اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

جشنواره فجر تلاوت جمعه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود/ پخش زنده از شبکه و رادیو قرآن

نشست خبری مراسم نهایی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان فجر تلاوت با حضور حمید‌رضا نقاشیان مسئول جشنواره، داوود جعفری دبیر جشنواره و محمدرضا پورمعین مدیر اجرایی جشنواره در حسینیه صاحب الزمانی تهران برگزار شد.

جشنواره فجر تلاوت جمعه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود/ پخش زنده از شبکه و رادیو قرآن

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری مراسم نهایی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان فجر تلاوت با حضور حمید‌رضا نقاشیان مسئول جشنواره، داوود جعفری دبیر جشنواره و محمدرضا پورمعین مدیر اجرایی جشنواره در حسینیه صاحب الزمانی (عج) تهران برگزار شد.

برگزاری جشنواره فجر تلاوت ۳ بهمن در برج میلاد

در ابتدای این نشست پورمعین با اشاره به برگزاری جشنواره فجر تلاوت در روز جمعه ۳ بهمن‌ماه گفت: مرحله نهایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان فجر تلاوت جمعه ۳ بهمن در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نفرات برتر جشنواره تلاوت‌های مجلسی به عنوان راه‌یافتگان به مرحله فجر تلاوت با هم رقابت می‌کنند، همچنین در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف و نفر برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره معرفی و تجلیل می‌شوند.

پورمعین درخصوص دیگر جزئیات برگزاری جشنواره فجر تلاوت گفت: این برنامه با تلاوت مهدی غلام‌نژاد برگزار و در آن کلیپ‌هایی از روند برگزاری جشنواره برای حاضران پخش می‌شود، همچنین عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران اصلی برنامه است و چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی در آن حضور دارند.

پخش زنده جشنواره از شبکه و رادیو قرآن و برخی شبکه‌های برون‌مرزی

دبیر اجرایی جشنواره از پخش زنده جشنواره فجر تلاوت از شبکه‌های مختلف داخلی و برون مرزی خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با رسانه ملی جشنواره فجر تلاوت به صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش می‌شود. همچنین شبکه‌های برون مرزی الکوثر و سحر به‌صورت ویژه جشنواره را پوشش می‌دهند.

در ادامه حمیدرضا نقاشیان بانی و مسئول جشنواره با اشاره به اهمیت قرآن کریم در سال‌های پس از انقلاب گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که توجه به قرآن بسیار افزایش یافت و در این زمینه خصوصاً ارتقاء قاریان جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام به خوبی رخ داد و مسابقات بین‌المللی قرآن نقطه عطفی در این زمینه بود.

برگزاری جشنواره‌ تلاوت‌های مجلسی با محوریت مردم

وی درباره جشنواره تلاوت‌های مجلسی گفت: این جشنواره از همین حسینیه و با نیت پرداختن به تلاوت قرآن بر اساس ذائقه مردم کار خود را آغاز و با شکلی متفاوت پیش رفت، همچنین استقبال عمومی سبب شد تا جشنواره ظرف مدت کوتاهی ۱۰ دوره برگزار شود. پس از دوره دهم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره می‌تواند سراسری و حتی بین‌المللی برگزار شود و از دور یازدهم جشنواره فجر تلاوت آغاز شد که اوج آن سال گذشته بود که با استقبال انبوه مردم در برج میلاد برگزار شد.

نقاشیان شیوع کرونا را عاملی برای بروز برخی تغییرات و رشد جشنواره دانست و گفت: امسال با شیوع کرونا ابتدا با شرایط سختی مواجه شدیم، از طرفی نمی‌دانستیم که این بیماری تا کی در کشور وجود دارد اما در ادامه تصمیم گرفتیم که جشنواره را به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار کنیم، یعنی در مناطقی که امکان برگزاری حضوری وجود دارد به صورت حضوری و در مناطقی که این امکان وجود ندارد به صورت مجازی برگزار کنیم.

برگزاری جشنواره در ۱۰۹ شهر

مسئول جشنواره تلاوت‌های مجلسی از برگزاری جشنواره در ۱۰۹ شهر خبر داد و گفت: امسال استقبال از جشنواره بسیار گسترده‌تر از سال‌های قبل بود و در مجموع در ۱۰۹ شهر کشور برگزار و قاریان شاخص و استانی در آن حضور پیدا کردند، همچنین استقبال مردم از جشنواره مایه قوت ما بود و از روز اول بنا را بر این گذاشتیم که بیشترین سهم انتخاب نفرات برتر به آراء مردمی تعلق بگیرد.

در ادامه داوود جعفری دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به آغاز جشنواره امسال با اهداف بسیار خاص و بلند گفت: شیوع کرونا سبب شد که در ابتدا به این نتیجه برسیم که نمی‌توان جشنواره را با قوت در همه شهرها برگزار کرد اما در ادامه به این جمع‌بندی رسیدیم که جشنواره هم حضوری و هم غیر حضوری برگزار شود.

ستاد‌های اجرایی کاملاً مردمی است و ما دخالتی در اجرا نداریم

وی ادامه داد: به این صورت ستادهای اجرایی توسط فعالان قرآنی شهرستان‌ها شکل گرفت و در این زمینه خودشان همه کار‌ها را بر عهده گرفتند و ما نقش سیاست‌گذار را داشتیم. نهایتاً در ۱۰۹ شهر اشعار برگزار شد.

جعفری استفاده از ظرفیت فضای مجازی را سبب مشارکت از این مردم بیان کرد و گفت: تا سال قبل بالاترین استقبال از جشنواره حدود ۵ هزار نفر در یک شهر بود اما وقتی جشنواره به صورت مجازی برگزار شد همه مردم مشارکت کردند و در مجموع همه مراحل امسال ۳ میلیون نفر در جشنواره مشارکت داشتند که بیشترین مشارکت مجازی بود.

افزایش رشته‌ها و بخش‌های جشنواره

وی از افزایش رشته‌های جشنواره خبر داد و گفت: از دیگر تحولات جشنواره افزایش رشته‌ها و رده‌های مختلف جشنواره بود که در این راستا رشته‌های ترتیل، حفظ کل، رده‌های سنی نوجوانان به جشنواره اضافه شد. همچنین رشته حفظ امسال به صورت مشترک بین آقایان و خانم‌ها برگزار شد. البته برای این کار ظواهر صوتی و لحنی را برداشتیم تا حافظان قرآن بتوانند در همه رده‌های سنی و بدون محدودیت جنسیت زن و مرد با هم رقابت کنند. همچنین برنامه‌ریزی برای رشته حفظ بسیار با دقت انجام شد و فردی که بخواهد به عنوان حافظ سال جمهوری اسلامی انتخاب شود باید حداقل ۵ جزء قرآن را ارائه کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار جشنواره اتفاقی بی‌نظیر است

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار جشنواره را اتفاقی بی‌نظیر در کشور دانست و گفت: در هیچ مسابقه‌ای در کشور در کنار برگزاری رقابت، دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان برگزار نمی‌شود و ما امسال دوره‌هایی را با حضور ۶ نفر از اساتید برتر به عنوان مربی گروه‌های قرآنی برگزار کردیم. همچنین در بخش ترتیل به جز جایزه نقدی یک دوره ترتیل کل قرآن کریم با صدای نفرات برتر ضبط شد.

تلاش‌ ما تشکیل تیم‌های قرآنی است

جعفری حرکت جشنواره تلاوت‌های مجلسی را به سمت تشکیل تیم‌های قرآنی تشریح کرد و گفت: هدف ما این است که در همه شهرها و استان‌ها تیم‌های قرآنی تشکیل شوند و به این صورت می‌توانیم جشنواره را مانند یک لیگ ورزشی برگزار کنیم و با این کار در همه طول سال نخبگان به تلاوت در محافل و ترویج قرآن کریم می‌پردازند.

در پایان احمد خالدی مسئول رسانه‌ای جشنواره با اشاره به پوشش گسترده شبکه‌های داخلی و برون مرزی از جشنواره گفت: امسال رایزنی‌هایی با مسئولان رسانه ملی داشتیم و قرار شد جشنواره فجر تلاوت به صورت زنده از شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش شود. همچنین شبکه‌های برون مرزی الکوثر و سحر هم به صورت زنده برنامه را پوشش می‌دهند و هم قرار است از شبکه یک ساعت به صورت مستند از جشنواره برنامه‌سازی کنند. البته شبکه سحر از ۴ شبکه به زبان‌های اردو، بوسنی، کردی و فرانسه جشنواره را پوشش می‌دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول