اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

سبک زندگی حضرت زهرا(س) نسخه بی‌بدیل برای جوانان/ ساده زیستی، مطالبه‌گری و ظلم ستیزی شاخصه‌های حیات طیبه

یک کارشناس مذهبی گفت: از ویژگی‌های برجستهٔ شخصیت حضرت زهرا(س) می‌توان به ساده‌زیستی، روحیهٔ ایثار و فداکاری و نیز ایستادگی آن حضرت در مقابله با ظلم و فساد اشاره کرد و با تأسی از همین روحیات و ویژگی‌ها و به‌کار بردن آن در زندگی‌های امروز، می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع ساخت.

سبک زندگی حضرت زهرا(س) نسخه بی‌بدیل برای جوانان/ ساده زیستی، مطالبه‌گری و ظلم ستیزی شاخصه‌های حیات طیبه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با نگاهی به زندگی کوتاه دنیوی حضرت زهرا(س) در می‌یابیم که چند نکته از ویژگی‌های رفتاری ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است که متأسفانه در زندگی‌های امروز توجه ویژه‌ای به آن‌ها نمی‌شود و همین امر موجب بروز بسیاری از مشکلات در جوامع امروزی می‌شود. از جمله این مسائل می‌توان به ساده‌زیستی حضرت زهرا(س)، ازدواج آسان آن حضرت، ایستادگی ایشان در مقابل ظلم و روحیهٔ ایثارگری بالای آن حضرت اشاره کرد.

از ویژگی‌های برجستهٔ شخصیت حضرت زهرا(س) می‌توان به ساده‌زیستی، روحیهٔ ایثار و فداکاری و نیز ایستادگی آن حضرت در مقابله با ظلم و فساد اشاره کرد و با تأسی از همین روحیات و ویژگی‌ها و به‌کار بردن آن در زندگی‌های امروز، می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع ساخت.

امروز جامعه اسلامی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبیین سیره و سبک زندگی یا حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره دارد، چرا که الگوی بی‌بدیلی که خداوند برای زندگی انسان‌ها تعیین کرده، جز اهل بیت رسول خدا(ص) نیست. ازدواج ساده، ساده زیستی، تربیت فرزند، مطالبه‌گری و مبارزه با ظلم، ولایت پذیری و پیروی محض از امامت و ولایت سرفصل‌های سبک زندگی و سیره حضرت فاطمه(س) هستند.

حجت‌الاسلام علی عباسی، کارشناس مذهبی و مدیر سابق حوزه علمیه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت زهرا(س) اظهار می‌کند: ویژگی‌ها و صفات برجسته‌ای که حضرت زهرا(س) داشتند ناشی از معرفت و شناخت آن حضرت بود، به این معنا که شناخت ایشان از حقایق الهی، موجب می‌شد این شناخت در عمل ایشان نیز نمود پیدا کند. یکی از ویژگی‌های این بانوی بزرگ، ساده‌زیستی بود. در روایات داریم که ایشان علی‌رغم این‌که در منزل خادمه داشتند، خودشان گندم را آسیاب کرده و نان می‌پختند و در همان حال نیز به امور مربوطه به فرزندان رسیدگی می‌کردند. یعنی داشتن خادمه مانع نمی‌شد که آن حضرت خودشان بسیاری از کارها را انجام دهند.

 

فاطمه(س) اگر مرد بود، رسول‌الله(ص) بود

در دوره‌ای که اعراب فرزندان دختر خود را زنده به گور می‌کردند، پیامبر(ص) دست دختر خود را می‌بوسید و او را تکریم می‌کرد. این نشان از شأن و مقام و جایگاه ویژهٔ آن حضرت نزد پیامبر(ص) دارد. حجت‌الاسلام عباسی در این رابطه عنوان می‌کند: در روایات داریم که روزی حضرت زهرا(س) پردهٔ جدیدی برای منزل خویش خریداری کرده بودند. زمانی که پیامبر(ص) جهت دیدار دخترشان به منزل ایشان رفتند، همین که چشم حضرت به پرده‌های جدید افتاد ناراحت شد، اما چیزی نفرمودند و زودتر از موعد همیشگی منزل ایشان را ترک کردند. حضرت زهرا(س) متوجه علت ناراحتی پدر بزرگوارشان شدند و دریافتند این کار در شأن این خانواده نبوده است. بنابراین به سرعت پرده‌ها را جمع‌آوری کرده و در پارچه‌ای پیچیدند و به شخصی دادند و فرمودند این را به پدرم در مسجد برسانید. پیامبر اکرم(ص) به محض این‌که این بسته به دستشان رسید به قدری خوشحال شدند که فرمودند فعلت فداها ابوها(این کار را انجام داد، پدرش فدای او شود). زمانی که پیغمبر خدا که شخصیت نخست عالم خلقت است این سخن را می‌فرماید، جایگاه حضرت زهرا(س) به خوبی بروز پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به یکی از سخنان رهبر کبیر انقلاب در رابطه با حضرت زهرا(س) اشاره کرده و عنوان می‌کند: امام‌خمینی(ره) با برداشت از روایات، در مورد حضرت زهرا(س) جمله‌ای دارند که می‌فرمایند فاطمه(س) اگر مرد بود، رسول‌الله(ص) بود که این نشان از عظمت و جایگاه ویژهٔ آن حضرت دارد.

 

ساده‌زیستی حضرت زهرا(س)

یکی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) بحث ساده‌زیستی ایشان بود. آن حضرت در همهٔ ابعاد زندگی تلاش می‌کردند زندگی ساده‌ای داشته باشند و روحیهٔ ایثارگری و فداکاری و گذشت در ایشان موج می‌زد. حجت‌الاسلام عباسی ضمن اشاره به این مسئله، بیان می‌کند: ساده‌زیستی و ایثارگری حضرت زهرا(س) را در جریان بیماری امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌توان به خوبی مشاهده کرد. آن حضرت در جریان این بیماری نذر کردند جهت شفای فرزندان خویش 3 روز روزه بگیرند. در این سه روز که ایشان روزه‌دار بودند، هر روز زمان افطار، مسکین و یتیم و اسیری به درب منزل ایشان مراجعه کرده و تقاضای کمک کردند. در هر 3 روز نیز آن حضرت افطار خود را به این نیازمندان دادند و خودشان با آب افطار کردند که 17 آیه از سورهٔ انسان در همین رابطه نازل شده است. این روحیهٔ ایثارگری در ایشان ستودنی است و لازم است در زندگی‌های امروز به آن توجه ویژه‌ای شود.

 

حضور به‌هنگام در صحنه و مبارزه با ظلم

یکی از ویژگی‌های برجستهٔ زندگی حضرت زهرا(س) مبارزه با ظلم و ایستادگی در مقابل فساد و ظلم بود. آن حضرت هرگز در مقابل ظلم و جور سکوت نمی‌کردند و هر جا که لازم بود با حضور به‌موقع در صحنه، از حق و حقیقت دفاع می‌کردند. عباسی در رابطه با این موضوع اظهار می‌کند: حضرت زهرا(س) زمانی که می‌دیدند لازم است در صحنهٔ مبارزه با ظلم حاضر شوند، حضور فعال پیدا می‌کردند و در مقابله با ظالمان ایستادگی می‌کردند. البته کار اصلی آن حضرت خانه‌داری بود. در روایات نیز آمده است که پیامبر اکرم(ص) پس از آن که عقد امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) خوانده شد، برای آنان تقسیم کار کردند و فرمودند فاطمه(س) کارهای داخل خانه را و علی(ع) کارهای بیرون از منزل را انجام دهد. اما این مسئله مربوط به شرایط عادی بود و زمانی که مسائل بحرانی و حساس پیش می‌آمد و اسلام نیاز به کمک داشت حضرت در صحنه حاضر می‌شدند. یکی از این زمان‌ها نیز ایامی بود که مدعیان خلافت تصمیم داشتند با زور و خشونت از امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند و ایشان حاضر به بیعت نمی‌شدند، در آن زمان حضرت زهرا(س) به میدان آمدند و با حضور به‌هنگام در مسجد، سخنرانی غرایی ایراد کردند و در مقابل مدعیان خلافت ایستاده و آن‌ها را محکوم کردند. از سوی دیگر، در روایات موجود است که در جنگ‌هایی که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) جراحات جنگی بر می‌داشتند، حضرت زهرا(س) از آنان پرستاری می‌کردند و این را از افتخارات خود می‌دانستند.

 

مهریهٔ بالا ازدواج نیست، معامله و تجارت است

با نگاهی به زندگی حضرت زهرا(س) و مقایسه‌ای اجمالی با زندگی جوانان امروز در می‌یابیم که اگر جوانان امروز از زندگی حضرت زهرا(س) الگو بگیرند، بسیاری از مشکلات جوامع کنونی مرتفع خواهد شد. عباسی در رابطه با نحوهٔ این الگوپذیری تأکید می‌کند: نکتهٔ حائز اهمیت این است که در شرایط زمانی گوناگون، اقتضائات متفاوت است اما اگر در هر دوره‌ای تلاش کنیم نهایت الگوپذیری را از زندگی ائمهٔ اطهار(ع) داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. برای مثال نکتهٔ نخستی که جوانان امروز می‌توانند از زندگی حضرت زهرا(س) درس بگیرند، بحث مهریه است. متأسفانه در زندگی جوانان امروزی شاهد مهریه‌های بالا و نامتعارف هستیم که همین امر موجب بروز اختلافات متعددی می‌شود. بدانیم که مهریهٔ بالا ازدواج نیست، معامله و تجارت است.

 

وی در ادامه به بحث اسراف در پوشش و لباس اشاره کرده و عنوان می‌کند: مسئلهٔ دیگر در بحث پوشش و لباس است که در دورهٔ فعلی بسیار در این مورد اسراف و افراط می‌شود. چه دلیلی دارد زمانی که لباس‌های تمیز و مرتب داریم، به‌صورت مداوم اقدام به خرید لباس جدید کنیم؟ این مسئله قطعاً از موارد اسراف شمرده می‌شود و حرام است که متأسفانه در مراسم ازدواج نیز بسیار دیده می‌شود. البته این مسئله هم در مورد خانم‌ها و هم در مورد آقایان صادق است. این کارشناس مذهبی ابراز می‌کند: از دیگر نکات حائز اهمیت، اسراف در غذاها و پذیرایی‌ها در مراسم ازدواج و مراسم‌های دیگر است. غذاهای متعدد و گران قیمتی در مراسم عقد و عروسی سرو می‌شود که موجب می‌شود باقیماندهٔ این غذاها در سطل‌های زباله ریخته شود، در حالی که برخی از هم‌وطنان ما به نان شب خویش محتاج هستند. این موارد قطعاً موجب می‌شود زندگی‌ها سخت شوند و افراد به دردسر افتاده و ناچار به خرج‌های بیهوده و اضافه شوند. زمانی که مهریه بالا می‌رود و خریدهای آن‌چنانی در مراسم عقد و عروسی انجام می‌شود، بالطبع انتظارات از زندگی بالا می‌رود و زوجین به دنبال این هستند که بقیهٔ موارد زندگی را نیز به تناسب این موارد بالا ببرند، یعنی زوجین و خانواده‌ها حاضر نمی‌شوند با این مهریهٔ بالا و با این خریدهای آن‌چنانی، خانهٔ ساده در پایین شهر یا جهیزیهٔ ساده داشته باشند، بلکه همهٔ این‌ها را در یک سطح می‌خواهند. وی در ادامه اضافه می‌کند: همهٔ این موارد مانند کدهایی است که در همهٔ ابعاد زندگی اثر می‌گذارد و موجب بروز اختلافات عدیده‌ای می‌شود و بعضاً ممکن است منجر به جدایی زوجین گردد. متأسفانه موارد اسراف در دورهٔ کنونی بسیار زیاد است که لازم است این موارد به تبعیت از زندگی بانوی دو عالم، از زندگی‌های امروز حذف شود.

 

حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، موجب رشد جامعه شده است

از دوران پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم که بانوان ایران زمین در عرصه‌های گوناگون حضور گسترده‌ای داشته‌اند، از فعالیت‌های گسترده و مبارزات مستمر برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی تا حضور فعال در پشت جبهه‌‌ها در 8 سال دفاع مقدس و حضور در انتخابات و حضور مستمر در ایام کرونا جهت کمک به نیازمندان، در همهٔ این موارد شاهد حضور فعال و پررنگ بانوان بوده‌ایم که این امر تأثیر به‌سزایی در ابعاد مختلف جامعه دارد، زیرا از دامن زن است که مرد به معراج می‌رسد. حجت‌الاسلام عباسی در رابطه با حضور فعال بانوان در جامعهٔ امروز عنوان می‌کند: یکی از عرصه‌های حضور بانوان در جامعه، حضور آنان در راهپیمایی‌ها به مناسبت‌های گوناگون است که موجب قوت گرفتن نظام اسلامی می‌شود. هم‌چنین، پیش از انقلاب خانم‌ها در صف نخست و خط مقدم مبارزه با رژیم شاهنشاهی بودند و این یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بود. نکتهٔ دیگر این‌که در 8 سال دفاع مقدس مشاهده کردیم که بانوان در پشت جبهه‌ها حضور فعال و پرثمر داشتند و این بانوان بودند که رضایت می‌دادند پسران و همسرانشان به جبهه‌ها بروند، زیرا اگر این رزمنده‌ها می‌دیدند که مادران و همسرانشان رضایت قلبی به این حضور ندارند قطعاً اراده‌شان برای رفتن سست می‌شد و در جبهه‌ها حاضر نمی‌شدند. در ایام دفاع مقدس شاهد بودیم بانوان، فرزندان و همسرانشان را با رضایت قلبی به جبهه‌ها اعزام می‌کردند و از لحاظ خدمات‌رسانی در پشت جبهه‌ها بسیار قوی عمل می‌کردند؛ از بسته‌بندی غذا، ارسال پتو یا لباس گرم و بافتنی تا پخت نان برای جبهه‌ها و دیگر امور پیشقدم بودند.

 

حضور فعال بانوان تلاشگر و جهادی در مبارزه با کرونا

حضور بانوان جهادگر در ایام کرونا نشان داده و می‌دهد که حضور فعال بانوان تا چه اندازه می‌تواند در مهار مشکلات اجتماعی نقش مؤثری را ایفا کند. بانوان این مرز و بوم طی یک‌سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، در همهٔ صحنه‌های مبارزه با این ویروس منحوس حاضر شده‌اند و از بخشش اموال خویش گرفته تا حضور در کارگاه‌ها جهت تولید ماسک و حضور بیمارستان‌ها جهت کمک به بیماران کرونایی و حضور در غسال‌خانه‌ها جهت انجام امور مربوط به هم‌وطنانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و شرکت در بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی حضور گسترده‌ای داشتند. مدیر سابق حوزه علمیه استان قزوین در این رابطه می‌‌گوید: در ایام شیوع کرونا جمعیت زیادی از بانوان پیشقدم شدند و در کارگاه‌ها یا حتی در منازل خویش اقدام به تولید ماسک و یا بسته‌بندی مواد ضدعفونی کردند، هم‌چنین بانوان جهادی در بسته‌بندی بسته‌های معیشتی و حمایتی و توزیع آن میان نیازمندان نیز فعالیت داشتند. وی تأکید می‌کند: حضور گسترده در انتخابات نیز از دیگر موارد حضور بانوان در جامعه است. حضور بانوان در پای صندوق‌های رأی، باعث بالا رفتن آمار شرکت در انتخابات می‌شود و این باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران است. از دیگر موارد حضور مؤثر بانوان در جامعه، حضور در عرصه‌های نوآوری و تحقیقات است و همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم بسیاری از اختراعات و اکتشافاتی که امروز انجام می‌شود، توسط بانوان صورت می‌گیرد.

 

بانوانی که همسرانشان در ایام کرونا بیکار شده‌اند، صبوری کنند

نکتهٔ دیگری که طی ماه‌های اخیر در جامعه مشاهده می‌شود این مسئله است که بسیاری از افراد شغل خویش را از دست داده‌اند و خانواده‌های زیادی در این ایام دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند. حجت‌الاسلام عباسی در رابطه با این مسئله اظهار می‌کند: در بحث ایام کرونا و نیازمندان موجود در جامعه، 2 مسئله وجود دارد؛ یکی خانواده‌هایی که شغل خود را از دست داده و دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، این عزیزان و بالاخص بانوان این خانواده‌ها لازم است صبوری کنند و در این ایام به حداقل‌ها قانع باشند، زیرا اگر بی‌تابی کنند از لحاظ روحی و روانی در خانواده آشفتگی و اضطراب به وجود می‌آید و موجب بروز اختلافات می‌شود. بنابراین همهٔ اعضای خانواده در این ایام تمرین صبوری کنند، زیرا این بیماری عمومی است و راهی جز صبر و مقاومت ندارد، با توکل به خدا این ایام سخت سپری می‌شود و چیزی که ماندگار خواهد بود همین صبوری کردن و کنار آمدن با شرایط موجود است.

وی در ادامه بیان می‌کند: نکتهٔ دیگر این که در این ایام، توانگران و متمولین جامعه تلاش کنند مانند همیشه به فرمایش مقام معظم رهبری جامعهٔ عمل بپوشانند و به تأسی از زندگی حضرت زهرا(س) در حد توان خود ایثارگری کنند تا در همین دنیا بهشت را برای خود خریداری کنند. انسان می‌تواند با اموال دنیوی، آخرت ابدی خویش را آباد کند، زیرا زندگی دنیا گذراست و آن چه ماندنی است آخرت است. به همین دلیل عزیزانی که توانایی مالی دارند نباید محاسبات مادی کنند، زیرا این محاسبات مادی موجب می‌شود نتوانند از مال و اموال خود دل بکنند. وی در ادامه می‌گوید: تصور کنیم این خانواده‌های نیازمند، خواهران و برادران و پدران و مادران ما هستند، همین تصور موجب تقویت روحیهٔ ایثارگری خواهد شد. قرار نیست افراد توانمند کلیهٔ دارایی‌های خود را ببخشند، بلکه همین که تلاش کنند بخشی از دارایی خود را در راه خدا به فقرا و نیازمندان هدیه کنند کافی است، زیرا خداوند مال فقرا را در اموال ثروتمندان قرار داده است. این عزیزان یقین کنند که خداوند طبق وعده‌ای که داده است، چندین برابر این ببخش را به اموال آن‌ها باز می‌گرداند و به دارایی‌های آنان برکت عنایت می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، الگوپذیری از زندگی حضرت زهرا(س) در دورهٔ فعلی موجب می‌شود که مشکلات موجود در جامعهٔ امروز کاهش یافته و ساده‌زیستی و دوری از تجملات به زندگی افراد بازگردد تا با آرامش بیشتری زندگی کنند و روحیهٔ ایثارگری بیش از پیش در آن‌ها تقویت شود و در کنار آن، به تأسی از زندگی حضرت زهرا(س) بتوانند در مقابله با ظلم ایستادگی کرده و با تقویت روحیهٔ مطالبه‌گری، اجازه ندهند فساد در جامعه ریشه‌دار شود.

بحث و بررسی در محافظ علمی و تربیتی و خروجی عملی از سبک زندگی بانوی دوعالم، امروز برای بانوان مسلمان و بلکه برای همه مسلمانان می‌تواند نسخه نجات بخش زندگی باشد. همانگونه که رهبر عزیز انقلاب نیز در پایان بیانیه گام دوم بر موضوع سبک زندگی اشاره کرده‌اند، این سبک زندگی باید از حیات طیبه اهل بیت(علیهما سلام) استخراج گردد.

گفت‌وگو از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول