اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نگاهی به عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه/ مصوباتی که ورق بودجه 1400 را به نفع مردم برمی‌گرداند

کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با 5 رویکرد اصلی در تلاش برای بازگردادن لایحه تقدیمی دولت به سمت حمایت از معیشت مردم و قطع رانت‌هاست.

نگاهی به عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه/ مصوباتی که ورق بودجه 1400 را به نفع مردم برمی‌گرداند

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: مجلس برای اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم ۵ رویکرد اصلی را مد نظر قرار داده است؛ آنچنان که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این ۵ رویکرد شامل تقویت معیشت مردم و جلوگیری از پر شدن جیب دلال‌ها و رانت‌خواران. محرومیت زدایی و توزیع عادلانه امکانات، اشتغالزایی و تقویت تولیدکنندگان برای جهش تولید، رفع دغدغه‌های اصلی زندگی مردم به خصوص در حوزه  بهداشت و سلامت  و توجه به مسائل فرهنگی با تأکید بر سبک زندگی و اوقات فراغت غنی‌شده است.

 

 

با نگاهی به این 5 رویکرد می توان مصوبات کمیسیون تلفیق را در این رابطه تفسیر کرد.

* مصوباتی برای تقویت معیشت مردم و جلوگیری از رانت

رویکرد اول تقویت معیشت مردم از طریق حفظ قدرت خرید آنها، کاهش ریخت و پاش‌ها و جلوگیری از پر شدن جیب دلال‌ها و رانت‌خواران اعلام شده و موارد زیر مصوباتی است که کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در این راستا به تصویب رسانده است: 

- افزایش سقف وام ازدواج تا ۷۰ میلیون تومان و برای پسران زیر ۲۵ و دختران زیر ۲۳ سال تا ۱۰۰ میلیون تومان

- پرداخت یارانه نقدی این کمیسیون در دو سقف؛ به این صورت که ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و از ۵۸ میلیون نفر تا ۸۰ میلیون نفر مبلغ کمتری یارانه دریافت کنند.

- ایجاد ۱۲۵ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی جدید بر اثر شفاف‌سازی‌ها 

- واقعی شدن نرخی شدن ارز و بررسی اینکه ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چطور به دست مردم برسد.

- اختصاص۲۰ درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت برای تامین مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی

-  رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف در سال آینده 

- انتظام‌بخشی به شرکـت‌های دولتی، داشتن صورتهای مالی، محدوده وظایف و مجازات متخلفان

- جلوگیری از حقوق های نجومی با الزام تصویب آئین نامه ساماندهی حقوق و مزایای مدیران 

- مالیات بر خودروهای لوکس از یک تا ۴ درصد 

- مالیات بر گوشی‌های تلفن همراه با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار

*اصلاحاتی در بودجه با رویکرد محرومیت زدایی و رفع تبعیض

رویکرد دوم محرومیت‌زدایی با محوریت سیاست‌های ضد تبعیض اعلام شده و بر این اساس به مصوبات زیر میتوان اشاره کرد: 

- اختصاص ۹۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آب‌رسانی به روستاها 

- تخصیص فاینانس 1.5 میلیارد دلاری برای آب و فاضلاب خوزستان

-  تشکیل صندوق پروژه‌ای در بازار بورس به منظور تجمیع سرمایه‌های خرد مردم

-  برخورداری تمام دانشجویان اعم از دانشجویان دانشگاه‌ دولتی و آزاد  از وام‌های صندوق رفاه 

- اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات با پرداخت ۱۰ ساله ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیونی و و ام ازدواج  ۷۰ میلیونی و وام ۲۰ میلیونی برای امور ضروری برای هر یک از کارکنان و بازنشستگان ناجا، ارتش و سپاه و وزارت دفاع 

- اختصاص  ۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن برای هر فرد با نرخ سود ۹ درصد برای کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح تخصیص یافت و هزار میلیارد تومان هم برای پرداخت تسهیلات برای بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و زوج‌های نابارور

- ۲۰ درصد از اعتبارات متوازن سازی مناطق کم برخوردار در اختیار بسیج سازندگی برای پروژه های عمرانی مناطق محروم 

- عوارض انشعاب برق در کلانشهرها به سه دسته تفکیک شد که دسته سوم از پرداخت عوارض انشعاب معاف شدند و مقرر شد دسته اول و دوم براساس متوسط قیمت زمین عوارض انشعاب برق را بپردازند. که وجه حاصله در برق رسانی به مناطق محروم و روستایی و عشایری هزینه خواهد شد.

- انتقال مدیریت شرکت‌های ETF به مردم

-  تخصیص دو هزار میلیارد تومان از محل ۱۴ و نیم درصد سهم شرکت نفت از درآمدهای نفتی برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم کشور 

-  ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل فروش زمین‌های در اختیار شرکت شهرهای جدید و سازمان زمین و مسکن به قیمت کارشناسی و به صورت مزایده در حوزه ساخت و همچنین بازسازی مدارس با اولویت مناطق محروم و مدارس در حوزه مسکن مهر هزینه خواهد شد.

-  ۵۰۰ میلیارد تومان از محل عوارضی خروج از کشور در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی روستاهای مرزی قرار خواهد گرفت.

- لغو معافیت مالیاتی موسسات کنکور در سال ۱۴۰۰ 

- بیمه واحدهای مسکونی محرومین از محل اعتبارات ستاد بحران

*  مصوباتی برای اشتغالزایی و جهش تولید

رویکرد سوم مجلس در اصلاح ساختار بودجه تأکید بر اشتغالزایی، قوی کردن همزمان کارگران و تولیدکنندگان واقعی و تلاش برای تحقق عملی جهش تولید و تقویت صنایع دانش بنیان اعلام شده است؛ در این راستا می توان به مصوبات زیر از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد: 

- افزایش اشتغال جدید از ۱ میلیون به  ۱.۵ میلیون نفر در سال 

- اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی.

- ایجاد ۹۰۰ هزار شغل از طریق پرداخت وام با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی که سهم کمیته امداد از این تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت، بسیج سازندگی برای اشتغال در مناطق محروم هر سه مورد ۳ هزار میلیارد تومان و صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

- پرداخت یارانه تولید در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار

- هزار میلیارد تومان به منظور توانمندسازی، پرداخت تسهیلات و خرید انشعابات، توسعه تأسیسات خانگی و کارگشایی امور کسب و کار و خرد روستایی 

وزارت نیرو در مواردی که به خاطر عدم انجام تعهدات و یا ایجاد ممانعت در حوزه کشاورزی باعث جلوگیری از انجام کشت شده، از محل درآمدهای خود باید ما به ازای درآمد سلب‌شده را به کشاورز پرداخت کند

-  معافیت کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف که از بهمن ۹۸ کارکنان خود را حفظ کرده و یا افزایش داده اند از جرایم تامین اجتماعی 

-  کاهش ۵ درصدی مالیات واحدهای تولیدی 

- معافیت مالیاتی اصناف تا سقف سالانه ۱۰۰ میلیون‌تومان سود

- الزام همه حرفه ها از جمله وکلا و پزشکان به نصب پایانه فروشگاهی

*مصوباتی برای ارتقاء بهداشت و سلامت 

رویکرد چهارمی که مجلس در اصلاح لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق اعمال کرده، تلاش برای رفع دغدغه‌های اصلی زندگی مردم به خصوص در حوزه  بهداشت و سلامت خواهد است. در این زمینه هم میشود به مصوبات زیر اشاره کرد: 

- از محل ۵ درصد افزایش تعرفه جرایم رانندگی، اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت هزینه های معلولان شدید ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت

- اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت اصلاح راه های روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز شهرها

-  مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای حوادث جاده ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی 

 - معافیت واردات خودروی آمبولانس برای اورژانس کشور از پرداخت عوارض

* مشوق‌هایی برای ازدواج و سبک زندگی

رویکرد پنجم مجلس یازدهم در اصلاح ساختار بودجه توجه به مسائل فرهنگی با تأکید بر سبک زندگی و اوقات فراغت غنی‌شده اعلام شده و بر این اساس شاهد مصوباتی از جمله موارد زیر در کمیسیون تلفیق هستیم: 

- پیش بینی مشوقهای ازدواج: شامل افزایش وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان و به منظور کاهش سن ازدواج نیز برای مردان زیر ۲۷ سال و زنان زیر ۲۵ سال این وام ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

- وام ۱۰۰ میلیونی برای ودیعه مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که فرزند سوم آن‌ها در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ متولد شده باشد در نظر گرفته می‌شود.

-  شاخص ورزش و تربیت‌بدنی به شاخص‌های توسعه مناطق محروم اضافه شد. تا پیش از این شاخص بهداشت، راه و ...جزو شاخص‌هایی برای رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته بود و اعتبارات به ارتقای این شاخص‌ها تخصیص می‌یافت که با مصوبه امروز کمیسیون شاخص تربیت‌بدنی و ورزش نیز مشمول تخصیص این اعتبارات خواهد شد.

 - تخصیص 10 درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دانشگاه‌ آزاد 

- پیش بینی 2 هزار میلیارد تومان برای انجام اقدامات فرهنگی در مناطق محروم

رسیدگی به لایحه بودجه 1400 آنچنان که مجلس اعلام کرده تا پایان هفته جاری در کمیسیون تلفیق پایان می یابد و بعد از آن کار بررسی لایحه در صحن علنی آغاز خواهد شد. گفتنی است مصوبات کمیسیون تلفیق بعد از تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان به صورت قانون در آمده و اجرای آنها الزامی می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول