اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

وظیفه امام جماعت فقط مسجدداری نیست

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: ما باید برای تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب و تحقق تمدن اسلامی باید طالب آن باشیم و برای رسیدن به این هدف باید دائم بین مبانی و اجرا در حرکت باشیم تا بتوانیم راهکار صحیح را برای تحقق تمدن اسلامی را پیدا کنیم.

وظیفه امام جماعت فقط مسجدداری نیست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت، در جمع هم‌سنگران این بنیاد با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:«به راستی که پیامبرانمان را همراه با پدیده‌های روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و سنجه فرو فرستادیم، تا مردم به دادگری برخیزند».

امام محله باید مردم را آماده قیام برای خدا کنند

وی ادامه داد: فلسفه رسالت و کتاب الهی قیام مردم برای خداست؛ با توجه به حدیث «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء» و با توجه به اینکه امام محله ما راه انبیاء را می‌روند اهداف آن‌ها باید «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» باشد یعنی مردم را برای قیام برای خدا آماده کنند.

میرمحمدیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ در مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند«اگر من بپرسید به دنبال چه هستید خواهم گفت به دنبال ایجاد تمدن بزرگ و جدید اسلامی هستم» و این سؤال را مطرح کردند که چه کسی باید تمدن اسلامی را ایجاد کند؟ یا چه کسی مدعی برپائی تمدن اسلامی است؟

ایجاد تمدن بزرگ و جدید اسلامی بر عهده کیست؟

وی ادامه داد: هیچ‌کسی، حتی حوزه انقلابی ادعای برپائی تمدن اسلامی را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ایجادش کند. پرسشی که مطرح است، این است که اگر حوزه بخواهد تمدن اسلامی را ایجاد کند باید چه کند؟ اگر ما بخواهیم تمدن بزرگ و جدید اسلامی را ایجاد کنیم باید چه کنیم؟ طلاب برای تحقق آنچه وظیفه‌ای دارند و دقیقاً باید کنند؟ تمدن اسلامی چیست و اصلاًتمدن چیست؟

قائم‌مقام معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: ما اگر مدعی ایجاد تمدن بزرگ و جدید اسلامی نیستیم ولی مدعی ولایت‌پذیری هستیم و می‌دانیم که رهبر معظم انقلاب این مطالبه را داشته است تا ما به دنبال تحقق آن باشیم، چه وظیفه‌ای بر عهده ما است و چه‌کار باید بکنیم؟

وی ادامه داد: آیا ما مدعیان ولایت‌پذیری هم می‌دانیم تمدن اسلامی که می‌خواهیم به سمت آن حرکت کنیم، چیست؟ آیا این همان هدف انبیاست؟ در این تمدن اسلامی باید روی چه چیزی مانور داد؟ آیا وظیفه ما این است که کمک کنیم تا زیرساخت‌های جامعه اسلامی اعم از آب و برق و... تأمین باشد و در این زمینه مشکل نداشته باشد و اقتصاد مردم و جامعه مشکل نداشته باشد؟

میرمحمدیان افزود: آیا معنای تمدن اسلامی این است که مردم علاوه بر تأمین نیازهایشان تفریح هم داشته باشند و اگر جامعه ما همه این‌هارا داشت و نماز هم برقرار کردیم تمدن اسلامی در آن جامعه محقق شده است؟

وی بیان کرد: امنیت، سلامت، تربیت، اقتصاد، فرهنگ، محیط‌زیست و خیلی چیزهای دیگر مثل معرفت الهی و توحید دیگر معارف دینی در تمدن اسلامی چه شکلی خواهد داشت؟ تازه بر فرض پاسخ به همه این سؤالات، سؤال بعدی این است که در تمدن اسلامی چه نسبتی بین همه این‌ها وجود دارد؟ تازه بر فرض پاسخ به همه این سؤالات یک سؤال دیگر مطرح می‌شود که حالا چگونه می‌توان به این هدف رسید؟

نسبت تمدن اسلامی و قیام برای خدا چیست؟

مدیرعامل بنیاد هدایت به طرح سؤالات دیگری پرداخت و ادامه داد: نسبت تمدن اسلامی با « لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» چیست؟ هنوز این سؤالات حتی برای ما طلبه‌ها که مخاطب تحقق تمدن اسلامی هستیم تازه است. گویا فقط وظیفه ما مسجد داری و نماز و روزه و حج و جهاد و... است و اینکه گرسنه‌ای در کنار مسجد وجود نداشته باشد و همه‌چیز مرتب باشد که البته باید همه این‌ها باید باشد.

وی خاطرنشان کرد: آیا با این کارها، تمدن اسلامی تحقق می‌یابد، اگر با این چیزها تمدن اسلامی محقق می‌شود پس باید مدعی شد که الآن در عربستان تمدن اسلامی محقق شده است چون در آنجا ظاهراً گرسنه وجود ندارد و نماز و روزه و... وجود دارد؛ آیا کسی می‌پذیرد که در آنجا تمدن اسلامی محقق شده است؟ این تمدن اسلامی چیست؟ 

میرمحمدیان در ادامه با اشاره وجود معارضان تمدن اسلامی به اهمیت تحقق تمدن بزرگ و جدید اسلامی پرداخت و افزود: تمدن‌های غرب و شرق اعم از کمونیست و سوسیالیست و حتی تمدن بودائیانمعارضان تمدن اسلامی هستند و هرچند بعضی از آن‌ها پوسیده‌اند ولی بعضاً حرفی برای گفتن دارند و گاهی در انجام تبلیغات از ما موفق‌تر هستند. 

وی ابراز داشت: به طور مثال رشد بودائیان در غرب از اسلام بیشتر است و این نشان از فعال بودن این تمدن در دنیای امروز دارد؛ تحقق یک تمدن کار بزرگی است و ادعای آن خیلی سنگین است ولی ما ادعای ولایت‌پذیری داریم و باید برای تحقق آرمان‌های ولایت تمام همتمان را به خرج دهیم و این بنیاد هدایت برای تحقق این آرمان شکل گرفته و ما را دور هم جمع کرده است.

جامعه پردازی بر محور محله، مسجد و امام

قائم‌مقام معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که در آن سه گام خودسازی، جامعه پردازی، تمدن سازی برای پیش برد و تحقق تمدن اسلامی بیان شده است افزود: ما خودسازی را مفروض گرفتیم و برای جامعه پردازی بر محور محله، مسجد و امام، طرح اما محله را مطرح کردیم. 

وی ادامه داد: از این‌رو اگر کسی تصور کند که قصد داریم بر روی این جامعه پردازی، تمدن اسلامی را شکل دهیم، این تصوری کودکانه است چون این حرف‌ها و کارها، کارهای کوچکی نیست که بتوان به این راحتی به آن دست پیدا کرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: برفرض اینکه قصد داشته باشیم که این تمدن اسلامی را محقق کنیم راهکار آن را نمی‌دانیم و بر اساس «ما من حرکت الا و انت فیه محتاج الی معرفه» ما تا معرفت و شناخت نداشته باشیم نباید در کاری ورود پیدا کنیم، ما کار عظیمی در پیش داریم، باید معلوم شود که دنبال چه هستیم و چگونه باید به آن برسیم؟

وی طرح این سؤالات را برای هم افق شدن دانست و اولین گام در رسیدن به این مهم را طالب شدن دانست و افزود: ما باید برای تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب و تحقق تمدن اسلامی باید طالب آن باشیم و برای رسیدن به این هدف باید دائم بین مبانی و اجرا در حرکت باشیم تا بتوانیم راهکار صحیح را برای تحقق تمدن اسلامی را پیدا کنیم.

میرمحمدیان با اشاره به دو روش تولید علم و دانش یادآور شد: در یک روش حرکت از مبادی و مبانی به سمت اجرا و دیگری حرکت از اجرا به سمت مبانی و مبادی شروع می‌َشود و ما به هر دو مسیر در تولید علم تحقق تمدن اسلامی نیاز داریم.

ضرورت تجربه نگاری دقیق از میدان

وی ادامه داد: از این‌رو به تجربه نگاری دقیق از میدان احتیاج فراوان داریم، تجربه در میدان باید جمع بندی و تبدیل به دانش شود و سپس آن دانش برنامه‌ریزی شود و در میدان به کار گرفته شود و پس از آزمون و خطا به کار گرفته شود.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: آن‌قدرباید این مسیر را در حوزه‌های مختلف برویم و دائماً با مبانی و اصول دینی‌مان چک کنیم تا به تولید دانش تحقق تمدن اسلامی برسیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر امامان محلات نقش کلیدی دارند و راهیاری ما باید به این سمت برود که امامان را آن‌قدر توانمند کنیم که بتوانند تمدن اسلامی را به پا کنند و تجربه‌هایی را در این سطح داشته باشند. 

مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: شاید به نظر برسد که این امر ممکن نیست و یا بسیار سخت است، اما ما مدعی هستیم که شدنی است و برای آن دلیل داریم.

وی در پایان گفت: یکی از دلایل ما تفسیری است که رهبر معظم انقلاب از آیه شریفه «لا یُکَلِّفُ‏ اللَّهُ‏ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» دارند؛ ایشان معتقدند بر اساس اینآیه چیزی بر انسان تکلیف نمی‌شود مگر آنکه توان انجام آن را دارد و اگر تحقق تمدن اسلامی بر ما تکلیف شده است پس معلوم می‌شود از نظر خدا ما توانش را داریم و این تکلیف در بیانه گام دوم بر دوش ما گذاشته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول