اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وجود ۱۶ کانون گرد و غبار در اصفهان/ فرونشست زمین و تشدید آلودگی هوا از تبعات خشکی زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ویژگی‌های استان اصفهان این است که ۱۶ کانون گرد و غبار دارد که وسعت آن حدود یک میلیون هکتار است، عدم جریان رودخانه زاینده‌رود می‌تواند آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار را برای ما تشدید کند.

وجود ۱۶ کانون گرد و غبار در اصفهان/ فرونشست زمین و تشدید آلودگی هوا از تبعات خشکی زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه فروش صبح امروز در نشست خبری مشترک شرکت توزیع برق اصفهان و شرکت گاز استان اصفهان اظهار کرد: از ویژگی‌های استان اصفهان این است که ۱۶ کانون گرد و غبار دارد که وسعت آن حدود یک میلیون هکتار است، عدم جریان رودخانه زاینده‌رود می‌تواند آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار را برای ما تشدید کند. زمانی که زاینده رود جریان داشته باشد مزارع اطراف آب و رطوبت کافی داشته باشند، تبدیل به کانون گردوغبار نمی‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست کشور باید یک نگاه ویژه به استان اصفهان داشته باشد، افزود: احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود باید در دستور کار قرار گیرد. وزارت نیرو باید حق‌آبه استان اصفهان در زمینه شرب و کشاورزی را تامین کند چرا که زمانی که رودخانه زاینده‌رود خشک باشد علاوه بر افزایش گرد و غبار فرونشست زمین را هم در پی دارد. سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید به این مسئله نگاه ملی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دستور کار بلند مدت برای استان اصفهان را در برنامه داریم، گفت: این دستور کار شامل کنترل کانون‌های گرد و غبار و بیابان‌های اطراف، احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین اجرای خط ۲ مترو و برقی شدن ۱۰۰۰۰ موتور سیکلت است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در مورد مخاطرات محیط زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مسؤولیت دارد که در راستای قوانینی که تصویب شده است دستگاه‌ها را برای داشتن هوای پاک، آب پاک و... هماهنگ کند. قانون هوای پاک که در سال ۹۶ تصویب شد گویای این است که همه دستگاه‌ها موظف هستند برای پیشگیری از منابع ثابت و سیار آلاینده‌ها امکاناتی را فراهم کنند، این قانون ۳۸ وظیفه  اصلی را مشخص کرده است که نظارت، پیگیری و پایش را به‌عهده محیط‌ زیست قرار داده‌است همچنین به استانداری‌ها ابلاغ شده در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: دانشگاه صنعتی و دانشگاه دانشگاه اصفهان با پشتیبانی شهرداری اصفهان و تخصیص اعتبارات یک میلیارد تومانی قرار داد ۲ طرح مطالعاتی را انجام داد که اولین آن در مورد منابع ثابت سیار و سهم بندی انتشار آلاینده‌های گازی و دومین مورد آن ضررهای آلاینده‌های معلق در هوا است.
 
وی با بیان اینکه تا زمانی که ندانیم سهم هریک از صنایع در آلودگی هوا چه میزان است نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم گفت: این مطالعات به محیط زیست داده شد محیط زیست اعلام کرد این مطالعات باید  تبدیل به یک سناریوی عملیاتی شود و باید سهم هر یک از بخش‌ها در آلودگی هوا اولویت‌بندی شود تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

شیشه‌فروش افزود: یک ماه پایداری هوا و ماندگاری هوا را در استان اصفهان شاهد بودیم به همین علت اقداماتی با چند هدف مشخص شد که اولین مورد آن کمتر قرار گرفتن افراد در مواجهه با این هوا و کاهش سطح تماس بوده است همچنین منابع انتشار آلاینده ها را کاهش دادیم و همه استان تلاش خود را انجام داد تا مازوت کمتر مصرف شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در این یک ماه سازمان محیط زیست ۲۱۵۷ پایش عملیاتی شبانه روزانه انجام داد است افزود: نتیجه این پایش منجر به پلمپ شدن ۵۲ واحد افزایش آلاینده بود همچنین ۱۴ مورد تخریب و تعطیلی، ۶۴۷ مورد اخطار داشته‌ایم. همچنین ممنوع شدن فعالیت‌های بخش‌های عمرانی، توزیع سوخت پاک در ۳۵۷ جایگاه سوخت، ممنوعیت تردد ناوگان‌های فرسوده در شهر از اقدامات انجام شده‌ بوده‌است.

وی خاطر نشان کرد: ۴۳۰ صنعت شناسایی شدند که در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری استان اصفهان آلاینده هستند. در این شرایط اضطراری به همه این کارگاه‌ها ابلاغ شد و فعالیت خود را تا حدود ۶۰ درصد کاهش دادند.

شیشه‌فروش بیان کرد: از عوامل تشدید هوای ناسالم استان اصفهان می‌توان به استقرار استان اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک نقشه‌ ایران اشاره کرد که کاهش بارندگی را در پی دارد. ما در استان اصفهان حدود ده هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک داریم ۱۵ هزار واحد صنفی، ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی، ۹۰ معدن فعال هزار واحد تولید سنگ و واحدهای تولید فولاد را داریم.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۲۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول