اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

کشیش اهل نیجریه: رسانه‌ها از ترس دولت، از مسائل مرتبط با شیخ زکزاکی چشم‌پوشی می‌کنند

یک کشیش مسیحی در نیجریه که از حامیان شیخ زکزاکی است خاطرنشان کرده که دولت نیجریه با بی‌عدالتی‌، علیه شیخ ظلم روا داشته و رسانه‌ها به دلیل ترس از دولت نمی‌توانند مسائل مرتبط با او را پوشش دهند.

کشیش اهل نیجریه: رسانه‌ها از ترس دولت، از مسائل مرتبط با شیخ زکزاکی چشم‌پوشی می‌کنند

گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس - سیزدهم دسامبر ۲۰۱۵ (۲۲  آذر ۱۳۹۴ ) در حالی ‌که شیعیان نیجریه مشغول عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام در حسینیه زاریا بودند، پلیس این کشور با نقشه قبلی و در راستای قلع و قمع شیعیان در نیجریه، به این حسینیه و منزل شخصی «شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه حمله کرد و با قتل رساندن بیش از هزار نفر از شیعیان و شماری از اعضای خانواده «شیخ زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به‌شدت زخمی کرده و وی را به اسارت برد که تا به امروز نزدیک به ۶ سال است که به دلایل واهی و اتهامات کذب با وضعیت بد جسمانی به همراه همسرش به شکلی بسیار ظالمانه محبوس است.

بر اساس برخی گفته‌ها دولت نیجریه با اشاره و حمایت جریان صهیونیستی – وهابی، دست به حبس ظالمانه شیخ زکزاکی زده است.

پیشتر «عبدالله دانلادی»، راننده شیخ زکزاکی در مصاحبه با فارس گفته بود: بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده، آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل اصلی این فتنه یعنی کشتار شیعیان نیجریه و بعد از آن حبس ظالمانه شیخ به بهانه‌های واهی و در نهایت هم طولانی‌شدن حبس هستند.

در پی این حادثه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این اقدام پلیس نیجریه و کشتار جمعی از شیعیان این کشور را محکوم کردند. سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ گزارش داد که ارتش نیجریه مرتکب کشتار شیعیان، دفن آنها در گور‌های جمعی و نابود کردن اسناد مرتبط با این جنایت شده است. نیروهای امنیتی و نظامی نیجریه «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

چندی قبل «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی، از وخیم بودن حال والدینش به‌علت اهمال پزشکی خبر داد و گفت که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.

در پی این اقدامات از سوی ارتش نیجریه، هواداران شیخ زکزاکی بار‌ها با برپای تظاهرات خواستار آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی شده‌اند، از جمله تظاهرات مسالمت‌آمیزی که هفته گذشته در «آبوجا» پایتخت نیجریه برپا شده و حامیان شیخ زکزاکی خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط وی و همسرش شدند.

دستگیری شیخ زکزاکی و نیز کشتاری که دولت این کشور به بهانه‌های مختلف علیه مردم آزادیخواه این کشور به راه انداخته و همچنین محاکمه‌های صوری که تنها با هدف حفظ شیخ زکزاکی و همسرش در حبس برگزار شده است، همه و همه با هدف آن است که بتوانند نه‌تنها شیخ زکزاکی، بلکه اندیشه و تفکر این عالم برجسته شیعی را که در میان اهل تسنن و حتی مسیحیان نیجریه هم از جایگاهی عالی برخوردار است، از بین ببرند.

با وجود اینکه شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است اما در میان برادران اهل تسنن و مسیحیان این کشور هم محبوبیت دارد؛ زیرا بر اساس گفته برخی نزدیکانش، او فردی شجاع است، از حقوق مظلومان دفاع می‌کند و از گفتن حرف حق هیچ واهمه‌ای ندارد.

در همین راستا خبر‌گزاری فارس، گفت‌وگویی را با «رولند ساندا»، یک کشیش مسیحی ساکن شهر کادونا ترتیب داده است که در ذیل خواهید خواند.

سوال: شما به عنوان یکی از حامیان شیخ زکزاکی که مسیحی هم هستید، چرا از شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه حمایت می‌کنید؟

پاسخ: من از شیخ زکزاکی حمایت می‌کنم، زیرا در طول تاریخ تا به امروز مشاهده کرده‌ام که او یک رهبر مذهبی خوب، یک سفیر صلح و یک فعال حقوق بشر بوده است.

او علیه هرگونه بی‌عدالتی که هر کسی علیه بشریت مرتکب می‌شود صحبت می‌‌کند و در کار‌هایی که انجام می‌دهد احساساتی نیست.

وی اعضای جنبش خود را به داشتن ارتباطی آزادانه با مسیحیان تشویق می‌کند و هرگز آنها را علیه مسیحیان تحریک نکرده، اما بار‌ها با محافظت از مسیحیان در بحران‌های مذهبی یا سیاسی جان آنها را نجات داده است.

شورش «کفنچان» در سال ۱۹۸۷، بحران «زانگون کتف» در سال ۱۹۹۲، بحران «شریعه» سال ۲۰۰۰ در شهر کادونا، بحران «جشنواره زیبایی» سال ۲۰۰۲، ناآرامی‌های بعد از انتخابات سال ۲۰۱۱ نیجریه و غیره از جمله مثال‌هایی از اقدامات وی است. وی این کار را بار‌ها انجام داده است و به اعضای جنبش خود نیز می‌آموزد که همین کار را انجام دهند. ما مسیحیان نمی‌توانیم این کار‌های شیخ را جبران کنیم.

ما به مدت مدیدی رابطه بسیار خوبی با شیخ زکزاکی و اعضای جنبش او داشته‌ایم و آنها را بسیار خوب درک می‌کنیم و آنها نیز در کار بدی را در قبال ما انجام نداده‌اند. اگر آنها این کار را انجام می‌دادند، ما مسیحیان با آنان مانند اکنون ارتباط برقرار نمی‌کردیم.

سوال: فکر می‌کنید شیخ زکزاکی مورد ظلم واقع شده است؟

پاسخ: بله، او مورد ظلم واقع شده است.

بسیاری از اعضای جنبش وی کشته شده‌اند، بسیاری زندانی شده‌اند، فرزندان وی کشته شده‌اند و همسرش نیز سال‌هاست بدون مراقبت پزشکی کافی در وضعیت بد بازداشت شده است. همه این اقدامات و موارد دیگر علیه وی بدون دلیل انجام شده است.

در همه این موارد، هیچ یک از اعضای جنبش وی توسط هیچ دادگاه حقوقی زندانی نشده‌اند اما همیشه آزاد و تبرئه می‌شوند.

دولت (نیجریه) شیخ را آزاد نکرده است. بی‌عدالتی بزرگی علیه شیخ زکزاکی توسط دولت نیجریه تحمیل می‌شود. من این بی‌عدالتی را نه تنها علیه وی بلکه علیه خانواده‌اش، اعضای جنبش او و علیه ما مسیحیانی که دوست خوبی با او هستیم می‌دانم؛ زیرا او زندگی برادران و خواهران ما را در زمان بحران نجات داده است. این موضوع همچنین بی‌عدالتی علیه کل بشریت است.

جنبش اسلامی نیجریه مردم خوب و بسیار صلح‌جویی دارد.

سؤال: همانطور که می‌دانید ترکش‌های گلوله در بدن او وجود دارد و همچنین او یکی از چشمان خود را از دست داده است، چرا او تقریباً شش سال در این وضیت رها شده است؟ نهادهای حقوق بشر کجا هستند؟

پاسخ: بسیاری از نهاد‌های حقوق بشر و گروه‌هایی که در این جهت دست به اعمال فشار می‌زنند، در این زمینه تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را انجام می‌دهند، اما دولت هیچ وقت گوش نمی‌دهد.

در حقیقت به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد همه درباره این مسئله ساکت باشند.

سؤال: آیا رسانه‌ها در نیجریه می‌توانند آزادانه درباره شیخ زکزاکی مقاله بنویسند؟

پاسخ: خیر آنها اگر این کار را انجام دهند، از سوی دولت تهدید خواهند شد. رسانه‌ها ترجیح می‌دهند به دلیل ترس از دولت، از هر مساله‌ای مرتبط با این موضوع چشم‌پوشی کنند.

گفت‌وگو از معصومه فروزان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول