اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انفجارهای مشکوک در استان بابِل عراق؛ داعش یا آمریکا؟

در حالی که گروه «الاعلام الامنی» نزدیک به ارتش عراق دلیل انفجارهای شبانه جرف النصر را خرابکاری داعش اعلام کرد، رسانه‌هایی دیگر از نقش آمریکا سخن می‌گویند.

انفجارهای مشکوک در استان بابِل عراق؛ داعش یا آمریکا؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از آنکه برخی رسانه‌ها از جمله شبکه المیادین لبنان، شبکه العهد عراق و شبکه الجزیره قطر از نقش آمریکا در حملات شبانه در جرف النصر سخن گفتند، امروز گروه رسانه‌ای موسوم به «الاعلام الامنی» عراق (نزدیک به ارتش) با انتشار بیانیه‌ای هرگونه حمله به نیروهای امنیتی عراق در منطقه «جرف النصر» (جرف الصخر سابق) در استان بابل را تکذیب کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در وبگاه «شفق نیوز» منتشر شد، آمده است: چند برج انتقال برق هدف حمله و خرابکاری  باندهای تروریستی داعش در  منطقه «البهبهانی» در شمال استان بابل قرار گرفت که برخی آن را حمله هوایی جنگنده‌ها تفسیر کردند. نیروی امنیتی عراق نیز عملیات تفتیش برای یافتن عناصر و عوامل این اقدام تروریستی را آغاز کرد.

 

 

این حادثه با اقدام عناصر داعش در بمب‌گذاری و به آتش کشیدن یک ایستگاه برق در اطراف ناحیه «جلولاء» که به انفجار برج‌های انتقال برق میان استان‌های دیالی و مرزهای کرکوک - صلاح‌الدین و در نهایت قطعی برق در بخش‌های وسیعی از این سه استان منجر شد، همزمان شده است (جزئیات بیشتر).

گروه رسانه‌ای الاعلام الامنی عراق در این بیانیه تاکید کرد که اخبار منتشر شده درباره حمله شب گذشته به یگان‌های ارتش در منطقه جرف النصر در شمال استان بابل صحت ندارد و از رسانه‌های خواست، از شایعه‌پراکنی با هدف ایجاد ترس در افکار عمومی خودداری کنند.

امـا بامداد امروز (سه‌شنبه ۱۹ ژانویه) بعد از آنکه منابع خبری از وقوع چند انفجار در جرف النصر خبر دادند، خبرنگار شبکه المیادین دلیل این انفجارها را حملات هوایی اعلام کرد. برخی منابع محلی هم اعلام کردند که دست‌کم چهار انفجار صورت گرفته و دلیل آن حمله به جرف النصر با جنگنده‌های اف‌-۱۶ آمریکایی است.

پایگاه خبری شبکه «العهد» عراق نیز خبر داد که در پی این حملات، نُه نفر از نیروهای ارتش عراق جان باختند.

 خبرنگار شبکه خبری الجزیره  نیز اعلام کرد که  آمریکا در حال گلوله‌باران مواضعی در منطقه جرف النصر است. 

از طرفی دیگر، مقام‌های نظامی آمریکا انجام هرگونه حمله در عراق طی ساعات گذشته را رد و درباره آن اظهار بی‌اطلاعی کردند و خبرگزاری رویترز نوشت که ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ( سنتکام)که فرماندهی عملیات نظامی در منطقه را بر عهده دارد، از «هیچ  حمله‌ای در عراق مطلع نیست.»

سفارت آمریکا در بغداد نیز هرگونه حضور آمریکایی‌ها در جرف النصر را تکذیب کرد.

 پایگاه خبری «المستقله» به نقل از یک منبع آگاه در وزارت دفاع عراق نوشت که در بمباران صورت گرفته از سوی آمریکا علیه جرف النصر، هیچ نیروی ارتش عراق زخمی یا کشته نشده است. وی افزود که هیچ نیروی ارتش در جرف النصر حضور ندارد بلکه نیروهای الحشد الشعبی و پلیس فدرال در این منطقه مستقر هستند.

از سوی دیگر برخی منابع رسانه‌ای محلی نوشتند که دو انفجار در جرف النصر در ساعات اولیه بامداد امروز در مقرهای نیروهای کتائب حزب‌الله عراق روی داده اما هنوز دلیل آن مشخص نیست.

هنوز روشن نیست چرا برخی رسانه‌های نزدیک به دولت در عراق اصل حمله را تکذیب می‌کنند حال آنکه رسانه‌های متعددی از نقش آمریکا سخن به میان آورده‌اند. 

«العربی الجدید» نیز نوشت که هنوز کتائب حزب‌الله، الحشد الشعبی یا دولت عراق موضعی درباره صحت یا رد این خبر اتخاذ نکرده‌اند و یک منبع آگاه عراقی می‌گوید که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حمله‌ای از سوی آمریکا علیه مقرهای الحشد الشعبی صورت گرفته باشد، وجود ندارد. شاید دلیل این انفجارها، انبار نامناسب اسلحه یا هر چیز دیگری باشد.

جرف النصر در شمال استان بابل و جنوب بغداد که قبل از آزادی از چنگ داعش «جرف الصخر» نامیده می‌شد، شهری راهبردی برای دسترسی و ورود به کربلای معلی است و از  همین رو «دروازه کربلا» خوانده می شود.

جرف الصخر در مهر ماه ۹۳ و طی عملیاتی با نام «عاشورا» به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی آزاد شد.

 

جرف النصر برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار است، به ویژه اینکه در ماه محرم و صفر هر سال این مناطق محل تردد صد‌ها هزار نفر از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه کربلای معلی در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول