اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران، ترامپ و چند مقام ارشد آمریکایی را تحریم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه از تحریم ترامپ، پامپئو و چند نفر از مقامات ارشد آمریکا به خاطر نقش و دخالت در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی خبر داد.

ایران، ترامپ و چند مقام ارشد آمریکایی را تحریم کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (سه‌شنبه) از تحریم مقامات ارشد دولت آمریکا به واسطه نقش و دخالت در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه » مصوب مجلس شورای اسلامی تعدادی از اشخاص آمریکایی را به دلیل ارتکاب جنایات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم که تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و نیز به دلیل نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بشر، در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهور خرداد ۱۳۹۶ «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت امور خارجه، ابلاغ ‌کرد. متن کامل این قانون را اینجا بخوانید.

 

 

خطیب‌زاده در این باره گفت: مقامات ارشد آمریکا شامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ، «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق، «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع ، «استیو منوشین» وزیر خزانه داری، «جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات (سیا)، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی، «برایان هوک» رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران و نماینده سابق ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، «الیوت آبرامز» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، «جرد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ، «آندریا گاکی» مسؤول اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) از امروز در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند.

 

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این اشخاص به دلایلی همچون صدور دستور و راهبری عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، سازماندهی و حمایت از اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران ، اقدام به ایجاد، تامین مالی، ارائه تسلیحات و آموزش به گروه‌های تروریستی، حمایت همه جانبه از سرکوبگری‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین  به ویژه اقدامات تروریستی این رژیم در ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده ،اعمال تحریم‌های ظالمانه، غیر قانونی و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و اقدام عامدانه جهت تحمیل شرایط خاص زندگی بر ایرانیان، از جمله، از طریق ممانعت از دسترسی آنان به غذا، دارو، خدمات و تجهیزات پزشکی، پشتیبانی از رژیم‌های سرکوبگر منطقه و حمایت از جنایات علیه بشریت و جرایم جنگی رژیم‌های مذکور در یمن، ارتباط فعالانه و همه جانبه‌ با گروهک تروریستی منافقین و حمایت سیاسی، تبلیغاتی و فرهنگی از این گروهک که اقدامات تروریستی متعددی علیه منافع دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده است، مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

خطیب زاده اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران یادآوری می‌کند که طبق مبانی حقوقی بین‌المللی، اعمال تحریم‌های یکجانبه (اقدامات زورمدارانه یکجانبه)، نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل متحد و برخلاف حقوق بین‌الملل، از جمله، حقوق بین‌الملل بشردوستانه بوده و مانع از تحقق حقوق بشر می‌شود. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران، حق خود در اتخاذ تدابیر لازم در مقابله با اعمال متخلفانه بین‌المللی آمریکا در همه زمینه‌ها محفوظ می‌دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از انتشار بیانیه تفصیلی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص جرایم اشخاص آمریکایی یاد شده در اولین فرصت ممکن خبر داد.

لازم به ذکر است، دولت «دونالد ترامپ» در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید و در راستای سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» بر دامنه تحریم‌های جدید علیه ایران افزود. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸  (سوم ژانویه ۲۰۲۰) ساعاتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، حشد الشعبی عراق از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد و ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر را تأیید کرد. در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم پس از این اقدام تروریستی مدعی شد که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حملات علیه دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی بود و خودش دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. 

در همین خصوص نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین دوشنبه هشتم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن در امان بمانند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول