اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تهاجم فرهنگی، آرایش جنگی نیاز دارد

بدیهی است اگر خواسته باشیم در معرض تهاجم شوم فرهنگی قرار نگیرم می‌بایست نسبت به معرفی داشته‌های خود به بهترین شکل ممکن اقدام لازم را انجام دهیم.

تهاجم فرهنگی، آرایش جنگی نیاز دارد

یادداشت_ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد| جنگ نرم، تلاش برنامه‌ریزی شده‌ایست از طرف یک یا چند گروه یا یک یا چند ملت به منظور تحمیل مبانی و اصول اجتماعی و تحمیل باوررها و ارزش‌ها با هدف تغییر نظام ارزش‌هاست.

در جنگ نرم با نفوذ در افکار و اندیشه‌ها برای دگرگونی باورها، تلاش می‌شود و بحران ایجاد می‌کند. در این شیوه تهاجم محیط‌های آسیب‌پذیر جامعه را نشانه رفته و با ایجاد گسل به سایر بخش‌ها نفوذ پیدا می‌کند.

در حال حاضر فضای مجازی و سایبری، میدان اصلی این جنگ محسوب می‌شود و مهاجمان جنگ نرم با روش‌هایی مثل نشانه گرفتن هویت فرهنگی و ملی کشورها از طریق احاطه بر باورها، رفتارها و آداب و رسوم، سعی در سلطه فرهنگی و فکری دارند.

ترویج روحیه یأس و ناامیدی، تبلیغات سیاه، تقویت نارضایتی‌ها در جامعه، اختلاف افکنی و نفوذ در همه بخش‌های جامعه از جمله خانواده، کودکان، نوجوانان، جوانان، جامعه زنان و جامعه مردان به طور کاملا برنامه‌ریزی شده از دیگر روش‌ها در جنگ نرم می‌باشد.

دشمن در میدان جنگ نرم با شناخت ملت‌ها، بی‌هویت کردن، تضعیف باورها و اعتقادات، بی‌اساس جلوه دادن ارزش‌های اخلاقی، بی‌تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور و جامعه و ایجاد رعب و وحشت اهداف خود را دنبال می‌کند.

آنجه که امروز در پیش‌روی جهانیان قرار گرفته‌است، دنیایی از تهاجم و استبداد در اکثر زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

بی‌شک هر جامعه‌ای برای مصون ماندن از تعرض و نابودی می‌بایست علاوه بر اینکه سازمان دفاعی و حفاظتی مناسبی را برنامه‌ریزی کند، شرایط بروز و ظهور استعداها و داشته‌های خود را نیز بررسی و چیدمان کند. در کارزار کنونی سلطه، آنچه اهمیت بیشتری دارد جنبه‌های فرهنگی و خرده فرهنگ‌های ارزشمند جامعه است که با هویت‌بخشی و معرفی درست علاوه بر آنکه از داشته‌های ارزشمند خود محافظت کرده، بستر مناسبی را نیز برای کارکردهای مثبت این خرده فرهنگ‌ها فراهم می‌کنیم.

جامعه ایرانی سرشار از مناسبات دینی، ملی و محلی است که اگر پردازش مناسب داشته باشند ظرفیت معرفی به جامعه پیرامونی خود را نیز دارا می‌باشد، در واقع در دنیای کنونی یکی از راه‌های چیره شدن بر جوامع در حال توسعه، تسلط برآئین و روش‌های زندگی آن جوامع است.

بدیهی است اگر خواسته باشیم در معرض تهاجم شوم فرهنگی قرار نگیرم می‌بایست نسبت به معرفی داشته‌های خود به بهترین شکل ممکن اقدام لازم را انجام دهیم، به بیانی دیگر تنها راه حفظ هویت فرهنگی کشور، توجه جدی به رسوم و آئین ارزشمند ایرانی اسلامی موجود در اقصی نقاط کشور است، بنابراین تنها راه ممکن ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی و اعتماد به گروه‌های مردم‌نهاد و همچنین حمایت از برنامه‌هایی که بتواند در جهت معرفی ویژگی‌های مهم کشور اقدام نماید، یکی از بهترین راه‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی در عصر حاضر است.

انتهای پیا/3339

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول