اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی مقامات ازبکستان و عربستان؛ سرمایه‌گذاری محور گفت‌وگو

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و وزیر سرمایه گذاری عربستان در نشست ویدئویی چگونگی و چشم انداز همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی را بررسی کردند.

رایزنی مقامات ازبکستان و عربستان؛ سرمایه‌گذاری محور گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری عربستان در نشست ویدئویی چگونگی و چشم انداز همکاریهای دوجانبه در زمینههای اقتصادی و بازرگانی، سرمایهگذاری، انرژی و فرهنگی را بررسی کردند.

وزیر سرمایه گذاری عربستان بر اهمیت اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و تحولات ساختاری در دست انجام در ازبکستان تحت ریاست رئیس جمهور این کشور تأکید کرد و گفت: ما از نتایج تحولات ساختاری گسترده در ازبکستان تحت ریاست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور که مورد اعتراف جامعه جهانی است، الهام گرفتیم.

در این نشست تجربه شرکت‌های عربستان در زمینه انرژی ازبکستان مثبت ارزیابی شد. 

شایان ذکر است، مقامات ازبکستان در تاریخ 5 مارس سال گذشته میلادی با مقامات شرکت ACWA Power  در مورد ساخت نیروگاه حرارتی در استان «سردریا» به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار به توافق رسیده بودند.

الفالح خاطرنشان کرد: طرح این شرکت، یک نمونه موفقیت آمیز از همکاری‌های ماست. در این میان ما نباید فقط به طرح‌های انرژی اکتفا کنیم. ما از مراسم‌های دوجانبه قریب الوقوع نتایج معینی را که برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند، انتظار داریم.

طرف عربستان نیز علاقمندی خود را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های سرمایه گذاری و مشارکت تجار و کارآفرینان دو کشور ابراز داشت.

در همین راستا، طرفین در مورد سازماندهی سفر وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی به ازبکستان در صدر هیئت محافل بازرگانی عربستان تا پایان ماه جاری به توافق رسیدند.   

برنامه ریزی می‌شود در چارچوب این سفر مراسم‌های دوجانبه مانند نشست بازرگانی با رونمایی امکانات موجود برای همکاری‌های سرمایه گذاری و طرح‌های معین برای اجرای، نخستین نشست شورای بازرگانی ازبکستان و عربستان با جذب اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور برگزار شود.   

علاوه بر این، برنامه ریزی می‌شود، مراسم کلنگ زنی ساخت نیروگاه حرارتی در استان «سردریا»، امضای قرارداد سرمایه گذاری با شرکت ACWA Power  برای ساخت نیروگاه بادی در تاشکند به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار و همچنین افتتاح کالج انرژی در شهر «شیرین» برگزار شود.   

در چارچوب این نشست طرفین در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل میان وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و وزارت سرمایه گذاری عربستان مبنی بر ایجاد شرایط مناسب برای تعاونی بین کارآفرینان دو کشور به توافق رسیدند.

در پایان طرفین آمادگی خود را برای بررسی ابعاد جدید همکاری‌های سرمایه گذاری مانند کشاورزی، گردشگری، حمل و نقلی و دیگر حوزه‌ها ابراز داشتند.

عربستان سعودی استقلال این کشور را در تاریخ 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 فوریه سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول