اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تاریخ مناسبات ایران و افغانستان به پیش و پس از افتتاح خط آهن خواف-هرات تقسیم می‌شود

سفیر افغانستان در ایران گفت: در آینده مناسبات ایران و افغانستان از لحاظ تاریخی-اقتصادی و همچنین منفعت محور به دو فصل تقسیم می‌شود که شامل تاریخ روابط قبل از افتتاح راه آهن خواف-هرات و مناسبات اقتصادی پس از افتتاح این خط آهن خواهد بود.

تاریخ مناسبات ایران و افغانستان به پیش و پس از افتتاح خط آهن خواف-هرات تقسیم می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، که امروز برای حضور در مراسم افتتاح دوره آموزشی کارکنان راه آهن افغانستان در راه‌آهن ایران حضور یافته است، اظهار داشت: خوشحالم که روز در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن حضور دارم ضمن آنکه بابت پذیرایی از کارکنان راه آهن افغانستان از شما قدردانی می کنم.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ادامه داد: چند روز پیش با همکاری دوستان در قالب سفری ریلی با قطار به همراه خانواده سفری به بندرعباس داشتم.

وی بیان کرد: با در نظر داشت روابط دو کشور، پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات در آینده با وجود راه‌های مختلف زمینی و ریلی فصل تازه‌ای از مناسبات دو کشور  باز شد.

لیوال گفت: باور دارم در آینده مناسبات ایران و افغانستان از لحاظ تاریخی-اقتصادی و همچنین اقتصاد و منفعت محور برای هر دو کشور به دو فصل تقسیم می‌شود که شامل تاریخ روابط قبل از افتتاح راه آهن خواف-هرات و مناسبات اقتصادی پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ادامه داد: خط آهن خواف-هرات حلقه وصل چند حوزه بشری در جنوب آسیا، آسیای مرکزی، شرق میانه و حتی به نظر من شرق دور است.

وی بیان کرد: یکی از شعارهایی که رئیس جمهور افغانستان دارد این است که افغانستان حلقه وصل آسیا شود؛ ایجاد خط آهن خواف-هرات اقدام مهمی در انتقال تجارب دو کشور است.

لیوال گفت: در افغانستان تصور بر آن بود که راه آهن این کشور جوان است اما من این را می‌گویم که این پیر صد ساله دوباره در افغانستان جوان شده است؛ ما در استقلال افغانستان پس از سال ۱۹۱۹ اولین خط آهن را در کابل داشتیم که آغاز به کار کرد و دارالامان از طریق خط آهن به کابل وصل شد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران اظهار داشت: در آستانه دهه های قرن ۲۱ این خط‌آهن پیر صد ساله را جوان ساختیم و با همکاری ایران و ازبکستان اولین خطوط راه‌آهن را وصل کردیم تا افغانستان حلقه وصل آسیا شود.

وی اظهار کرد: راه آهن افغانستان در آینده بسیار شبیه به راه آهن ایران خواهد شد ما ارزش های مشترک فرهنگی زیادی داریم و راه‌آهن هم به آن اضافه می‌شود.

لیوال با بیان اینکه به خاطر میزبانی از همکاران ما در راه آهن ایران از شما قدردانی می کنم، اضافه کرد: امیدوارم متخصصان ایرانی در آینده به افغانستان بیایند و با اداره جوانان راه‌آهن افغانستان همکاری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول