اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

شرق تا غرب گیلان درگیر آتش/هفته نفس‌گیر برای مدیریت بحران گیلان

آتشی که از یک هفته اخیر در گیلان شروع‌شده در حال حاضر شرق تا غرب استان را فراگرفته و هفته نفس‌گیری را برای ستاد مدیریت بحران رقم‌زده است.

شرق تا غرب گیلان درگیر آتش/هفته نفس‌گیر برای مدیریت بحران گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در پی وزش باد شدید گرم در استان، بخشی وسیعی از جنگل‌های گیلان در آتش سوختند.

طی یک هفته اخیر اعلام‌شده بود که بالغ‌بر ۱۴۰ هکتار از اراضی جنگلی البته به‌صورت پوشش سطحی، درگیر آتش شده و بعضاً سوخته‌اند.

طی چند سال اخیر، هماهنگی‌های صورت گرفته ستاد مدیریت بحران با تمامی دستگاه امدادی، خدماتی و اجرایی در سراسر استان در بحرانی شبیه بحران آتش‌سوزی در این سطح بی‌سابقه بوده و گفته‌شده هفته‌های نفس‌گیری را در این رابطه مدیریت بحران استان تجربه کرده است.

تقریباً حدود یک هفته هست که جنگل‌های استان گیلان با غولی به نام آتش ‌دست و پنجه نرم می‌کنند و این سطح از هماهنگی‌ها برای مقابله و مبارزه با حجم‌های آتش تنها با مدیریت بهنگام، به‌موقع و به‌اندازه یگان‌های عضو در ستاد مدیریت بحران ممکن هستند.

 مسبب اصلی آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در استان گیلان، وزش بادهای شدید و گرمی بوده که جنگل‌ها و مراتع استان را در مرز نابودی کشانده البته عوامل انسانی در بروز این آتش‌سوزی‌ها دخالت مؤثر و مستقیمی دارند.

علیرغم اینکه صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان گیلان در پی وزش بادهای شدید و گرم طعمه حریق شده، گفته می‌شود وزش بادهای گرم همچنان در سطح استان گیلان فعال هستند و هرلحظه ممکن است نقطه‌ای از جنگل‌های هیرکانی خطه سبز شمال با آتش مواجه شوند.

هواشناسی استان گیلان اعلام کرده که طی ۲۴ ساعت آینده نیز وزش باد گرم جنوبی در استان فعال خواهد بود.

نخستین گزارش از آتش‌سوزی امروز در جنگل‌های روستای اشکراب، موشا، خرارود، بزگاه‌ و اسبراهان در شهرستان سیاهکل گزارش شد.

بر اساس گزارش خبرنگار فارس در شهرستان سیاهکل، جنگل‌های روستای خرارود حریقی حدود یک هزار و ۵۰۰ مترمربعی را تجربه کرد.

هواشناسی همچنین دمای هوا پیش از ظهر امروز را در روستای ازبرم شهرستان سیاهکل بالای ۲۳ درجه سانتی‌گراد گزارش کرد.

با توجه به درگیری بیش‌ازحد جنگل‌های شهرستان سیاهکل، چند دستگاه خودرو آتش‌نشانی به جهت اطفاء حریق‌های صورت گرفته از شهرستان آستانه‌اشرفیه به سیاهکل اعزام شدند.

علاوه بر خودروهای آتش‌نشانی شهرستان آستانه‌اشرفیه، خودروهای آتش‌نشانی شهرستان لنگرود نیز جهت انجام عملیات اطفاء حریق‌های گسترده در سیاهکل مستقرشده‌اند.

خبرنگار فارس در شهرستان رودسر نیز از آتش‌سوزی‌ها در علفزار، باغ و جنگل‌های این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی از روستاها ازجمله حسین‌آباد، کلکاسرا و دوست کوه حریق‌ها بسیار گسترده بوده که با تلاش به‌موقع یگان حفاظت جنگل، آتش‌نشانان و نیروهای مردمی به‌صورت کامل اطفاء شده‌اند.

خبرنگار فارس در شهرستان لنگرود از وقوع آتش‌سوزی در اراضی جنگلی منطقه واجارگاه و اراضی روستای ششلو بخش اطاقور شهرستان لنگرود خبر داد و گفت که این آتش‌سوزی‌ها با هماهنگی‌های صورت گرفته ستاد مدیریت بحران و نیروهای یگان حفاظت و آتش‌نشانی و نیروهای محلی به‌صورت کامل مهارشده است.

آتش‌نشانی شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: از ساعت صبح امروز تاکنون ۱۲ فقره حریق در پوشش گیاهی، مرتع و سایر نقاط شهرستان رخ‌داده که با کمک نیروهای آتش‌نشانی و یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان به‌صورت کامل اطفاء شده است.

شهروند خبرنگاران گیلان نیز از برخی نقاط استان ازجمله در دهستان لات لیل (روستاهای علی‌آباد سرا و چهارسوپشته) خبر دادند که در باغات چای رهاشده این مناطق، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای رخ‌داده که با همکاری‌های به‌عمل‌آمده توسط ستاد مدیریت بحران، مناطق به‌صورت کامل از آتش مهار و اطفاء شده است.

خبرنگار فارس در شهرستان لاهیجان نیز از حریق گسترده در روستای کتشال از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد که با حضور به‌موقع تیم آتش‌نشانی و پس از سه ساعت عملیات تخصصی، آتش به‌صورت کامل مهارشده است.

گفته‌شده در شهرستان لاهیجان حریق‌هایی نیز در حد پوشش گیاهی در مناطق توتکله، چلک، سوستان، پشته جاده زمیدان، مسیر عطاکو، گمل و که هنه‌، رخ‌داده که مجموعاً این آتش‌سوزی به ۳۲ مورد رسیده است.

گفته‌شده علاوه بر آتش‌سوزی‌های امروز رشت، حریق‌هایی در بخش لشت نشاء شهرستان نیز به وقوع پیوست که توسط یگان‌های حفاظت از جنگل و همچنین آتش‌نشانی به‌صورت کامل اطفاء شده استآتش‌نشانی رشت اعلام کرد که ۱۰ فقره حریق در سطح شهر رشت تا ظهر امروز رخ‌داده که همگی خاموش شده‌اند‌‌.

منابع خبری جمهوری آذربایجان نیز از اطفاء حریق‌های گسترده در مرز مشترک با ایران در شهرستان آستارا با هلیکوپتر خبر دادند.

خبرنگار فارس در شهرستان فومن نیز از آتش‌سوزی در باغات چای روستای گوراب پس از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد‌.

به گفته منابع محلی، آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در روستای گوراب پس فومن از بعدازظهر امروز به وقوع پیوسته بود و توسط عوامل دهیاری، نیروهای آتش‌نشانی و همچنین کمک نیروهای بسیجی مهارشده است.

خبرنگار فارس در تالش نیز از آتش گرفتن چوکا در روستاهای خلیفه کنار و زیکسار‌ در صومعه‌سرا خبر داد.

بنابر گزارش هواشناسی صبح امروز در اسبه‌وونی شهرستان تالش جریانات باد جنوبی بود و سرعت آن نیز به ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت گزارش شد.

خبرنگار فارس در شهرستان صومعه‌سرا از حریقی در روستای نرگستان خبر داد و گفت که این حریق از شالیزار شروع و به چندین درخت جنگلی در منابع طبیعی سرایت کرد که با یک ماشین آتش‌نشانی نیسان و همچنین همکاری یک تیم منابع طبیعی و اهالی خاموش شده است.

خبرنگار فارس در شهرستان آستارا از حریق در منطقه کوته کومه بخش لوندویل به مساحت تقریبی ۲۰۰۰ از اراضی ملی با پوشش گیاهی از درختان بلوط آزاد، خرمندی ممرز، افر شیر دار، ازگیل وحشی و بلوط خبر داد و گفت این آتش‌ها از صبح امروز آغازشده بودند که تا ساعت چهار عصر به کامل اطفاء شدند.

 گفته‌شده یک مورد آتش‌سوزی در اراضی جنگلی روستای عسکرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان آستارا نیز رخ‌داده که از ساعت عصر امروز به وقوع پیوسته و پس از یک ساعت به‌صورت کامل مهار و اطفاء شده است.

منابع خبری همچنین از شهرستان آستارا گزارش کرده‌اند که حریق در نوار مرزی آذربایجان علی‌رغم اطفاء توسط بالگردهای کشور جمهوری آذربایجان از سر گرفته‌شده و خودروهای آتش‌نشانی شهرداری آستارا به دستور شهردار در نوار مرزی مستقرشده‌اند.

علیرغم آتش‌سوزی‌های گسترده که در سطح جنگل‌ها و مراتع استان گیلان به وقوع پیوسته، سازمان هواشناسی استان اعلام کرده به‌تدریج از عصر و شب سه‌شنبه با شمالی شدن جریانات استان، روند کاهش دما، افزایش ابر و بارندگی در بعضی نقاط شدید تا اواخر هفته پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول