اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کشاورزی دیگر جای آزمون و خطا نیست/ 3 برابر بودن اراضی دیم نسبت به ‌آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: دیگر جای خطا و اشتباه و کم کاری وجود ندارد و باید در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات با علم و آگاهی کامل پیشروی کنیم، چراکه اشتباه در کارکرد بخش کشاورزی در دیگر حوزه‌های دولتی و جامعه تاثیر‌گذار بوده و قابل جبران نخواهد بود.

کشاورزی دیگر جای آزمون و خطا نیست/ 3 برابر بودن اراضی دیم نسبت به ‌آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از  اهر، اکبر فتحی در جلسه هماهنگی منطقه ای طرح جهش تولید در دیمزارها (شهرستانهای اهر،کلیبر، خدآفرین، ورزقان و هوراند) به میزبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، با بیان اینکه جهاد کشاورزی مکلف به تولید از منابع موجود است، اظهار داشت: نیاز است با همفکری و تشریح مسائل راه چاره‌ای برای جهش در تولید در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی پیدا کرد.

وی در ارتباط با ظرفیت‌های بخش کشاورزی گفت: رفع مشکلات و چالش‌ها در وضعیت نامطلوب اقتصادی توسط مدیران و کارشناسان بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی که رسالت جهاد کشاورزی بوده و تامین ارز مورد نیاز، موجب شده تا در سال‌های اخیر حوزه کشاورزی نقطه اتکایی برای دولت در بخش اقتصادی کشور باشد و زحمات کشاورزان در این حوزه غیرقابل انکار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کشت محصولات دیم در استان گفت: نقطه اتکای استان در تولید محصولات کشاورزی، کشت دیم است چرا که حدود 900 هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت دیم بوده و حدود 300 هزار از اراضی به صورت آبی کشت می‌شود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی با توجه به ظرفیت دیم در استان باید تولید محصولات را به سمت کشت دیم سوق داده و از این ظرفیت به نحو احسنت استفاده کرد.

وی افزود: بیشتر اراضی شهرستان‌های کلیبر، اهر، خداآفرین، ورزقان و هوراند به صورت دیم بوده و کشاورز شاخص منطقه در تولید گندم دیم می‌تواند یک تن گندم از هر هکتار برداشت کند و باید اقداماتی صورت گیرد که میانگین برداشت به کشاورز شاخص نزدیک باشد.

فتحی با مرور سرعت پیشرفت علم و دانش در جامعه و مقایسه آن با گذشته گفت: در زمان حال سرعت پیشرفت علم افزایش یافته و هر روز روش‌ها و کارکردها به روزرسانی می‌شوند باید خود را با  تغییرات علم وفق داد و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی می‌تواند به همسو حرکت کردن با پیشرفت علم کمک کند.

وی تاکید کرد: تا سال‌های اخیر معرفی گندم جدید سال‌ها زمان می‌برد، اما همین پیشرفت علم موجب شده هر سال چند رقم بذر جدید معرفی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به هدف‌گذاری در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام غلط و شعار دادن نمی‌تواند به پیشرفت و تولید بیشتر محصول منجر شود، بلکه باید با افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای بهره‌وری در یک زمان مشخص دو یا سه ساله به هدف‌گذاری‌ها نایل شد.

وی،به تلفیق علم تجربه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کننده کار کشاورز بوده و کارشناسان با علم و دانش روز خود در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح تلاش می‌کنند و تجربه کشاورزان و دانش بومی آنها، مکمل علم کارشناسان بوده و در افزایش بهره‌وری موثر خواهد بود.

فتحی، به مشکلات ایجاد شده از باب بیماری کرونا و تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: این عوامل جنس مشکلات کشاورزان را تغییر داده و کشاورزان به امر کشاورزی خیلی مشتاق‌تر از قبل شده‌اند، شاید شاهد مهاجرت معکوس هر چند فصلی در شهرها و روستاها هستیم و در سال‌های قبل کشاورزان تمایلی به خرید بذر نداشتند اما امسال به شدت در تلاش برای خرید بذر هستند.

وی، به ضریب مکانیزاسیون در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: هر ساله کارشناسان برای افزایش این واحد در تلاش برای مکانیزه کردن فعالیت‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی بوده و کشاورزان رغبتی نشان نمی‌دادند، اما امسال درخواست‌ها به قدری افزایش یافته که توان رسیدگی به تمام درخواست‌ها امکان‌پذیر نیست و این نشان‌دهنده افزایش ضریب مکانیزاسیون در سال‌جاری می‌باشد و باید از این فرصت‌ها برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استفاده کرد.

وی همچنین به تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  با وزرارت جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طبق این تفاهم‌نامه بسیاری از مشکلات کارشناسان و کشاورزان با برنامه‌ریزی دقیق و با پشتیبانی این ستاد، حل خواهد شد و این تفاهم‌نامه در رسیدن به اهداف سازمان موثر واقع خواهد شد.

فتحی، به بحران سرمازدگی در منطقه اهر و شمال‌غرب استان تاکید کرد و گفت: هر ساله بخشی از محصولات منطقه به دلیل سرمازدگی از بین می‌رود و مدیریت شهرستان‌ها باید برای جلوگیری از این مشکل، با تغذیه مناسب  و تقویت خاک، راه چاره‌ای بیندیشند.

وی به اراده و و روحیه جامعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید همه افراد که در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند، با روحیه‌ای مضاعف و با علم خود برای افزایش بهره‌وری و تولید قدم بردارند و در ترسیم آمار، دقیق باشند و اطلاعات واقعی و به روز داشته و به دیگران انتقال دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با انتخاب کشاورز و ترویج کشاورزی گفت: خطا و اشتباه در کاشت محصولی مثل کلزا در زمینی نامساعد باعث مشکلات بزرگی مثل ضدترویج می‌شود و کشاورز به کشت کلزا اعتماد خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: اگر کشاورزی که برای کشت محصولی انتخاب می‌شود و برداشت محصول با افزایش بهره‌وری همراه باشد، مسلماً همسایه‌های کشاورز در کشت بعدی خواستار همکاری و انتقال علم به زمین‌های خود خواهند بود.

فتحی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و نظارتی در بخش کشاورزی حضور داشته و همکاری می‌کنند گفت: دیگر جای خطا و اشتباه و کم کاری وجود ندارد و باید در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات با علم و آگاهی کامل پیشروی کنیم، چراکه اشتباه در کارکرد بخش کشاورزی در دیگر حوزه‌های دولتی و جامعه تاثیر‌گذار بوده و قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: علاوه بر این باید در جهت افزایش رفاه جامعه و دسترسی قشر محروم جامعه به تغذیه مناسب تا رسیدن به شعار و رسالت وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه از هر فرصتی استفاده کرده و با تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف پیش رو همت کنیم.

انتهای پیام/60001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول