اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حجم زیاد مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب و نگرانی ناشران/ قیمت کارتن‌ها چقدر است؟

با توجه به اینکه تنها سه روز به آغاز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باقی مانده است ناشران از چگونگی خدمات پست تردید دارند چرا که حجم مرسولات بالاست.

حجم زیاد مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب و نگرانی ناشران/ قیمت کارتن‌ها چقدر است؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه آغاز و تا ششم بهمن ادامه خواهد داشت.

هرچه به روزهای آغازین نمایشگاه نزدیک می‌شویم ناشران بیشتری به کاروان حاضر در این نمایشگاه می‌‌پیوندند اما در روزهای اخیر برخی از فعالان حوزه نشر نگرانی و دغدغه‌هایی بابت ارسال مرسولات دارند.

عده‌ای از ناشران بر این باورند که باید خودشان کتاب‌ها را به شرکت پست برده و در آنجا بسته بندی و ارسال صورت می‌گیرد و برخی نیز از قیمت کارتن‌های بسته‌بندی که شرکت پست وعده داده بود در اختیارشان قرار دهد نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان: ناشران نگران خدمات شرکت پست در روزهای پیک نمایشگاه هستند

«هومان حسن پور» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: اگر قرار باشد هر ناشر کتاب‌های خریداری شده مخاطبانش را به شرکت پست ببرد و در آنجا بسته بندی صورت گیرد،‌کار را با چالش همراه می‌کند، اولا این مسئله نیروی انسانی زیادی می‌خواهد و ثانیاً به دلیل وجود کرونا حجم حضور افراد در پست خطرناک خواهد بود، ضمن اینکه این موضوع سرعت کار را پایین می‌آورد.

رئیس اتحادیه ناشران ضمن بیان اینکه شرکت پست باید فکری برای شش روز پیک نمایشگاه کتاب داشته باشد و یا در برخی مناطق کانترهای مخصوص در نظر بگیرد،‌گفت: قیمت کارتن‌ها هم موضوع دیگری است که به دغدغه تبدیل شده، چرا که شرکت پست اعلام کرده بود کارتن قیمت مجزایی خواهد داشت،‌ چنانچه مثلاً قیمت یک کارتن کتاب ۶ هزار تومان محاسبه شود و قیمت کتاب ۲۰ هزار تومان باشد در واقع ۳۰ درصد در این میان برای ناشر هزینه خواهد داشت. نکته دیگر این است که شرکت پست هنوز اعلام نکرده کارتن‌ها به چه طریق و چه زمانی به دست ناشران می‌رسد!

به گفته وی، برای کتاب‌هایی که قیمت بالایی ندارند هزینه کارتن و لفاف مهم شمرده می‌شود، زیرا ممکن است موجب زیان ناشر شود. از این رو شرکت پست باید نگرانی‌ها را برطرف کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: بازهم تأکید می‌کنم شرکت پست باید آمادگی حجم بالای استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب را داشته باشد تا در روزهای شلوغی کار و حجم بالای سفارش کتاب‌ها، بهترین و مناسب‌ترین خدمات را به مردم ارائه کند. خوشحال هستیم که در این زمینه مدیرعامل پست قول داده کتاب‌ها را طی مدت سه تا شش روز به دست مردم برسانند و امیدوارم این موضوع به‌درستی محقق شود و ما شاهد خدمات‌رسانی مناسب به مردم باشیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: زمان ارسال کتاب‌ها نیز اهمیت دارد و ضروری است که کتاب‌ها در زمان مناسب و وعده داده شده به دست مخاطبان برسد و این موضوع برای شرکت پست یک موقعیت طلایی همچنین یک تهدید است، زیرا مسئولیت بزرگی بر دوش آن‌ها می‌گذارد و حسن انجام کار این عناصر در مطلوبیت کار تأثیر زیادی دارد.


صفری: جمع آوری کتاب‌ها توسط پست صورت می‌گیرد و ناشران نباید کتاب‌ها را به پست ببرند

در ادامه با حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران گفت‌وگو کردیم که وی تأکید کرد: با توجه به مذاکراتی که با شرکت پست انجام شده جمع آوری کتاب‌ها توسط پست صورت می‌گیرد و ناشران نباید کتاب‌ها را به پست ببرند. ناشران نگران نباشند و دغدغه ارسال نداشته باشند. تنها نکته مهم این است که موجودی واقعی‌ خود را اعلام کنند و چنانچه کتابی را ندارند اطلاع‌رسانی شود.

وی درباره قیمت کارتن کتاب‌ها هم توضیح داد: ما بر اساس جدول زیر کارتن‌ها تحویل ناشران می‌شود. کارتن‌ها در دو قطع کتاب یک و قطع کتاب دو در نظر گرفته شده، ناشران هر مقدار کارتن نیاز داشته باشند خریداری می‌کنند.

صفری با بیان اینکه ارسال مرسولات رایگان است گفت: خریداران، کتاب‌های خریداری‌شده از نمایشگاه را رایگان دریافت می‌کنند و بابت ارسال کتاب هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، نمایشگاه مجازی کتاب تهران در اولین دوره برگزاری با ۲۰ درصد تخفیف و هزینه ارسال رایگان برای خریدار سه مشارکت‌کننده دارد، اول خود ناشران سپس، معاونت امور فرهنگی و پست جمهوری اسلامی ایران که برای ناشران فاکتور و هزینه پست زیر ۵۰ هزار تومان و برای خریدار و برای ناشران همه هزینه را رایگان اعلام کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند از یکم بهمن ماه در بخش داخلی به نشانی www.tehranbookfair.ir و برای بخش بین‌الملل به نشانی www.tehranbookfair.com  مراجعه کرده و خرید کنند. بخش خارجی هم ریالی محاسبه خواهد شد. از این رو در بخش داخلی ۲۰ درصد و بخش خارجی ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول