اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

بررسی مطالبات سهامداران «مهر اقتصاد» در فارس‌من؛ آقایان مسؤل پاسخگوی مفت‌فروشی بانک باشند

در گفت‌وگو با حامیان کمپین «ضرورت ارزش‌گذاری منصفانه بانک مهر اقتصاد» در فارس من مشکلاتشان را بررسی کرده‌ایم.

بررسی مطالبات سهامداران «مهر اقتصاد» در فارس‌من؛ آقایان مسؤل پاسخگوی مفت‌فروشی بانک باشند

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «مِهر اقتصاد»؛ یک مجموعه تازه‌تأسیس که امیدهای فراوانی برای عملکرد مثبت آن وجود داشت. عنوانی که سال‌ها نماد مردم‌داری و اعتماد بود. تا این‌که موضوع ادغام آن پیش آمد. نماد مهر در بازار سرمایه بسته شد؛ اموال و دارایی‌های آن ارزیابی و خرداد ۹۹ با تشکیل مجمع رسماً در بانک سپه ادغام شد. ارزش‌گذاری‌های صورت‌گرفته اما محل ابهامات فراوانی است. سهامداران  معترضند؛ این‌که ارزش‌گذاری اموال این بانک بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی است. این‌که چرا ارزیابی‌های سال ۹۷ باید مبنای واگذاری باشد؟ 

 

یکی از آنها می‌گفت اگر قرار باشد اعتراضات ما باعث سوءاستفاده بیگانگان شود، از حق خود حاضریم ‌بگذریم. آنها برای شنیدن صدای اعتراضات‌شان و ظلمی که بر آنها رفته است، به فارس من اعتماد کرده‌ و کمپینی برای «ضرورت ارزش‌گذاری منصفانه بانک مهر اقتصاد» ثبت کرده‌اند. به همین مناسبت به گفت‌وگو با تعدادی از سهامداران بانک مهر اقتصاد پرداخته‌ایم. متن زیر حاصل صحبت‌های آنها در این میزگرد است.

آقای نعمتی یکی از سهامداران در ابتدای جلسه بیان‌داشت: «مهر اقتصاد به همراه ۴ بانک دیگر بر اساس مصوبه سران قوا در بانک سپه ادغام شد. مهراقتصاد نسبت به سایر بانک‌های دیگر اوضاع بهتری داشت و نه تنها زیان‌ده نبود، بلکه تراز مالی آن مثبت هم بوده است.»


وی در ادامه افزود: «یک بار در ۲۹ اسفند  مجمع عمومی با حضور سهامداران بانک مهر اقتصاد برگزار شد و در آن مجمع قیمت هر سهم ۱۲۳۸۱ ریال تعیین شد. بر اساس مصوبات ۳۱ بندی سران قوا باید مجمع مجدد ظرف یک ماه دیگر برگزارشده تا قیمت تعیین شده را در اختیار سهامدار‌ها قرار دهد، اما این اتفاق تا ۱۲ خرداد ۹۹ رخ نداد.»

یکی دیگر از سهامداران حاضر در جلسه بیان‌داشت: «در ۹۹/۳/۱۲ بار دیگر مجمعی با حضور سهام‌دارهای حقیقی و حقوقی تشکیل شد، منتها کمی قبل از برگزاری، ۵۴ درصد سهم مهراقتصاد را یک شرکت صوری وابسته به بانک سپه تحت عنوان آینده‌اندیشه‌نگر مهر خرید تا بتواند ابتکار عمل را در مجمع به دست گیرد و هر قیمتی را که می‌خواهد به تصویب برساند.»

 

بنابر گفته‌ی ایشان قیمت گذاری غیر منطقی مهم‌ترین دلیل اعتراض سهامداران می‌باشد: «در مجمع خرداد ماه به دلیل رانت گسترده این شرکت قیمت هر سهم ۱۷۱۷۲ ریال تعیین شد که همین مسأله مورد اعتراض ما سهامداران می‌باشد، به دلیل آنکه طبق آیین نامه اجرایی بند ز قانون مالیات‌های مستقیم باید قیمت سهام را بر اساس قیمت روز مجمع مشخص کنند، نه قیمت‌های دو سال گذشته، در این مدت همه چیز از دلار گرفته تا قیمت مسکن و ... چند برابر شده است.»

سهامداران مهراقتصاد دیروز جلوی معاونت مردمی قوه‌قضائیه تجمع داشته‌اند. آقای نعمتی در مورد محور مطالباتشان در این تجمع می‌گوید: «به سهامداران حقیقی این بانک که ۱۷۰ هزار نفر از  یادگاران  جنگ تحمیلی هستند ظلم بزرگی شده است، به همین دلیل هم روز گذشته جلوی دفتر معاونت مردمی قوه قضائیه که تنها امید‌ما برای احقاق است، تجمع کردیم.  آقای نظری معاون رئیس قوه از ما خواست طی نامه مکتوبی مطالبات خود را عنوان کرده و قول داد این مطالبات را به دست آقای رئیسی می‌رساند.سهامداران درخواست دارند مجمع برگزارشده در خردادماه ابطال شود.همچنین ارزش گذاری سهام باید به روز و متناسب با قیمت بازار باشد.»



وکیل سهامداران مهر اقتصاد در مورد یکی دیگر از موارد اعتراض سهامداران می گوید: «یکی دیگر از محورهای اعتراضات ما نحوه کارشناسی ارزش مهراقتصاد است، که عددی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط کارشناسان برآورد شده‌است، در حالی‌که شرکت مالک ۱۲ درصد فولاد مبارکه اصفهان، ۱۰۰ درصد نیروگاه کازرون و مالک ۶۷ درصد سهام شرکت تراکتورسازی ایران است، اگر صرفا همین سه شرکتی که گفته شد را مبنا قرار دهیم، اضافه ارزش شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد بسیار بیش‌تر از این ارقام است.»

۱۷۰ هزار سهامدار مهراقتصاد فرزندان این انقلاب هستند که جوانی خود را در راه حفظ این نظام گذاشته اند، و با تمام این تفاسیر هنوز هم هیچ ‌چیز ارزشمندتر از جمهوری‌اسلامی برای آن‌ها وجود ندارد. آقای نعمتی که خود جانباز جنگ هست در آخر میزگرد می‌گوید: «هنوز هم می‌گوییم با وجود ‌آنکه به ما ظلم شده است، هیچ گاه نمی‌خواهیم اعتراضات ما موجب تضعیف نظام شود. روزی برای حفظ مرزهای کشور جان خود را بر کف دست گذاشته و با دشمن بعثی جنگیدیم.بعضی از سهامدارها شهدای مدافع حرم‌اند که هنوز هم پیکرشان به کشور برنگشته است. امید داریم با درایت مسؤولان مشکل ما حل شود.»


گفت‌وگو معین رضیئی
انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول