اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

استفاده از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات اطلاع‌رسانی شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: شیوه استفاده از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود.

استفاده از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات اطلاع‌رسانی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، فاطمه منصوری ظهر امروز در جلسه کمیته اصلاح ساختار، فرآیندها و فناوری‌های مدیریتی که در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلوگیری از شایعه‌پراکنی و مقابله با فساد در محیط اداری و دستگاه‌های اجرایی بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: یکی از رویه‌های مهم در ایجاد مشارکت پایدار بین مردم و نظام اداری دسترسی آزاد به اطلاعات است و اجرای دقیق این طرح به تقویت و سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی و ارتباط بیشتر بین دولت و مردم می‌انجامد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: در ارتباط با دسترسی آزاد به اطلاعات اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود تا شهروندان بدانند که چقدر می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

منصوری افزود: جلب مشارکت حداکثری دستگاه‌ها را در اجرای این طرح داشته باشیم و اطلاع‌رسانی بیشتری هم به مردم صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: اعتمادسازی و جلوگیری از فساد ازجمله مزایای دسترسی آزاد به اطلاعات و از طرف دیگر اجرای این طرح در جلوگیری از شایعات بی‌اساس هم تأثیرگذار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: در اجرای دولت الکترونیک خیلی عقب هستیم و کرونا باعث شد، خیلی از موارد را مجبور باشیم با سرعت بیشتری اجرایی کنیم و ایده‌های جدیدتر هم برای توسعه دولت الکترونیک از سوی دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

منصوری گفت: احتمال شیوع دوباره کروناویروس در استان سمنان وجود دارد و تحقق دولت الکترونیک به‌طور جدی برای کاهش مراجعه اقشار مردم به ادارات در دستور کار باشد.

وی تأکید کرد: اجرای طرح نظام آراستگی محیط کار از استانداری سمنان آغاز شود و به کلیه دستگاه‌های اجرایی انتقال داده شود.‌

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: وضع اسفناک را در برخی از دستگاه‌های اجرایی از نظر به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی در اموال شاهد هستیم که این رویه باید برچیده شود.

انتشار ۴۰ سند در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل و مسؤول سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات استانداری سمنان نیز گفت: موضوع بسیار پراهمیت و در عین حال بسیار کاربردی برای عامه مردم، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است که در کشور فعالیت خودش را به‌صورت فراسازمانی از حدود چهار سال قبل آغاز کرده؛ هرچند که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت است و تقریباً همه دستگاه‌هایی که ماهیت حقوقی دارند، می‌توانند در این سامانه به عضویت در بیایند.

حجت‌الله یحیایی افزود: برخی از دستگاه‌های پرمخاطب، جهت عضویت در این سامانه الزام داشته و برخی از دستگاه‌ها نیز حضورشان اختیاری است.

وی گفت: ماهیت اصلی این سامانه ارائه اطلاعات به‌صورت شفاف، دقیق و درست است و هرگونه سؤال که در حوزه فعالیت سازمانی و عملکردی دستگاه‌ها از سوی مردم مطرح می‌شود، مسؤول سامانه فرصت دارد ،در مدت ۱۰ روز کاری به این سؤال پاسخ دهد.

معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری سمنان عنوان کرد: با پاسخگویی ۱۰۰ درصدی انجام‌شده به سؤالات مخاطبان، تاکنون هیچ‌گونه شکایتی از استانداری سمنان در این سامانه ثبت‌ نشده است.‌

یحیایی بیان کرد: در این سامانه جدای از پاسخگویی به سؤالات مردم باید هرگونه سندی که مورد نیاز مردم بوده و می‌تواند در شفافیت عملکرد دستگاه‌ها مفید واقع شود، بارگذاری شود.

معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری سمنان افزود: تاکنون بیش از ۴۰ سند از سوی استانداری سمنان در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بارگذاری شده است.‌

وی گفت: با توجه به مکاتبات انجام‌شده، استانداری سمنان در حوزه پاسخگویی به سؤالات مطرح‌شده در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کشور امتیاز ۱۰۰ درصدی را اخذ کرده است.

احترام به حقوق شهروندی، لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات

 قاسم شریفی، مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان نیز بیان کرد: مهم‌ترین بحث در دسترسی آزاد مردم به اطلاعات احترام به حقوق شهروندی است و این دسترسی شرایط را برای مطالبه‌گری قانونی فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: بعضاً مطالبه‌گری‌هایی را در سطح جامعه شاهدیم که شاید دور از اخلاق و شأن یک جامعه اسلامی باشد؛ اما به نظر می‌رسد که از طریق این سامانه به سمت و سویی پیش می‌رویم که در واقع اهداف و اصول در دریافت اطلاعات رعایت خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان با بیان اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات در بحث پیشگیری از فساد، بسیار دارای اهمیت است، افزود: در کشور شرایط به سمت و سویی پیش می‌رود که مردم خودشان به این فضا و این اطلاعات دسترسی پیدا کنند تا بتوانند مطالبه‌گری کنند.

شریفی بیان کرد: ما در استان سمنان و در استانداری شرایط را فراهم کنیم که این اطلاع‌رسانی و این آگاهی‌بخشی در سریع‌ترین زمان ممکن رخ بدهد؛ چراکه مطمئناً دو مزیت بسیار این دسترسی دارد که یک مورد آن پیشگیری از فساد و نکته بعدی پیشگیری از شایعه‌پراکنی است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که کمک کنیم با فرهنگ‌سازی نحوه مطالبه‌گری از طریق این سامانه و راهکارهای آن اطلاع‌رسانی شود.

ضرورت توسعه دولت الکترونیک

حسن سعدالدین، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان نیز اظهار کرد: اجرای دولت الکترونیک و توجه به آراستگی در محیط کار باید به‌طور جدی از سوی استانداری سمنان و دیگر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند چه قوانینی دارند تا بتوانند حقوق خودشان را طلب کنند، گفت: بهترین راه برای جلوگیری از رانت و فساد، دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت: اهمیت دولت الکترونیک با وجود شیوع کرونا ویروس بیشتر نمایان شده است و باید با فرهنگ‌سازی برای پیگیری امور اداری به‌صورت غیرحضوری اقدام شود.

سعدالدین بیان کرد: برای تسریع در خدمات‌رسانی به اقشار مردم، راهی غیر از توسعه دولت الکترونیک وجود ندارد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول