اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روش‌های تازه برای آموزش قرآن به نوجوانان/ پاسخ به نیازهای زندگی با یک کتاب ویژه

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان گفت: در اصفهان دوره‌های رشد۱، رشد۲ و رشد۳ گذاشته شده، این دوره‌ها قبلا به صورت حضوری و اکنون به صورت مجازی در حال برگزاری است و براساس کتاب‌های تدوین‌شده تدریس می‌شود و افراد با استفاده از کتاب‌ها می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و به شاخص مطلوبی براساس قرآن و روایات برسند.

روش‌های تازه برای آموزش قرآن به نوجوانان/ پاسخ به نیازهای زندگی با یک کتاب ویژه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به تازگی مقاله‌ای تحت عنوان تاثیر صدای قرآن بر روی سلامت روانی افراد در سایت‌های علمی منتشر شده است که طی آزمایش روی افراد گوناگون پس از گوش دادن به قرآن کریم، تفاوت قابل توجهی از سلامت روانی آن‌ها دیده شده است.

در پایان، جامعه علمی با بیان این عبارت که «روانشناسان می‌توانند گوش کردن به صوت قرآن کریم را جهت افزایش سلامت روانی و کسب آرامش بیشتر به بیمارانشان توصیه کنند» قرآن درمانی را پیشنهاد می‌کنند.

در این خصوص امیر اخوت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: برخی از مقالات محققین به این صورت است که متن قرآن را برای افراد پخش می‌کنند و می‌خواهند اثر صوت قرآن را بر افراد بفهمند و متوجه شدند که طبق داده‌های آماری، متن و صوت قرآن اثرات قابل توجهی بر سلامت روانی افراد داشته است.

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان در ادامه بیان کرد: در این خصوص که اثر قرآن چیست و توضیح به سوال برخی که می‌گویند چرا باید متن قرآن را بخوانیم و به ترجمه اکتفا نکنیم، باید گفت در علم تجربی نیز نشان داده شده که متن عربی قرآن اثرگذار است.

وی افزود: کلام خالق با کلام مخلوق قابل مقایسه نیست، کلام از یک سری حروف تشکیل شده که در کنار هم یک سری کلمات را می‌سازند و کلمات با هم آیه‌ها و سوره‌هایی را به وجود آوردند که یک متن کامل می‌شود و اثراتی را می‌گذارد که متخصصین به آن پی بردند و در خصوص تاثیرات حروف و کلمات، پژوهش‌هایی انجام شده است.

قرآن بر روح انسان و روح انسان بر جسم انسان اثر می‌گذارد

اخوت ادامه داد: قرآن نوری دارد که باعث اثرگذاری بر قلوب می‌شود و افراد بعد از شنیدن قرآن احساس خشوع بیشتری دارند و بیماری‌شان از نظر روانی و حتی جسمی بهبود می‌یابد؛ زیرا جسم بر روح و روح بر جسم اثر می‌گذارد، قرآن بر روح انسان و روح انسان بر جسم انسان اثر می‌گذارد و بیماری‌های انسان کم می‌شود؛  بسیاری از مشکلات جامعه امروزی بیماری‌های عصبی است و شاید باورش برای انسان سخت باشد که اعصاب تا این حد سیستم بدن را تحت نظر خود دارند.

سلول‌های بدن انسان، کلام خدا را درک می‌کنند

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان در ادامه گفت: ما گمان می‌کنیم انسان، حیوان و گیاه دارای شعورند و فقط انسان دارای اختیار است و هیچ موجود دیگری اختیار ندارد؛ ولی طبق فرهنگ قرآن، ذره ذره‌ وجود انسان و تمامی موجودات این عالم شعور و درک دارند و می‌فهمند که این کلام خداست بنابراین سلول‌های بدن انسان نیز کلام خدا را درک می‌کنند و بر آن اثر می‌گذارند.

اخوت ادامه داد: در سوره زلزال که می‌فرماید «یومئذ تحدث‌ اخبارها بانّ ربک اوحی لها» یعنی زمین به سخن در می‌آید و آیات دیگری که نشان می‌دهد، اعضای بدن ما، زمین و... زبان باز می‌کنند، باید دیده باشند و شنیده باشند و فهمیده باشند؛ پس اگر کسی در عالم کاری کرد که ظاهرش خوب بود ولی برای خودنمایی باشد، زمینی که روی آن هستیم شهادت می‌دهد و این نشان از شعور زمین است پس صوت قرآن نیز اگر برای افراد پخش شود، اثرگذار خواهد بود.

 

نحوه ارتباط با قرآن در مدرسه قرآن و عترت اصفهان

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان به عنوان توضیح در خصوص این مدرسه تصریح کرد: این مدرسه درباره تدبر در قرآن، مباحث رشد، فهم قرآن و موضوعاتی از این قبیل کار می‌کند؛ تدبر در قرآن به ما می‌فهماند چگونه با قرآن ارتباط برقرار کنیم و چگونه قرآن را بفهمیم که بتوانیم آن را در زندگی جاری کنیم و پاسخ نیازهای‌مان را در هر شرایطی بتوانیم بدهیم؛  زمانی ما ترجمه قرآن را می‌خوانیم تا قرآن را بهتر بفهمیم، یک زمانی تفسیر را می‌بینیم و زمانی نیازهای‌مان را می‌بینیم و مسائلی که در تفسیر مطرح نشده با تدبر در قرآن به پاسخ برسیم.

وی افزود: تدبر در قرآن از سطح پایین برای آشنایی با کلمات قرآن شروع می‌شود و تا سطح‌های بالاتر برای تحقیق و پژوهش ادامه می‌یابد؛ در اصفهان کلاس‌های مقدمات تدبر، برای آشنایی با تدبر  گذاشته می‌شود، مرحله بعد از مقدمات تدبر، تفکر در قرآن است که به روش های تفکر در قرآن و ارتقا سطح فکری و پیوند میان آیات می‌پردازد.

روش‌های تدبر در قرآن برای پاسخ به نیازهای زندگی

اخوت با اشاره به اینکه روش سومی که در مدرسه قرآن و عترت اصفهان کار می‌شود، روش تدبر کلمه‌ای است؛ یعنی ما با واژه‌های قرآن بیشتر مانوس می‌شویم و به ترجمه‌ها اکتفا نمی‌کنیم، گفت:  در این روش سعی می‌کنیم واژه‌های قرآن را با فرهنگ قرآن به دست آوریم، روش بعد تدبر سوره‌ای است که  احکام و تفصیل آیات را متوجه می‌شویم و سپس به روش تدبر قرآن به قرآن می‌رسیم که می‌توانیم مرور تدبری بر کل قرآن داشته باشیم و بتوانیم سوره‌ها را با همدیگر مطالعه کنیم؛ برای مثال سوره شمس و ضحی را با هم مطالعه کنیم.

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان در ادامه روش‌های تدبری بیان کرد: روش ششم، تدبر در سوره‌هایی مکی است که در اصفهان شروع شده، سوره‌های مکی خصوصیاتی دارند؛ مثلا سوره‌هایی که با المرا باشد مکی است و دارای خصوصیات یکسانی است و به مطالعه این سوره‌ها می‌پردازیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  صحت این مراحل دو مرحله دارد؛ مرحله اول این است که روش‌های تدبر از اتقان برخوردارند و روش‌هایی منطقی، اصولی و صحیح هستند که انسان‌ها در گفت و گوها و نوشته‌های خود به کار می‌برند و فطرت انسان آن‌ها را می‌پذیرد و مرحله دوم تفسیر المیزان است؛ یعنی در همه مراحل تدبر می‌کنیم و سپس خود را با المیزان مقایسه می‌کنیم در این صورت   نکات تدبری استخراج شده، درست خواهد بود.

 

اخوت در ادامه به مبحث دیگری که در این مدرسه کار می‌شود پرداخت و گفت: یکی از فعالیت‌های مدرسه قرآن، مسائل رشد است که به چگونگی تربیت خود و کودکانمان می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد که چگونه انسان‌ها در مقاطع مختلف زندگی خود باید به سطوح مختلفی از رشد برسند، برای مثال در ۷ سال اول زندگی باید به چه سطحی از رشد برسند.

برگزاری دوره‌های رشد و تربیت فرزند در مدرسه قرآن و عترت اصفهان

مدرس مدرسه قرآن و عترت اصفهان افزود: در اصفهان دوره‌های رشد۱، رشد۲ و رشد۳ گذاشته شده، این دوره‌ها قبلا به صورت حضوری و اکنون به صورت مجازی در حال برگزاری است و براساس کتاب‌های تدوین‌شده تدریس می‌شود و افراد با استفاده از کتاب‌ها می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و به شاخص مطلوبی براساس قرآن و روایات برسند.

وی در خصوص دوره‌های رشد تصریح کرد:  در رشد۱ این موضوع مطرح می‌شود که انسان چگونه می‌تواند فرزندان خوبی به دنیا آورد؛ رشد۲ مربوط به موضوعات هفت سال دوم و سنین کودکان دبستانی است و به نحوه رشد آن‌ها و انتظاراتی که از ایشان می‌رود، می‌پردازد.

رجوع به قرآن در هر علمی ضروری است

اخوت در پایان با اشاره به این‌که تصور  جامعه است این است که برخی قرآن را خیلی ساده می‌گیرند که یک ثوابی ببرند یا برخی می‌گویند چرا قرآن بخوانیم، بیان کرد: قرآن می‌گوید باید آدم خوبی باشیم، خدا را هم که می‌شناسیم، پس قرآن خواندن لازم نیست درحالی که قرآن شفای بیماری‌های روحی و حتی جسمی ما و راه‌گشای زندگی ما است، باید در هر علمی و هر ساحتی به قرآن رجوع کنیم که روز قیامت مشمول حدیث پیامبر(ص) نشویم که می‌فرماید: قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و به آن رجوع نکردند؛ با رجوع بیشتر به قرآن باید انس بیشتری با آن پیدا کنیم و بتوانیم زندگی خود را با قرآن بسازیم، امام خمینی(ره) نیز در ابتدای وصیت‌نامه خود بحث مهجور ماندن قرآن را مطرح کردند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول