به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابطعمومی استانداری سمنان، فرشاد زادخور در جمع مسؤولان استان سمنان اظهار کرد: راهآهن شمالشرق در مسیر ریلی تهران-مشهد با ۹۲۲ کیلومتر راهآهن دوخطه بوده که بیش از ۶۰ درصد این مسیر در حوزه مدیریت راهآهن شمال شرق واقع شده است.
وی گفت: راهآهن بهصورت منطقهای مدیریت میشود و بخشی از این ایستگاهها در دو استان خراسان رضوی و شمالی قرارگرفته و این، حوزه مدیریت راهآهن شمال شرق را گسترده کرده است.
مدیرکل راهآهن شمال شرق (۱) با بیان اینکه با شیوع کرونا سفرها با خطوط ریلی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در راستای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، کوپههای چهار تخته، دو نفره و ۶ تخته، سه نفره شده و کاهش ظرفیت قطار در دستور کار قرار گرفته است.
زادخور عنوان کرد: ۶۰ قطار روزانه در محور ما تردد میکند که ۱۵ درصد سهم استان است و ۸۵ درصد آن مربوط به ترانزیت است.
وی با بیان اینکه علیرغم خدمات مسافربری، در بخش باربری نیز خدمات خوبی ارائه میشود، گفت: بیش از پنج میلیون تن روزانه در محور شمال شرق (۱) بار جا به جا میشود.
وی افزود: تمام مسیر ریلی تهران- مشهد دوخطه و به سیستم کنترل ترافیک مرکزی متصل است؛ نگهداری و بهرهبرداری ریل توسط راهآهن منطقه انجام میشود.
زادخور افزود: در راستای مدیریت ترافیک حمل بار، سرعت قطارها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای همه قطارها و ۱۴۰ کیلومتر برای برخی قطارها مدیریت میشود.
مدیرکل راهآهن شمال شرق (۱) گفت: دو گذرگاه ریلی در استان سمنان مشکل جدی برای تردد ایمن دارد که یک مورد در چهار کیلومتری ایستگاه شاهرود و دیگری در گذرگاه روستایی در دامغان است.
او اظهار کرد: پروژه اتصال کارخانه قند به خطوط ریلی، مطالعات آن آغاز شده و در دست فاز اجرایی قرار دارد که ۱۶ میلیارد تومان برای اجرای این طرح نیاز است.
زادخور گفت: در بخش توسعهای با دو موضوع مواجه هستیم که موضوع اتصال شریانی ریلی طبس- شاهرود- اینچهبرون که میتواند بندرها جنوبی را به شمال کشور متصل کند و در اقتصاد این استان نقش مؤثری ایفا میکند و دیگری راهآهن سراسری جنوب به شمال است که مطالعات آن انجام شده و در حوزه ساخت در حال پیگیری هستیم که بتوانیم زودتر بهرهبرداری کنیم.
وی افزود: زیرگذر خیرآباد سمنان از دیگر پروژههای راهآهن است که در دست اقدام است و اجرا و تکمیل این پروژه نیازمند تخصیص ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار است.
انتهای پیام/74007/ز/م/