اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

درخواست انجمن‌های علمی روانشناسی و مشاوره از سران قوا

انجمن‌های علمی روانشناسی و مشاوره در نامه ای به سران 3 قوه درخواست کردند تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هر سه قوه، زمینه برای برگزاری مجمع عمومی قانونی و انتخابات سراسری شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فراهم سازند.

درخواست انجمن‌های علمی روانشناسی و مشاوره از سران قوا

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،‌ انجمن­های علمی روانشناسی و مشاوره در نامه ای به سران قوا انتقاداتی را به شیوه مدیریت و عملکرد سازمان نظام روانشناسی مطرح کرده و از سران 3 قوه درخواست کردند تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هر سه قوه، زمینه را برای برگزاری مجمع عمومی قانونی و انتخابات سراسری شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فراهم سازند.

متن نامه به شرح ذیل است:

ایرانهمانطوری‌ که استحضار دارید همواره و به ویژه در شرایط خاص کرونا، لزوم بهره‌گیری آحاد جامعه از خدمات روان‌شناسی و مشاوره به شدت احساس می‌شود، هرچند پیش از این نیز ضرورت مراجعۀ مردم به متخصصان روان‌شناسی و مشاوره توسط مسئولان محترم به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان شده است. ارتقای خدمات ارایه شده و حمایت از حقوق مراجعان و نیز متخصصان، نیازمند عملکرد بهینۀ سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است؛ در حالی که مطابق آنچه در نامۀ جمعی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به وزیر محترم علوم (منتشر شده در خبرگزاری فارس، 23 دی‌ماه 1399) ذکر شده است، آسیب‌های این سازمان نیازمند توجه جدی و اقدام بموقع و ضروری است. 

متاسفانه مسئولان و هدایت‌کنندگان سازمان، به جای توجه به پیام‌های مشفقانه و دلسوزانۀ منظومه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره کشور و اخطارهای قانونی رکن بازرسان که مورد حمایت جامعۀ روان‌شناسی و مشاوره کشور است، نسبت به ادامۀ روند نامناسب "نظیر تصمیم به برگزاری مجمع  مورخ 30/10/1399 با تقلیل ارکان و جانشینی آن با رکن شوراهای استانی و عدم رعایت تشریفات قانونی " اصرار دارند. در شرایطی که عواملی نظیر عدم برگزاری رکن مجمع عمومی از زمان تاسیس سازمان، عدم انجام حسابرسی قانونی برای سال‌های اخیر، دست زدن مسئولان سازمان به شکایت‌های واهی علیه خادمان این حرفه و بازرسان، موجب فلج شدن نظام نظارتی درون حرفه و سازمان شده است و امکان بررسی آسیب‌ها و تخلفات احتمالی را از بین برده است. عدم پیشگیری از چنین شرایطی باعث خواهد شد این سازمانِ مهم که انتظار می‌رود الگوی شفافیت باشد، برخلاف مشی مورد تاکید مسئولان ارجمند کشور و مقام معظم رهبری، وارث عدم شفافیت و آسیب‌های اداری و مالی باشد و پیامدهای عدیدۀ منفی در سطح ملی پدیدآورد.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، اگرچه یک سازمان مستقل و غیردولتی است؛ اما با توجه به اینکه رئیس آن توسط ریاست محترم جمهوری تنفیذ می‌شود، دارای ردیف بودجه اختصاصی بوده و نیازمند حسابرسی‌ توسط نهادهای حاکمیتی است و در عین حال، قانون تشکیل آن توسط مجلس محترم شورای اسلامی تصویب شده است. بر این اساس و با توجه به بازداری‌ها از عملکرد ارکان نظارتی درون سازمان (مجمع عمومی و هیات بازرسان)، پیشگیری از آسیب‌های آن نیازمند اقدام مشترک قوای سه گانه است.

منظومه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره از هر یک از روسای محترم قوای سه‌گانه درخواست دارد ضمن جلوگیری از برگزاری مجمع غیرقانونی مورخ 30/10/1399، با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان هر سه قوه، زمینه را برای برگزاری مجمع عمومی قانونی و انتخابات سراسری شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فراهم سازند. با این امید که با ارتقای عملکرد این سازمان، گامی بیشتر به سوی ارتقای بهداشت روانی مردم عزیزمان برداشته شود. هرگونه تساهل، موجب تضییع قانون، تضییع  حقوق روانشناسان و مشاوران، تضییع حقوق عامۀ مردم برای بهره‌مندی از خدمات استاندارد توسط متخصصین صالح و از همه مهم‌تر آسیب به جایگاه رفیع علوم روانشناسی و مشاوره است. به مسئولیت‌پذیری و اقدام به موقع شما چشم امید داریم. 

***فایل پی دی اف این نامه را اینجا      ببینید

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول