اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

باید جلوی سیاست‌گذاری‌های غلط در آذربایجان‌شرقی گرفته شود/ خودرو،متهم اصلی آلودگی هوای تبریز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در تشریح دلایل اصلی آلودگی هوای تبریز، گفت: بخش بسیاری از مشکل آلودگی هوای تبریز ناشی از برنامه‌ریزی‌های نادرست و عدم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای سال‌های آتی است.

باید جلوی سیاست‌گذاری‌های غلط در آذربایجان‌شرقی گرفته شود/ خودرو،متهم اصلی آلودگی هوای تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد رحمتی در وبینار تخصصی مدیریت آلودگی هوای تبریز، با بیان اینکه چینش فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در شهر تبریز، تابع هیچ گونه مقرراتی نیست، اظهار داشت: اگر مقرراتی هم در این زمینه وجود داشته باشد، با استثناهای ایجادشده، چارچوب‌های نظری در این حوزه رعایت نمی‌شود.

وی افزود: مسأله استقرار صنایع، بحث بسیار مهمی در جهت جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها در نزدیکی شهر تبریز است که متاسفانه تاکنون رعایت نشده است، مثلا تبریز از یک سو به سمت ارتفاعات عینالی محدود می‌شود و در سه جهت دیگر آن، صنایع و شهرک‌های صنعتی گسترش یافته‌اند که حتی بر اساس نوع فعالیت صنعتی خود نیز به درستی چینش نشده‌اند.

رحمتی گفت: تبریز در سال‌های دور، دارای فضای سبز بسیار زیاد و آراسته به سرسبزی بود، اما این ظرفیت بزرگ در طی سالیان گذشته، بر اثر اجرای طرح‌های مختلف گسترش شهری، از بین رفته است.

وی با بیان این‌که سومین عامل مهم در جهت ایجاد آلودگی در هوای شهر تبریز، ترافیک شهری است، ادامه داد: در طی سال‌های گذشته به جای انجام اقداماتی برای کنترل تردد و ترافیک در سطح شهر و ایجاد محدودیت‌هایی در جهت استفاده از وسایل نقلیه تک سرنشین، زمینه برای حضور بیشتر ترافیک فراهم شده است و به جای سازماندهی وسایل نقلیه ناوگان عمومی، مسیرهای تردد را گسترش دادیم تا اتومبیل‌ها با سهولت بیشتری در شهر تردد کنند.

رحمتی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تبریز، این امر را اقدامی در جهت کاهش بار ترافیکی و کاهش مقدار آلودگی هوای سطح شهر دانست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه تبریز در راستای افزایش تولید برق مصرفی، اظهار داشت: برای تامین سوخت نیروگاه تبریز مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌ایم که سطح آلایندگی بسیار بالایی دارد؛ نیروگاه تبریز و سایر صنایع مستقر در نزدیکی شهر باید اقدام به نوسازی، به‌روزرسانی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید کرده و از وابستگی به یک سوخت دوری کنند.

وی گفت: تولید انرژی در شهر تبریز، تقریبا سربه سر است، یعنی نمی‌توانیم برای کاهش تولید آلایندگی ناشی از سوخت صنایع، یکی از نیروگاه‌ها را خاموش کنیم تا از ظرفیت دیگر نیروگاه‌ها بهره مند شویم.

وی یادآور شد: بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، نقش اصلی آلودگی هوای تبریز مربوط به سوخت مصرفی خودروها و آلایندگی ناشی از تردد این وسایل نقلیه است، از این رو مدیریت رفت و آمد، یکی از مقوله‌های اثرگذار است که باعث کاهش آلایندگی خواهد بود و در کنار آن، تقویت سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و کاهش مراجعات حضوری به ادارات با مکاتبات اینترنتی نیز از جمله موارد موثر در کاهش آلایندگی سطح شهر خواهد بود.

رحمتی گفت: در حال حاضر با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال، نگاه مثبتی به گسترش صنایع وجود دارد و هر سرمایه گذاری می‌تواند به راحتی سرمایه خود را در این راستا به کار گیرد و در شهرک‌های صنعتی مستقر شود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که صنایع در کنار اشتغال‌زایی موجب افزایش غلظت آلایندگی هوا می‌شوند.

وی افزود: در سالیان گذشته طرح یک شهرک صنعتی بزرگ به مساحت ۱۰ هزار هکتار در منطقه غرب تبریز، تصویب شده که تاکنون  ۱۰۰۰ هکتار از آن اجرایی شده است؛ این طرح علاوه بر این‌که جاذبه‌ای برای جذب مردم از نقاط مختلف کشور بوده و رونق اشتغال ایجاد می‌کند، اما سطح آلایندگی هوای شهر نیز بیشتر خواهد شد.

رحمتی با تاکید بر اینکه باید جلوی سیاست‌گذاری‌های غلط در آذربایجان‌شرقی گرفته شود، گفت: باید از توسعه صنایع در اطراف شهر تبریز جلوگیری شود و این طرح‌ها بازنگری شوند، به گونه‌ای که برای استقرار صنایع در اطراف شهر محدودیت ایجاد کنیم و حداقل صنایع رده یک و دو در اطراف تبریز مستقر شوند و بقیه به مسافت‌های دورتری بروند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگری که این صنایع ایجاد می‌کنند، آلودگی و افزایش آلایندگی ناشی از تردد به شهرک و ایجاد ترافیک‌هایی در مسیر است، که باید در این راستا نیز استفاده از وسایل نقلیه عمومی و یا ایجاد یک قطار حومه‌ای در دستور کار قرار بگیرد تا وضعیت تردد بهبود یابد و منجر به ترافیک نشود.
 

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول