اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

سرفصل دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی تصویب شد

در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، سرفصل دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی تصویب شد.

سرفصل دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی تصویب شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه 191 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

دستور این جلسه بررسی «سرفصل دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی» بود، که رسول روشن عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد و همچنین عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
 
وی گفت: روانشناسی بالینی شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به طور اختصاصی به پژوهش، ارزیابی، تشخیص، ارزشیابی، پیشگیری و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری می‌پردازد.

روشن افزود: این رشته در ایران قدمت ۵۵ ساله دارد و اولین درس در این رشته از روانشناسی در سال ۱۳۴۴ شمسی در گروه روانشناسی دانشگاه تهران تدریس شد و اولین کتاب در این زمینه به نام روانشناسی بالینی تعریف سعید شاملو در سال ۱۳۴۵ شمسی از طرف دانشگاه تهران منتشر شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد اضافه کرد: هدف کلی دوره دکتری روانشناسی بالینی تربیت نیروی متخصص به منظور نظریه‌پردازی، پژوهش، پیشگیری، تشخیص، درمان اختلالات روانی و آموزش مباحث مطروحه می‌باشد.

روشن با اشاره به اینکه 41 واحد برای دوره دکتری روانشناسی بالینی لحاظ شده است، تصریح کرد: در این رشته دروس اختصاصی و اختیاری به صورت نظری و عملی ارائه شده است و توجه ویژه‌ای به دروس عملی در برنامه صورت گرفته و همچنین یک سال کارورزی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که این دوره کارورزی باعث افزایش سنوات دانشجویان می‌شود.
 
بعد از ارائه این گزارش محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در سخنانی اظهار داشت: بر طبق قانون دوره دکتری 4 سال تحصیلی است و اگر به نیمسال 9 و 10 ادامه پیدا کند باید با اجازه دانشگاه باشد و در صورت افزیش دوره دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند.
وی افزود: تعداد واحدهای مصوب برای دوره دکتری 36 واحد درسی است و لازم است در خصوص افزایش تعداد واحدها به 41 واحد درسی در این برنامه، یک بازنگری صورت گیرد.
 
در ادامه حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه دوره کارورزی برای رشته روانشناسی بالینی بسیار ضروری است و اختلاف بین وزارت علوم و وزارت بهداشت در خصوص این رشته تا حدودی بر سر همین موضوع می‌باشد، پیشنهاد داد: دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه‌هایی که کلینیک تخصصی و آزمایشگاه تخصصی دارند، ارائه شود.
 
پس از ارائه نظرات اعضا، حداد عادل با توجه به مسائل مطرح شده گفت: وزارت علوم تاکید دارد به دلیل کم شدن هزینه باید طول دوره آموزشی کاهش یابد، لذا مشکلی که در حیطه آموزش عالی وجود دارد نسخه واحد پیچیدن برای همه رشته‌ها و اصرار بر اجرای آن است، که این مسئله در برخی مواقع این چنینی، باعث ایجاد مشکل می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه متخصصین امر داشتن دوره کارورزی در رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری را ضروری دانستند، بنابراین نمی‌تواند طول دوره این رشته با سایر رشته‌ها برابر باشد به این سبب، افزایش طول دوره در این رشته لازم است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اضافه کرد: باید نظر کارگروه روانشناسی شورای تحول، به وزارت علوم منعکس شود و در شورای عالی گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور نمایندگان کارگروه روانشناسی، این موضوع بررسی گردد و لازم است انعطافی در خصوص این رشته در وزارت علوم صورت گیرد.

پس از ارائه این گزارش و مباحث مطرح شده توسط حداد عادل و اعضای جلسه، کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری به تصویب رسید.

در ادامه جلسه بررسی جزئیات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی در دستور کار قرار گرفت و روشن شرایط پذیرش دانشجو و عناوین دروس رشته روانشناسی بالینی را تشریح کرد.

وی در مورد نحوه ورود دانشجو به دوره دکترای روانشناسی بالینی گفت: داشتن شرایط مصوب سازمان سنجش آموزش کشور، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و کسب امتیاز لازم در مصاحبه از جمله این شرایط است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: در این برنامه سعی شده بحث بومی و فرهنگی در عناوین درس‌ها امتداد پیدا کند، و در برخی از عناوین مانند درس خانواده‌ درمانگری مبتنی بر فرهنگ، این نگاه لحاظ شده است اما در سرفصل‌ها و منابع ما به ازاء خارجی، به طور جدی مشاهده نمی‌کنیم، که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی تاکید کرد: باید در دوره دکتری یک توازنی بین نگاه مهارتی و واحدهای کارورزی و نگاه مبنایی و نظری و رویکردهای انتقادی برقرار شود و انتظار این است که در دوره دکتری این نگاه تقویت شود، اگر چه جنبه‌های کارورزی و مهارتی نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
در ادامه حداد عادل طی سخنانی اظهار داشت: در این 40 سالی که از دوران انقلاب اسلامی می‌گذرد، رشته روانشناسی ارتباط بسیار خوبی با حوزه داشته است، حتی در سال‌هایی که شورای تحول کار خود را شروع نکرده بود این رشته با حوزه علمیه در تعامل بودند و در حال حاضر نیز بنیه مذهبی این رشته، نسبتا بیشتر از سایر رشته‌ها است و منابع خوبی نیز در این حوزه وجود دارد.

همچنین حداد عادل بر تالیف کتب برنامه‌های مصوب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد.

در پایان این جلسه پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی حداد عادل، جزئیات سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری تصویب شد.

همچنین مقرر شد کارگروه روانشناسی در خصوص افزایش تعداد واحدهای درسی و همچنین افزایش طول دوره تحصیلی این رشته به دلیل وجود دوره کارورزی، مکاتباتی را با شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی داشته باشد تا در قالب یک طرح الحاقی، تمام مسائل در آنجا بررسی و مجوز لازم گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول