اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خودکفایی آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز و تخم مرغ/ تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره بر این موضوع که استان در تولید گوشت قرمز نیز به خودکفایی رسیده است، گفت: تولید تخم مرغ در استان مازاد بر مصرف استان است.

خودکفایی آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز و تخم مرغ/ تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی سال زراعی 99-98 علاوه بر جذب صددرصد سهم خط اعتباری تخصیصی استان، توانست 20 درصد از سهم شناور کشوری را نیز جذب و مورد بهره برداری قرار دهد.

وی، افزود: در سال زراعی 99-98 از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی، مبلغ 120 میلیارد تومان در ارتباط با جذب انواع دستگاهها، ادوات دنباله بند و ماشین آلات کشاورزی به بدنه کشاورزی استان تزریق شده است.

فتحی، گفت: نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی در راستای افزایش ضریب ارتقاء ضریب مکانیزاسیون کشاورزی یکی از ضروریات و توفیقات بخش کشاورزی استان در سالهای 99 و 98 بود که با تلاش کارشناسان امر و کشاورزان محقق شد.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: در حوزه زراعت با توجه به این که روغن مورد نیاز کشور عمدتاً وارداتی می باشد و سیاست وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان براین اساس پی ریزی شده تا سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سطح کشور و استان افزایش یابد از این رو در این زمینه اقدامات لازم انجام و سال زراعی 99-98 سه هزار تن کلزا از مزارع استان آذربایجان شرقی برداشت گردید که در نوع خود بی نظیر بود. 

وی افزود: این روند  در سال زراعی 1400-1399 نیز ادامه داشته و کشت انجام شده است که به امید خدا با مراقبتهای ویژه و افزایش عملکرد در واحد سطح، شاهد برداشت محصول بیشتر در سال زراعی جاری خواهیم بود.  

فتحی، گفت: در سال زراعی 99-98 بالغ بر 750 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت گردید که قسمتی از آن به صورت خودمصرفی توسط کشاورزان به مصرف رسیده و مابقی از طریق شرکت غله خریداری گردید که خوشبختانه میزان خرید شرکت غله نیز مازاد بر مصرف استان می باشد و استان آذربایجان شرقی در تولید گندم و آرد مورد نیاز برای طبخ نان و سایر موارد به خودکفایی رسیده و مازاد بر خودکفایی به سایر استان ها صادر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تولید علوفه در سطح استان و امور دام و طیور، تصریح کرد: علوفه مورد نیاز استان در داخل استان تولید می شود در بخش دام و طیور نیز قبل از سالهای 99 و 98 بخشی از گوشت مرغ مورد نیاز استان از سایر استان ها تهیه می شد که با صدور مجوز به مرغداری های گوشتی در سالهای 99 و 98 گوشت مرغ استان نیز در داخل استان تولید و از این طریق توانستیم در این زمینه نیز به خودکفایی دست یابیم.

فتحی گفت: تولید تخم مرغ در استان مازاد بر مصرف استان می باشد و حدوداً 50 درصد تخم مرغ تولیدی به استان تهران و استانهای همجوار از جمله اردبیل و آذربایجان غربی صادر می شود.

وی با اشاره بر این موضوع که استان در تولید گوشت قرمز نیز به خودکفایی رسیده است، افزود: تنها دغدغه سازمان جهادکشاورزی، دامداران و مرغداران استان در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 تامین نهاده های دامی بود که با اتفاق افتادن نوسانات شدید ارزی در کشور و افزایش قیمت نهاده ها تهیه و تامین نهاده ها با مشکل مواجه شد در حال حاضر این معضل حل و فصل شده و کشاورزان، دامداران و مرغداران مستقیماً می توانند از طریق سامانه بازارگاه نسبت به تامین صد در صدی نهاده های مورد نیاز خود اقدام نمایند.

وی با اشاره بر این موضوع که مجموع تولیدات کشاورزی استان بالغ بر 5 میلیون تن می باشد، افزود: ظرفیت فرآوری، بسته بندی و نگهداری برای 4 میلیون تن از این میزان در سطح استان ایجاد و راه اندازی گردیده است. در سال زراعی 99-98 نیز 10 درصد به ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده شده و در برخی از محصولات مازاد بر نیاز، صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه های فرآوری، بسته بندی و نگهداری وجود دارد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: ایجاد شبکه های آبیاری، لاینینگ کانالهای آبیاری و بهسازی و نوسازی قنوات در سال 99 و 98 براساس سهمیه ابلاغی وزارتخانه متبوع، مازاد بر سهمیه های ابلاغی علاوه بر اعتبارات ملی از محل اعتبارات استانی اتفاق افتاده است.

فتحی، ادامه داد: در سال 99 حدوداً دو هزار و 500 هکتار سطح آبیاری تحت فشار استان افزایش یافته و یک هزار و 200 هکتار به سطح شبکه های آبیاری و زهکشی استان افزوده شده است که می توان از اقدامات شاخص سازمان جهادکشاورزی استان در راستای ایجاد زیرساخت های بخش کشاورزی استان نام برد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به لزوم اصلاح کشت با توجه به محدودیت منابع آبی استان، افزود: در این خصوص متولیان بخش کشاورزی استان علاوه بر حذف محصولات پر آب بر و جایگزین کردن محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم؛ توسعه گلخانه ها در شهرستانهای کلیبر، هوراند، اهر، ملکان، عجب شیر و بناب از طریق واگذاری و تجهیز اراضی به افراد مستعد و سرمایه گذاران حائز شرایط، جزو اولویت های اصلی سازمان جهادکشاورزی استان در حوزه اصلاح الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی است.

انتهای پیام/60001

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول