقات برای تعریض و تخریب در این‌ منطقه انجام شده و در چند روز آینده برای تخریب ساختمانی برای بازگشایی توافق انجام شده است.

شهردار ابهر با بیان اینکه سال آینده سعی خواهیم کرد تمرکز بیشتری در این منطقه داشته باشیم، ادامه داد: در همین راستا نیازمند مساعدت دستگاه‌های کمک‌رسان برای جابه‌جایی آب، برق و گاز هستیم.

وی با اشاره به دغدغه آسیب‌های اجتماعی در این محلات، تصریح کرد: از اجرای برنامه‌های فرهنگی در این بافت‌ها توسط شهرداری حمایت لازم انجام خواهد شد.

ذوالقدری‌ها با اشاره به امتیازاتی که شهرداری می‌تواند برای این مناطق در نظر بگیرد، تصریح کرد: ۵۰ درصد تخفیف عوارض هم در سکونت‌گاه غیر رسمی و هم در بافت فرسوده در تعرفه بودجه ریزی شهرداری برای سال آتی به شورا پیشنهاد شده است.

شهردار ابهر با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از دغدغه‌های شهروندان ابهری موضوع ضایعاتی‌های حسین آباد است، ادامه داد: ساماندهی این‌مکان در حال حاضر در کمیسیون تبصره ماده یک در حال بررسی است و منتظر رأی کمیسیون در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد در بافت‌ها فرسوده، ادامه داد: از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به تعریض، آسفالت‌ریزی، جدول‌گذاری، احداث ساختمان اداری و تجاری در شریف آباد، به‌سازی بوستان امام‌زاده اسحاق (ع) و احداث ساختمان آتش‌نشانی در ناحیه مرکزی اشاره کرد.

شهردار ابهر با اشاره به اینکه یک هزار و 900 مترمربع جدول‌گذاری و تعریض پیاده‌رو در شناط اجرایی شده است، افزود: در ناحیه شریف آباد ساختمان تجاری، خدماتی و بهداشتی در دست احداث است.

وی با اشاره به اصلاح پروژه بوستان امامزاده با 250 میلیون تومان اعتبار ادامه داد: پیاده‌روسازی و تعریض خیابان شهید رجایی با 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار به‌سازی شده است.

ذوالقدری‌ها از احداث ساختمان آتش نشانی شهرداری در بافت مرکزی با اعتباری بالغ بر 950 میلیون تومان خبر داد و اظهار کرد: از این میزان 450 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی بازآفرینی شهری و 400 میلیون تومان اعتبارات داخلی شهرداری است. 

شهردار ابهر خاطر نشان کرد: تعریض و بازگشایی 2 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در بافت مرکزی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه شهید عطوفی که از دو سال پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود در صورت همکاری دستگاه‌ها می‌توانست به یک پروژه خوب تبدیل شود، عنوان کرد: با توجه به عدم اجرای شبکه برق و آب و فاضلاب از احداث بدنه اصلی در این خیابان خودداری شد در حالی که این اقدام به آرام‌سازی مرکز شهر و کاهش ترافیک کمک می‌کرد که امید است برای سال آتی این موضوع حل شود.

ذوالقدری‌ها بیان کرد: مقرر شده 250 تن قیر رایگان در اختیار شهرداری ابهر قرار گیرد که پیگیر موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه بازآفرینی حتی در صورت عدم تخصیص اعتبار هم طرح خوبی است، ادامه داد: با این اقدام بسیاری از مشکلات خدمت رسانی حل می‌شود چرا که همه ادارات مشغول به کار هستند.

فرماندار شهرستان ابهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فلسفه تشکیل ستاد بازآفرینی، همکاری دستگاه‌ها است، اظهار کرد: بازآفرینی شهری برای احیای بافت‌های ناکارآمد است که می‌توانند منشاء تبعات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی باشند.

لزوم اجرای کارهای فرهنگی در بافت‌های ناکارآمد

وجیه الله نوروزی با بیان اینکه باید کارهای فرهنگی در بافت ناکارآمد انجام شود و در حوزه اشتغال نیز اهتمام ویژه‌ای در این مناطق وجود داشته باشد، تصریح کرد: این اقدام زمینه کاهش مشکلات اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید دستگاه‌ها تلاش کنند خدمت‌رسانی خود را به مناطق دارای بافت ناکارآمد اختصاص دهند، اظهار کرد: باید از افزودن بر محدوده شهر نیز جلوگیری شود و به فکر بهبود ارائه خدمات بود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از کارها باید با اولویت دنبال شوند، اضافه کرد: در حمایت از افراد سرمایه‌گذار در بافت فرسوده باید اهتمام ویژه وجود داشته باشد.

فرماندار ابهر با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف مربوط با حوزه ساخت و ساز باید در مورد مزایای فعالیت در بافت ناکارآمد آشنا شوند، گفت: در این زمینه باید به مردم هم اطلاع‌رسانی شود.

نوروزی با اشاره به بزرگی شهر ابهر و سختی ارائه خدمات اعلام کرد: باید از افزوده شدن محدوده شهری خودداری شود. 

فرماندار ابهر با اشاره به اینکه هر دستگاهی باید برنامه‌ریزی انجام داده و پروژه ارائه دهد، گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان برنامه مشترک برای ارائه مطلوب خدمات اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر نوع ساخت و سازها از دیگر مواردی است که باید در بافت‌های فرسوده مورد تاکید قرار گیرد، تصریح کرد: اگر این نظارت‌ها وجود نداشته باشد در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز گزفته شود، ادامه داد: از ارائه خدمات به بناهای غیر مجاز باید پرهیز شود.

لزوم احیای بافت‌های ناکارآمد

در ادامه این جلسه نیز  عضو شورای شهر ابهر با اشاره به اینکه طی دهه‌های اخیر بافت ناکارآمد شهر مشکلات جدی هم برای مدیریت شهر و هم برنامه‌ریزی‌ها ایجاد کرده است، افزود: این محدوده‌ها نیازمند احیا، مرمت و بازسازی است.

نجیب حسینی با اشاره به اینکه یکی از بهترین برنامه‌های استان در زمینه بافت ناکارآمد در ابهر ارائه شده است، بیان کرد: با توجه به عدم پیگیری در این زمینه نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات مناطق دارای بافت فرسوده، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این مناطق این است که درآمد ساکنان آن کم بوده و نرخ بیکاری بالا است همچنین زیرساخت‌های شهری در این مناطق کم است.

نجیب حسینی با اشاره به مطالبه تعیین تکلیف مناطق حسین آباد و شریف آباد توسط مردم تصریح کرد: 57 جلسه در شورای شهر به این موضوع اختصاص یافته اما پیگیری‌ها در این چهار سال به نتیجه نرسیده است که برای حل این مشکل نیازمند بررسی موضوع در سطح استانی و کشوری هستیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بافت ناکارآمد به درستی استفاده نشده است، افزود: برخی از مدارسی که در مناطق بافت فرسوده قرار دارد در معرض خطر است.

در ادامه این جلسه هر یک از مدیران و مسؤولان ادارات مختلف خدمات‌رسان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/۷۳٠٠۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول