اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گواهی عدم سوء پیشینه، شرط ثبت‌نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: از ۲۰ اسفند تا ۲۶ اسفند ثبت نام داوطلبان انتخاب شورای اسلامی شهر انجام می‌شود، داوطلبان در زمان ثبت‌نام باید گواهی عدم سوءپیشینه داشته باشند، همچنین از تاریخ صدور گواهی تا ثبت نام نباید بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

گواهی عدم سوء پیشینه، شرط ثبت‌نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حیدر قاسمی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: حوزه وزارت کشور و استانداری‌ها دو نوع وظیفه عام و خاص دارند، بخشی اختصاص به حوزه وزارت کشور دارد و اگر اقدامی صورت می‌گیرد بیشتر به صورت همکاری است، مواردی مانند برگزاری و اجرای انتخابات وظیفه خاص وزارت کشور است و بقیه دستگاه‌ها هم همکاری می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان ادامه داد: حوزه نظم و امنیت عمومی هم دیگر وظیفه است که وزارت کشور به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی است و همکاری و هماهنگی لازم با ناجا را پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و استانداران در استان‌ها و فرمانداران در شهرستان‌ها هم به همین شکل اجرای نظم و امنیت برعهده دارند؛ در مباحث تقسیمات کشوری هم وزارت کشور مسؤولیت محوری دارد.

قاسمی عنوان کرد: نظارت و هدایت شوراهای اسلامی شهر و روستا دیگر وظیفه خاص وزارت کشور و امور اتباع خارجی هم محوریت هماهنگی آن با وزارت کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: در حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی و مردم‌نهاد و اجتماعی اقدامات با محوریت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام و اجرای سیاست‌های عمومی دولت هم دیگر وظیفه وزارت کشور است که هماهنگی و نظارت با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است.

وی درخصوص انتخابات پیش رو گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی که اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، از مهم‌ترین انتخابات کشور است، از این رو از اکنون آمادگی و پیش‌بینی‌ها و اقدامات مقدماتی انجام شده و از ۲۰ اسفند تا ۲۶ اسفند ثبت نام داوطلبان انتخاب شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.

زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص شد

قاسمی اظهار داشت: همچنین از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای روستا و تیره‌های عشایری و از ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به مدت پنج روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان افزود: داوطلبان در زمان ثبت‌نام باید گواهی عدم سوءپیشینه داشته باشند، همچنین از تاریخ صدور گواهی تا ثبت نام نباید بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

وی بیان داشت: در سال ۹۸ و ۹۹ با پدیده کرونا مواجه بودیم که محدودیت‌های زیادی را برای مردم و مسؤولان استانی و کشوری فراهم کرد و در حوزه اقتصادی هم مشکلات زیادی به وجود آورد و هزینه زیادی هم صرف آن شد.

قاسمی گفت: در استان اصفهان تنها حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه سربار است که فقط ملزومات مصرفی است و اگر در کشور حساب کنیم، هزینه زیادی می‌شود، از طرفی مردم هم محدود شدند و این مسأله در سطوح مختلف اقتصاد تاثیر گذاشت.

نگران موج چهارم کرونا هستیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: اکثر شهرهای ما تا دو روز گذشته زرد بوده است اما به شدت این دغدغه و نگرانی وجود دارد و این پیش‌بینی می‌شود که اگر به پروتکل‌ها توجه نکنیم و عادی انگاری صورت بگیرد در موج چهارم با توجه به جهش‌های ویروسی که چند کشور نوع جدیدی از ویروس را کشف کردند به دلیل مشکلاتی که در حوزه اجتماعی به وجود آمده است، موج چهارم بسیار جدی و هزینه‌سازی خواهد بود.

علی اصغر رفیعی نژاد در این نشست درخصوص اقدامات در راستای افزایش مشارکت در انتخابات در پیش، اظهار‌ داشت: میزان مشارکت در انتخابات با اقداماتی در سطح استان‌ها آنچنان دچار تحول نمی‌شود، مشارکت به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری یک مقوله به هم پیوسته است. 

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان عنوان کرد: مشارکت در انتخابات را از حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما به دلیل کرونا پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده وضعیت متفاوت‌تر شود، این وضعیت می‌تواند بر میزان مشارکت مردم تأثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: البته همه تدابیر و تمهیدات از جمله تأمین اقلام، افزایش تعداد شعب، استفاده از حداکثر ساعات، از سوی وزارت کشور اندیشیده شده است، تجربه انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی را هم داشتیم و بنابراین کرونا می‌تواند تأثیر منفی بر مشارکت داشته باشد اما می‌توانیم از جهت اطمینان بخشی به مردم این تأثیر را کمتر کنیم.

رفیعی نژاد ادامه داد: در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی از ظرفیت رسانه استفاده کردیم و محدودیت هایی در تبلیغات داشتیم، در انتخابات ریاست جمهوری از این نظر مشکلی نداریم اما در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شیوه‌های انتخاباتی مقداری تغییر می‌کند که طی هماهنگی‌های وزارت کشور تغییراتی در نحوه تبلیغات خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان با بیان اینکه نوسان مشارکت در انتخابات امری غیرمعمول نیست افزود: اگر رقابت بین دیدگاه‌های مختلف باشد، مشارکت افزایش خواهد داشت اما اگر رقابت تنها به یک گروه محدود شود مشارکت کمتر می‌شود، ضمن اینکه مردم ما مردمی شگفتی‌ساز هستند و رفتارشان قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: ما با ابزارهایی که داریم و با هم‌اندیشی با احزاب و گروه‌های سیاسی که البته جلسات آن را از شهریورماه شروع کردیم، از ظرفیت احزاب در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

رفیعی نژاد با اشاره به اینکه کرونا باعث شد که برای آموزش به سمت فضای مجازی برویم افزود: برای تبلیغات هم باید به همین سمت برویم، اثر خوب کرونا استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده است.

احراز هویت در انتخابات تمام الکترونیک خواهد بود

وی تصریح کرد: درخصوص انتخابات الکترونیکی هنوز شورای نگهبان با وزارت کشور به نتیجه نرسیده اما با استفاده از دستگاه‌های احراز، هویت تشخیص هویت تمام الکترونیک خواهد بود.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان عنوان کرد: نشاط سیاسی مورد انتظار در این چند ماهه وجود نداشته به همین دلیل از ظرفیت احزاب استفاده می‌کنیم که تشویق و ترغیب انجام گیرد، قطعا فضای سیاسی یک ماه پیش از انتخابات با اکنون متفاوت خواهد بود و با شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی خاصی کرد، همچنین در ستاد انتخابات در کنار کمیته امنیتی، کمیته اطلاع رسانی هم داریم.

رفیعی نژاد تاکید کرد: به دلیل مکانیسم برگزاری انتخابات، امکان تخلف بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است، تخلفات بیشتر در حوزه تبلیغات و تخریب افراد از سوی مقابل است.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان بیان داشت: می‌توان گفت که تخلف سیستماتیک و موثر در انتخابات ناچیز است، تخلفات در ستاد پیش‌گیری از تخلفات انتخاباتی بررسی می‌شود و دادستانی هم به آن ورود پیدا می‌کند.

سید مجتبی ایزدی، مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان هم در این نشست با بیان اینکه استان اصفهان از نعمت امنیت برخوردار است و با هیچگونه خطری مواجه نیستیم، گفت: درخصوص انتخابات هم اطلس امنیتی انتخابات تهیه شده که در آن زمان امنیت شعب و محیط پیرامونی شعب طی آن تأمین خواهد شد، آموزش انتخابات، تشریح قانون و تخلفات انتخاباتی هم اقدام رسانه‌ای است که لازم است انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ مرکز حوزه انتخابیه در استان داریم گفت: متناظر با شرایط و اقتضائات هر شهرستان تصمیم برای طرح‌های امنیتی اتخاذ خواهد شد، در استان اصفهان ۳۸۱۶ شعبه داریم که به احتمال زیاد افزایشی را هم خواهیم داشت، مسؤولیت نیروهای نظارتی با شورای نگهبان است که معمولا برای هر صندوقی ۱۵ تا ۲۰ نفر حضور دارند‌.

همچنین در این نشست مهدی سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان اظهار داشت: تمدید کارت آمایش و هویت جدید اتباع در ۳۰ دفتر انجام می‌شود و تا به حال ۱۰۵ هزار کارت آمایش و هویت جدید برای آن‌ها صادر شده که تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ معتبر است.

ثبت ۳ هزار درخواست شناسنامه ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی

وی عنوان کرد: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که سال ۹۸ تصویب شد یک خواسته بلندمدت و چندین ساله بود که تا به حال حدود ۳ هزار نفر برای صدور شناسنامه فرزندان در سایت اتباع و امور مهاجران استانداری اصفهان ثبت نام کردند که در این راستا ۷۵۰ پرونده تشکیل و استعلامات لازم صورت گرفته است.

قاسمی بیان داشت: تایید اصالت ایرانی مادر فرزند از ثبت احوال، تأیید ‌و احراز ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی و احراز فرزند حاصل از این ازدواج باید صورت بگیرد تا صدور شناسنامه انجام شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون تنها یک شناسنامه در استان اصفهان برای این فرزندان صادر شده، افزود: فرآیند احراز هویت و استعلامات مورد نیاز طولانی است به همین دلیل امید است که تا نیمه ابتدای سال آینده مابقی متقاضیان شناسنامه‌دار شوند.

سلیمانی افزود: در سال جاری آموزش دانش آموزان اتباع ۲ درصد افزایش یافته و ۵۷ هزار دانش آموز به تحصیل پرداختند، در حوزه کرونا از ظرفیت مهاجران مانند تهیه لباس و... استفاده شد و حدود ۱۹۰۰ نفر از اتباع که به کرونا مبتلا شدند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان درمان شدند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول