اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آیا مدرسه رفتن از اول بهمن اجباری است؟/ اولویت‌های حضور دانش‌آموزان در مدارس

قرار است از اول بهمن، مدارس کشور دایر شود و تعدادی از مدارس با توجه به شرایط کرونایی منطقه دایر شوند اما آیا مدرسه رفتن از اول بهمن اجباری است؟

آیا مدرسه رفتن از اول بهمن اجباری است؟/ اولویت‌های حضور دانش‌آموزان در مدارس

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که با توجه به تغییر شرایط کرونایی برخی مناطق کشور از قرمز به زرد و از زرد به آبی، امکان بازگشایی تعدادی از مدارس وجود دارد.

بر همین اساس عنوان شد کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی باید دایر شود؛ همچنین مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شوند؛ ضمن اینکه کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی دایر ‌شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هفته پیش یعنی 21 دی گفت: «در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایه‌های تحصیلی و مدارس بالای ۵۰ نفر فقط در پایه‌های اول و دوم ابتدایی از یکم بهمن حضوری خواهد بود همچنین کلاس‌های عملی هنرستانی‌ها نیز در مناطق آبی و زرد از یکم بهمن حضوری تشکیل خواهد شد.

به مدارس ابلاغ کرده ایم که تشکیل کلاس‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حداکثر تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۱۰ نفر باشد همچنین  آموزش دانش آموزان پایه‌های سوم تا دوازدهم در مدارس بالای ۵۰ نفر باید همچنان غیرحضوری باشد».

به رغم اعلام بازگشایی برخی مدارس از سوی آموزش و پرورش اما مسؤولان وزارت بهداشت عنوان کردند که با این اتفاق موافق نیستند و نسبت به ایجاد موج جدیدی از کرونا اظهار نگرانی کردند. 

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش 26 دی درباره بازگشایی مدارس در مناطق رنگی کرونایی، گفت: متأسفانه کودکان و شرایط سنی آن‌ها به ویژه پایه اولی و دومی‌ها به گونه‌ای است که حتی پیشرفته‌ترین فناوری‌ها هم نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری و معلمان در کلاس درس شود؛ در واقع آموزش مهارت‌های پایه‌ای با تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزانی که هیچ تصور و درکی از فضای مدرسه و معلم ندارند و در حساس ترین نقطه سنی و تحصیلی قرار دارند، بسیار دشوار است.

مقرر شد شورای مدرسه درباره چگونگی تقسیم بندی، نحوه حضور و میزان نیاز به حضور دانش آموزان تصمیم گیری کند

وی ادامه داد: با توجه به این ضرورت و با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش حضوری در شهرهای زرد و آبی برای پایه‌های اول و دوم، در گروه‌های کوچک و کمتر از 10 نفر برگزار خواهد شد. در مناطق روستایی و عشایری که جمعیت کلاس‌ها کم است حتما آموزش به صورت حضوری خواهد بود.

حکیم‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا حضور دانش آموزان اجباری خواهد بود؟»، عنوان کرد: مقرر شد شورای مدرسه درباره چگونگی تقسیم بندی، نحوه حضور و میزان نیاز به حضور دانش آموزان تصمیم گیری کند و معلم کلاس تشخیص می‌دهد که چه تعداد دانش آموز باید به صورت حضوری شرکت کند و از آنجایی که والدین در شورای مدرسه نماینده دارند، موظف به تمکین از تصمیمات شورا خواهند بود.

وی به پژوهش‌های مختلف در زمینه ضرورت آموزش حضوری برای کودکان پایه‌های اول اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته بر اساس همین تحقیقات، اجازه بازگشایی مدارس، حتی با وجود بالا بودن آمار مبتلایان را صادر کرده‌اند. از این رو امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری خانواده‌ها به زودی شاهد حضور همه دانش آموزان در مدارس باشیم.

البته خانواده‌ها هم نگران هستند که مبادا بازگشایی مدارس موجب بیماری فرزندان یا اعضای خانواده شود و این در حالیست که وزارت آموزش و پرورش معتقد است که امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. 

برخی خانواده‌ها در سامانه فارس من نوشتند: «جان فرزندان کشور اسلامی ایران را به خطر نیندازید. اینها امیدهای آینده این مرز و بوم هستند. وضعیت آبی به این معنا نیست که کرونا از بین رفته است؛ درصورتی که این ویروس جهش یافته و قدرتمندتر از گذشته شده باشد، صلاح نیست تا واکسن ساخته نشده و مردم واکسینه نشدند، جان این گل‌های نوشکفته و معلمان عزیز مورد تهدید واقع شود».

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در این خصوص گفت: رنگ بندی مناطق شهری کشور تعیین کننده وضعیت بازگشایی مدارس خواهد بود و بسته به تغییر شرایط بیماری، بازگشایی، لغو یا اجرا خواهد شد؛ در مناطق قرمز و نارنجی در هیچ یک از سطوح و پایه‌های مدرسه و حتی با کمترین تراکم هم بازگشایی نخواهیم داشت؛ یعنی کلاس‌ها در مناطق نارنجی و قرمز، حتی با تراکم 2 نفر دانش آموز هم برگزار نمی‌شود.

 رنگ بندی مناطق شهری کشور تعیین کننده وضعیت بازگشایی مدارس خواهد بود 

وی با بیان اینکه دستورالعمل بهداشتی و برنامه ریزی‌ها از تابستان سال جاری برای بازگشایی اولیه انجام شده است، تاکید کرد: ارزیابی‌های مناسبی از مدارس توسط تیم‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام شده است . علی‌رغم تفاوت فرهنگی و شخصیتی میان دانش آموزان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی مواقع بالای 90 درصد بوده است.

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش صحبتی از اختیاری و اجباری بودن مدارس نزده است، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نمی‌شود و برای پایه‌های اول و دوم دانش آموزان به صورت اختیاری می‌توانند در مدارس حضور یابند.

به گزارش فارس، البته هنوز آموزش و پرورش موضع‌گیری درباره اجباری و اختیاری بودن مدارس نداشته است و باید دید طی روزهای آینده مسؤولان آموزش و پرورش چه تصمیم‌گیری خواهند داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول