اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

پر رنگ شدن نمادهای هویتی بعد از انقلاب/ عیار دینی مردم ارتقا پیدا کرده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی می‌گوید: اگر فکر کنیم که تاکنون هیچ کاری علیه هجمه‌ها نشده است دچار افراط شده‌ایم، زیرا انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای رویش‌هایی بوده است و نمادهای هویتی را بعد از انقلاب پر رنگ کرده‌ایم که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.

پر رنگ شدن نمادهای هویتی بعد از انقلاب/ عیار دینی مردم ارتقا پیدا کرده است

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ حجت‌الاسلام مهدی عباسی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی از مدیران جوان و انقلابی است که مرداد ماه امسال مسئولیت این نهاد انقلابی را بر عهده گرفت.

وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی بوده و تدریس در حوزه و دانشگاه، مبلغ محیط بین‌الملل، مدیر میز جنوب شرق آسیا در گروه مطالعات راهبردی در مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مدیرکل تبلیغ و ارتباطات جامعه الزهرا سلام الله علیها و معاون بین‌الملل دانشکده هدی را در کارنامه فعالیت خود دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس با خبرنگار حوزه فرهنگ به گفت‌وگو‌ نشست که در ادامه می‌خوانید.

فارس: با توجه به اهمیت تبلیغ، در حوزه نوآوری چه ضرورت‌هایی را احساس می‌کنید؟

عباسی: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد و باید به آن توجه کرد مبحث درک نبرد فرهنگی است، نوآوری مبتنی بر این است که فعالان فرهنگی و مذهبی عرصه میدان را به درستی مشاهده و در نظر بگیرند، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در یکی از فرمایشات گهربار خود عنوان کردند که مدیر فرهنگی باید میدان نزاع فرهنگی را خوب مشاهده کند، بنده  احساس می‌کنم مدیران و فعالان فرهنگی در این قسمت مهم که تأکید مقام معظم رهبری است ضعف دارند در واقع مجموعه دستگاه‌ها فرهنگی در زمینه دیده بانی ضعیف هستند.

نوآوری سازمان تبلیغات می‌تواند از همین قسمت شروع شود، درک نبرد اولین مرحله از شروع  عملیات سازمان تبلیغات است اگر نبرد درک شد در مرحله دوم برنامه‌ریزی برای مدیریت نبرد آغاز می‌شود، در مرحله بعد تمرین سرمایه و امکانات در میدان نبرد و مرحله اقدام است.

سازمان تبلیغات استان در هر سه مرحله احساس می‌کند که عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی علیرغم اینکه دستاوردهای خوبی در عرصه نظام و انقلاب اسلامی ایران وجود داشته است ولی با اهداف آرمانی که امام (ره) و اسناد بالادستی ترسیم کرده‌اند، فاصله دارند، لذا سازمان تبلیغات در هر سه حوزه اقدام و ورود پیدا کرده است.

یکی از اقدامات این سازمان برقرار ارتباط بیشتر سازمان تبلیغات استان با فعالان و نخبگان فرهنگی بوده، بستری را فراهم کرده‌ایم که در کارگروه‌های مختلف این سازمان نخبگان و فعالین فرهنگی حضور و اعمال نظر داشته باشند.

نوآوری که سازمان تبلیغات بعد از اینکه همفکری، هم افزایی و همدلی بین نخبگان و فعالین فرهنگی ایجاد کرد در چهار حوزه می‌تواند عملیاتی شود که اقدامات آن در این چهار حوزه توسط سازمان تبلیغات استان شروع شده است.

این چهار حوزه شامل نظام و مسائل فرهنگی استان، آموزش سرمایه‌های انسانی، تولید محتوا و غیره است.

سازمان تبلیغات باید نظام و مسائل فرهنگی استان را به درستی رصد و بشناسد و این امر زمانی محقق می‌شود که یک تیم تخصصی رصد و پایش به این امر بپردازد که خوشبختانه این تیم در سازمان تبلیغات استان راه اندازی شده است

سازمان تبلیغات باید نظام و مسائل فرهنگی استان را به درستی رصد و بشناسد و این امر زمانی محقق می‌شود که یک تیم تخصصی رصد و پایش به این امر بپردازد که خوشبختانه این تیم در سازمان تبلیغات استان راه اندازی شده است.

در قسمت آموزش سرمایه انسانی چهار جامعه مخاطب خاص در فاز اول سه ساله در نظر گرفته شده که شامل مبلغان روحانی، فعالان فرهنگی هئیات، افراد فعال قرآنی و مدیران و اعضای شورای کانون‌های فرهنگی و تبلیغی سازمان است که برای این جامعه مخاطب آموزش‌های تخصصی لازم در نظر گرفته شده که فاز اول این آموزش‌ها برای ۱۰۰ مبلغ مستقر به مدت یک هفته اجرا شد.

 

فارس: اهمیت و نقش تولید محتوا در حوزه نوآوری چیست؟

عباسی: سازمان تبلیغات باید در نبرد روایت‌ها محتوای مناسب برای مخاطب داشته باشد که تیم تولید محتوا در سازمان تبلیغات استان با دو رویکرد مسئله‌محوری و عام در حال فعالیت است.

هم اکنون در چهار حوزه انقلاب اسلامی، خانواده، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های اعتقادی نظام درخت واره‌ای طراحی شده که بر اساس این نظام محتوایی توسط تیم تولید محتوا تولید می‌شود.

فارس: به نظر شما فعالیت فرق و نحله‌های فکری در استان از کجا نشات گرفته است؟

عباسی: دعواهای بین فرق و ادیان در طول تاریخ وجود داشته، متاسفانه تقریباً تمام فرق و نحله‌های فکری در استان مرکزی فعال هستند و حتی در دانشگاه‌های استان ورود پیدا کرده‌اند که بخشی از این موارد ناشی از مسائل سیاسی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی در بروز و افزایش این فعالیت‌ها در استان نقش به سزایی دارد.

امروزه دنیا به سمت سهولت در ارتباطات و تاثیر و تاثر متقابل سوق پیدا کرده است، متاسفانه در دنیای امروز موردی به نام نظم بین‌الملل وجود ندارد.

در واقع ادبیات بین‌الملل بر فضای «آنارشیک» پایه‌گذاری شده است که در این فضا هر کشور و نفری به دنبال منافع خود است به همین خاطر در دعوای بین ادیان و نحله‌های ارتباطی مباحثی چون اقتصاد سیاسی، سیاست اقتصادی، فرهنگ سیاسی، سیاست فرهنگی و  غیره مطرح می‌شود که خروجی این مباحث باعث می‌شود که تأثیر و تأثر متقابل بین عناصر چهارگانه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست و حتی ارتباطات که عنصر یا بُعد پنجم است، برقرار شود، قطعا امروزه در فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی و مذهبی وضعیت سیاسی و معیشتی جامعه بر آن اثرگذار است.

فارس: در حوزه مقابله و مبارزه فرهنگی با هجمه‌هایی که استکبار علیه کشور برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، انقلاب پیروز میدان بوده است یا بازنده؟

عباسی: قبل از اینکه به ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای مقابله و مبارزه فرهنگی با هجمه‌هایی که استکبار علیه کشور برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، بپردازیم باید دو نکته اساسی را مد نظر داشت در وهله اول باید حوادث و اتفاقاتی که استکبار علیه کشور ما تا امروز انجام داده است را مرور کرد و در وهله بعد باید ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های کشور برای مبارزه فرهنگی با این هجمه‌ها را باید دقیق بررسی کرد.

علیرغم دشمنی‌هایی که علیه کشورمان طی این سال‌ها شده است ولی خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دستاوردهای بسیار مهمی دست یافته است

علیرغم دشمنی‌هایی که علیه کشورمان طی این سال‌ها شده است ولی خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دستاوردهای بسیار مهمی دست یافته است، نباید در بررسی اینکه که تاکنون کشورمان علیه هجمه‌های فرهنگی دشمنان چه رویکردی اتخاذ و اقداماتی انجام داده است، دچار افراط و تفریط شویم.

اگر فکر کنیم که تاکنون هیچ کاری علیه هجمه‌ها نشده است دچار افراط شده‌ایم زیرا انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای رویش‌هایی بوده است و نمادهای هویتی را بعد از انقلاب پر رنگ کرده‌ایم که در تاریخ کشور بی‌‌سابقه بوده است که اگر بخواهیم به عنوان مصداقی درباره رویش‌ها و نمادهای هویتی صحبت کنیم مدافعان حرم، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف با حضور پرشور جوانان و تربیت حججی‌ها نمونه‌ای از این رویش‌ها است.

هویت دینی مردم کشور ما بالاخص جوانان بیش از هر برهه تاریخی کشور تقویت و پر رنگ شده است و امروزه بیش از هر زمان دیگر مراسم و آیین‌های مذهبی با مشارکت خود مردم در کشور برگزار می‌شود و از استقبال عمومی بالایی برخوردار بوده و هست با استناد به این موارد می‌توان با قطعیت گفت در مقابل هجمه‌های دشمن ما به هیچ عنوان بازنده میدان نشده‌ایم.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با وجود هجمه‌های مختلف دشمن دستاوردهای خوبی در تمامی زمینه‌ها بالاخص حوزه‌های دینی و هویت فرهنگی و دینی داشته است، ولی با حد مطلوب هنوز فاصله دارد و اگر بخواهیم به این موضوع سلبی نگاه کنیم، علیرغم هزینه و اقداماتی که نظام سلطه برای براندازی این نظام و هویت دینی و انقلابی مردم داشته ولی نتوانسته است به مقصود خود دست پیدا کند قطعا کشور در این حوزه‌ها دستاورد، برنامه و جهاد داشته که نظام سلطه نتوانسته با اقدامات خود این هویت را از ملت ایران بگیرد.

نظام سلطه در برخی از نزاع‌های فرهنگی که داشته است  به عنوان مثال در آمریکای لاتین، آن منطقه و کشور را بلعیده است و لذا شاهد رشد مسیحیت تبشیری در آمریکای لاتین و برخی از کشورهای قاره آفریقا هستیم، ولی امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود دسیسه‌ها و اقدامات نظام سلطه، محور مقاومت و ستون جهان اسلام است و این حرف ادعا و اعترافات اندیشمندان جهان غرب است.

بیداری اسلامی یک نمونه از رویدادهای مهم جهان اسلام است، اگر چه این بیداری کمی منحرف شد ولی نشان داد که قلب تپنده جهان اسلام که همان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است دستاوردهای فرهنگی بسیار مطلوبی داشته است.

فارس: ایران در عرصه مبارزه فرهنگی با دشمنان موفقیت‌های خوبی داشته، به نظر شما مقصر اصلی بازگو نشدن افتخارات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی و مذهبی کدام نهاد و گروه جامعه است؟

عباسی: مقصر اصلی متولیان حوزه فرهنگ هستند در واقع وظیفه متولیان حوزه فرهنگ است که این دستاوردها و اقدامات نظام را برای عموم جامعه به خوبی انعکاس دهند، امروزه طلبه و روحانیون در این میدان به خوبی فعالیت می‌کنند، به طور مصداقی در همین شهرستان اراک یک طلبه با اقداماتی که در محله خود برای پیشگیری از کرونا و آگاهی مردم در خصوص بیماری کرونا انجام داده است باعث شده که آمار کرونا در آن منطقه کاهش پیدا کند و دانشگاه علوم پزشکی صحت این موضوع را کتباً اعلام کرده است.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در یکی از بیانات خود عنوان کردند که دستگاه تبلیغاتی کشور ضعیف است، بنده هم به عنوان مدیر سازمان تبلیغات استان مرکزی بر این عقیده هستم که مسئولان فرهنگی کشور ضعیف عمل کرده‌اند.

با توجه به تجربیات و فعالیت‌هایی که بنده در حوزه بین‌الملل داشته‌ام، امروزه غرب و نظام سلطه پی برده است که می‌توان از ظرفیت رسانه به عنوان یک سلاح مهم و موثر در براندازی جمهوری اسلامی ایران و بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به خدمات این نظام استفاده کرد، به همین خاطر شاهد هستیم که در شبکه‌های فارسی زبان تنها عمده تمرکز بر مسائل و مشکلات کشور است و در مقابل آن هیچ خدمات و اقدامات موثر نظام برای مردم بازگو نمی‌شود.

در شبکه‌های فارسی زبان تنها عمده تمرکز بر مسائل و مشکلات کشور است و در مقابل آن هیچ خدمات و اقدامات موثر نظام برای مردم بازگو نمی‌شود

در کشورهای توسعه یافته برای به میدان آوردن سمن‌ها و مشارکت آنان در مباحث و معضلات جامعه، دولت‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند، ولی در کشور ما خوشبختانه بدون هیچ هزینه دولت، نه تنها سمن‌ها بلکه خود مردم در هر شرایط بحرانی مشارکت قابل توجهی داشته‌اند به عنوان مثال بنا به اذعان کمیته امداد استان مرکزی در ۹ ماه سال جاری ۵۱ درصد کمک‌های مردمی در استان افزایش پیدا کرده است به همین خاطر است که بنده عنوان می‌کنم با وجود تورم، مشکلات معیشتی در کشور عیار دینی مردم نسبت به گذشته بالا رفته است.

 

فارس: سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی برای پیشگیری و مقابله با کرونا چه اقداماتی انجام داد؟

عباسی: این سازمان در بحث مقابله با کرونا دارای چهار محوربرنامه تحت عنوان قرارگاه شهید سلیمانی داشته است که محور اول آن آموزش در حوزه پیشگیری بود که مبلغان سازمان تبلیغات به کمک داوطلبین هلال احمر و بسیج محله‌ها را پوشش دادند.

محور دوم برنامه‌ها و اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی کمک به کادر بهداشت و درمان و حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده است که در بیمارستان‌ها در قالب شورای نهادهای حوزوی، ستاد بحرانی حوزوی شکل گرفت.

البته متولی این بحث فقط سازمان تبلیغات استان نبود، بلکه با همکاری نهادهای حوزوی، سپاه، بسیج و نهادهای انقلابی صورت گرفت.

 هم اکنون ۱۲۰ طلبه در استان در بیمارستان‌ها  بصورت شیفتی بطور میانگین ۱۰ نفر در هر بخش در حال کمک به کادر بهداشت و درمان هستند

هم اکنون ۱۲۰ طلبه در استان در بیمارستان‌ها به‌صورت شیفتی به‌طور میانگین ۱۰ نفر در هر بخش در حال کمک به کادر بهداشت و درمان هستند.

در محور سوم اقدامات سازمان تبلیغات برای پیشگیری و مقابله با کرونا، مساجد استان به عنوان پایگاه های سلامت در نظر گرفته شد، محور چهارم اقدامات سازمان تبلیغات مجدد در مساجد در قالب کمک‌های مومنانه است که در موج سوم کرونا سازمان تبلیغات اسلامی استان بنا به مصوبه‌ای که داشته است ۱۰۰ هزار بسته معشیتی را قرار است با کمک و مشارکت مردم برای افراد نیازمند آماده و توزیع کند.

شورای نهادهای حوزوی با رایزینی‌هایی که انجام داده توانسته است ۷ هزار بسته کمک میعشتی در اختیار شهرستان‌های استان قرار دهد، ۱۹ هزار بسته معشیتی هم با هماهنگی و همکاری بسیج آماده و بین افراد نیازمند توزیع شد و علاوه بر این موارد بصورت خودجوش هئیت‌های مذهبی استان در این خصوص اقدام کرده و به عنوان مثال در شهرستان خمین با اقداماتی که طلبه‌ها انجام داده‌اند توانسته‌اند ۷۰۰ میلیون تومان کمک مومنانه در این شهرستان برای کمک به افراد نیازمند جمع آوری کنند.

 

بخشودگی اجاره‌ بهای منزل و مغازه‌ها، بستن حساب دفتری افراد نیازمند در محله‌ها، پرداخت اجاره افرادی که اجاره خانه آن‌ها عقب افتاده بود، بخشی از اقدامات خودجوش هئیت‌های مذهبی استان بود که در قالب کمک مومنانه صورت گرفت.

فارس: یکی از طرح‌های خوب تبلیغات اجرای طرح امام محله است، این طرح بر چه اساس و به چه صورتی اجرا می‌شود؟

عباسی: طرح «امام محله» بر اساس منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که تاکید بر مسجد محوری داشتند، به دنبال این هستیم که تمامی محله‌های شهرهای استان مسجد محور شده و در این مساجد امام محله مستقر شود.

هم‌اکنون تمامی شهرستان‌های استان تقسیم‌بندی محله محورشان شده و در ادامه سازمان تبلیغات با اجرای طرح امام محله به دنبال سه گام است که گام اول الگوسازی، گام دوم جریان‌سازی و گام سوم اعتمادسازی است.

در گام الگو سازی سازمان تبلیغات تعداد محله‌هایی را به عنوان الگو معرفی خواهد کرد که در آن محله مسجد آن فعال است و امام محله آن به معنای واقعی امام محله است.

سازمان تبلیغات در استان داری ۱۰ پایگاه اجتماعی است که این پایگاه‌های اجتماعی در شهرستان‌های اراک و ساوه با همکاری وزارت کشور اقدامات خوبی انجام داده و هم اکنون این ادعا را داریم که ۵۰ درصد بحث الگو سازی را با موفقیت محقق کردیم.

یکی از سیاست‌ها و راهبردهایی که سازمان تبلیغات استان به طور جد به دنبال آن است وصل کردن دانشگاه‌ها به محله‌ها و مساجد است

یکی از سیاست‌ها و راهبردهایی که سازمان تبلیغات استان به طور جد به دنبال آن است وصل کردن دانشگاه‌ها به محله‌ها و مساجد است، سازمان تبلیغات به دنبال این است که مدارس را به مساجد و محله‌ها وصل کند و در نهایت مدارس علمیه را به مساجد و محله‌ها.

قرار است فعالیت مجدد دارالقرآن‌ها وهئیت‌های مذهبی در مساجد شروع شود و حتی در مساجد الگو به دنبال راه‌اندازی خانه ورزش هستیم.

در اراک ۲۰ مسجد به عنوان مسجد الگو انتخاب شدند و ستاد اجرایی فرمان امام هم قول مساعدت و همکاری برای تامین وسایل ورزشی داده و قرار است در این ۲۰ مسجد خانه ورزش افتتاح شود.

در واقع به دنبال این هستیم طبق فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سه رکن تحصیل، تذهیب و ورزش در مساجد فعال شود.

فارس: چالش‌های پیش رو طرح امام محله چیست؟

عباسی: اجماع سرمایه‌ها و منابع انسانی اولین چالشی که در اجرای این طرح وجود دارد منظور از اجماع چالش بین دستگاهی است، یعنی هر دستگاهی برای محله‌ها طرح‌ها، برنامه و وظایف سازمانی خود را دارد که اجماع این طرح‌ها و برنامه‌ها در قالب برنامه واحد اجرای آن را سخت خواهد کرد.

برای اجرای طرح امام محله نیازمند منابع انسانی آموزش دیده و تخصصی هستیم، در برخی قسمت‌ها و حوزه‌ها آموزش حلقه مفقوده است طبق رصدی که بنده انجام داده‌ام در بعضی از حوزه‌ها فعالان فرهنگی استان یا از لحاظ دانش یا به لحاظ  توانمندی آن مهارت لازم را ندارند که برای رفع این معضل مرکز آموزش، فرهنگی و تبلیغی کل نهادهای حوزوی برای کل استان در شهرستان‌های اراک و ساوه راه‌اندازی خواهد شد.

در راه اندازی مرکز استحکام خانواده اگر بخواهیم استانی اقدام کنیم حداقل 3 میلیارد تومان اعتبار لازم است در صورتی که کل بودجه برنامه‌ای سازمان تبلیغات در سال جاری یک دهم این مبلغ هم نیست

چالش دیگر پیش رو این طرح که چالش بسیار مهمی است چالش امکانات است، سازمان تبلیغات اسلامی استان در اجماع، آموزش، منابع انسانی برای طرح امام محله چالش دارد، ولی امکانات چالش خاص و جدی است به عنوان مثال در راه اندازی مرکز استحکام خانواده اگر بخواهیم استانی اقدام کنیم حداقل ۳ میلیارد تومان اعتبار لازم است در صورتی که کل بودجه برنامه‌ای سازمان تبلیغات در سال جاری یک دهم این مبلغ هم نیست.

فارس: کلام آخر؟

عباسی: سازمان تبلیغات استان در تامین هزینه‌های برنامه‌های فرهنگی نیاز به کمک جدی دارد این مسئله را در صحن علنی شورا شهر، نمایندگان مجلس، استانداری و غیره مطرح کردم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول