اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تاخیر 6 ماهه در اجرای مصوبات برق امید/چراغ خانه ثروتمندان نباید با پول مردم روشن شود

یک کارشناس انرژی گفت: وزارت نیرو هدف از این طرح را اصلاح الگوی مصرف تلقی می‌کند، اما اصلاح الگو نیاز به جدیت دارد، وقتی شما برای پرمصرف‌ها افزایش قیمت تنها 15 درصدی را در نظر گرفتید و از سوی دیگر مهلت 6 ماهه برای اعمال آن دادید، طبیعی است که به هدف خود نرسید.

تاخیر 6 ماهه در اجرای مصوبات برق امید/چراغ خانه ثروتمندان نباید با پول مردم روشن شود

سیما غفاری، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش قیمت 15 درصدی تعرفه برق پر مصرف‌ها در طرح برق امید گفت: به طور متوسط اگر مشترکی مصرف بالای 400 کیلووات در ماه را به ثبت برساند، جزء رده پرمصرفی طبقه‌بندی می‌شود. بر مبنای محاسبات ما، نزدیک به 70 درصد از مشترکان پرمصرف‌ جزء دهک‌های پردرآمد رده‌بندی می‌شوند. یعنی پرمصرف‌ها جزء ثروتمندان جامعه هستند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه افزایش تنها 15 درصدی تغییری قیمت برق باعث تغییر رفتار پرمصرف‌ها نمی‌شود، گفت: باید کاری کنیم که مصرف بیش از اندازه برق به امری ناپسند در جامعه تبدیل شود. چطور سرقت یک امر ناپسند و مذموم است، با پرمصرف‌‌ها هم باید همان رفتار را داشته باشیم، چرا که دولت برای تامین برق از جیب همه مردم یارانه می‌دهد و کسی که بیش از اندازه مصرف می‌کند، یارانه انرژی سایر افراد را غصب می‌کند.

*تاخیر 6 ماه در افزایش تعرفه پرمصرف‌ها نادرست است

وی در تشریح اقدامات در نظر گرفته شده در طرح برق امید گفت: تخفیف 100 درصدی برق برای مشترکان کم مصرف بسیار پسندیده است و زمینه کاهش مصرف را به وجود می‌آورد، اما افزایش قیمت 15 درصدی آن هم با تاخیر 6 ماهه نمی‌تواند زمینه تغییر رفتار مشترکان پر مصرف را مهیا کند.

غفاری ضمن اشاره به مصوبات هیئت وزیران در طرح برق امید، تاکید کرد: وزارت نیرو هدف از این طرح را اصلاح الگوی مصرف تلقی می‌کند، اما اصلاح الگو نیاز به جدیت دارد، وقتی شما برای پرمصرف‌ها افزایش قیمت تنها 15 درصدی را در نظر گرفتید و از سوی دیگر مهلت 6 ماهه برای اعمال آن دادید، طبیعی است که به هدف خود نرسید.

*برق امید بدون افزایش منطقی تعرفه پرمصرف‌ها به اهداف خود نمی‌رسد‌

این کارشناس انرژی ضمن اشاره به اظهارات وزارت نیرو مبنی بر کاهش مصرف 12 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته و تاثیر برق امید، گفت: اظهارات وزیر نیرو مبنای صحیحی ندارد، چرا که مقایسه میزان پیک مصرف سال جاری و سال 99 خبر از افزایش تا 8 درصدی مصرف برق را می‌دهد.

وی در بیان دلایل تحقق نیافتن اهداف طرح برق امید گفت: علت اصلی ناکارآمدی طرح برق امید، تغییر نکردن رفتار پرمصرف‌ها است، بنابراین وزارت نیرو باید ضمن پلکانی کردن قیمت برق در مصارف بالای 400 کیلووات ساعت، اجرای فوری آن را آغاز کند.

*چراغ خانه ثروتمندان نباید با پول مردم روشن شود

غفاری با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برق اختلاف زیادی با قیمت فروش آن دارد، گفت: صنعت نیروگاهی ما به بحران نزدیک است و با اتخاذ تصمیم‌های درست نظیر اصلاح نظام تعرفه‌گذاری علاوه بر عبور از این بحران زمینه توزیع عادلانه قیمت انرژی را مهیا کند.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: مردم شریفی که به کشور متعهد هستند و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند، نباید هزینه برق خانه‌های لاکچری و گران قیمت پرمصرف‌ها را بدهند و این نکته یعنی توزیع عادلانه یارانه انرژی باید اساس نظام تعرفه‌گذاری ما قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول