اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

برآورد اولیه خسارت سیلاب‌ها در ابرکوه 100 میلیاردی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه گفت: طی برآوردهای اولیه خسارت وارد شده به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در نتیجه سیلاب‌های اخیر، یک‌صد میلیارد ریال است که قطعاً به همین میزان نخواهد ماند و پس از خشک شدن همه مناطق و گذشت زمان افزایش می‌یابد.

برآورد اولیه خسارت سیلاب‌ها در ابرکوه 100 میلیاردی شد

حمید مشتاقیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ابرکوه اظهار کرد: کارشناسی‌های انجام شده خسارت‌های وارد شده به قلعه فیروزآباد را پنجاه میلیارد، قلعه سردار مهردشت ۱۰ میلیارد، بافت تاریخی ابرکوه ۳۰ میلیارد، قلعه رباط پنج میلیارد، سرداب فتح‌آباد دو میلیارد، قلعه بداف پنج میلیارد، قلعه شهرسب سه میلیارد و خانه صولت نیز احتمال خسارت پنج میلیارد ریالی را نشان می‌دهد که قطعاً پس از خشک شدن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: پس از بارندگی ۱۶ آذر که بر اساس اعلام نظر فرمانداری در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اتفاق بدتر برای میراث فرهنگی، هجوم روان آب‌ها و سیل بود؛ چراکه در حالت کلی بناهای تاریخی تاب تحمل این بارندگی‌ها را دارد و با اقدامات استحفاظی که چندین مرحله در طول سال انجام می‌شود تا حدودی در برابر بارندگی ایمن می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، گفت: اتفاق ناگواری که برای بناهای تاریخی افتاد سرازیر شدن روان آب‌هایی بود که در مدت بارندگی و بعدازآن جمع و عامل اصلی تخریب بناها شد.

مشتاقیان با اشاره به عکس هوایی گرفته شده از ابرکوه در سال ۱۳۳۵ و ورود دو جریان سیلابی به شهر، اذعان کرد: شهر ابرکوه مسیلی بوده است که در استثنائات آن یعنی بسترهای سنگی، خانه‌ها بنا شده و پیشینیان ما به این نتیجه رسیده بودند که برای محافظت از خود و در امان ماندن از خطر سیل، باید خانه‌ها را روی سنگ بنا کنند و آب‌ها را به زمین‌های مزروعی منتقل می‌کرده و یا از طریق مسیل‌ها و قنات‌ها به خارج از شهر هدایت می‌کردند.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه با بیان اینکه در سال‌های اخیر ساخت‌وسازها در مسیل‌ها اتفاق افتاده است، ادامه داد: قنات‌ها محل نفس کشیدن آبی ابرکوه هستند که در حال حاضر بسیاری از آن‌ها پر و یا تخریب شده است. اگر همین قنات‌ها همچون گذشته فعال بود سیلاب‌های وارد شده به شهر وارد این قنوات شده و از سوی دیگر خارج می‌شدند و آسیب‌ها به حداقل می‌رسید.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل تجمع سیلاب‌ها نیز عدم شیب بندی صحیح و استاندارد کوچه‌ها و معابر اطراف آثار تاریخی بوده و به نظر می‌رسد اصلاح شیب بندی توسط شهرداری و دهیاری‌ها یکی از ضروریات برای حفظ این میراث باید در دستور کار قرار گیرد.

مشتاقیان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم میراث فرهنگی را بسازیم، فقط می‌توانیم در جهت حفظ این آثار اقدامات استحفاظی را انجام دهیم؛ اما آنچه از بین می‌رود مانند بخش‌های داخلی قلعه فیروزآباد و قلعه سردار مهردشت، دیگر همچون گذشته نخواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه با بیان این‌که از مرداد تا آذرماه سال جاری بیش از چهار میلیارد ریال هزینه صرف استحکام‌بخشی بناها شده است، افزود: شهرستان ابرکوه با این حجم و گستردگی آثار تاریخی به ۵۰ برابر بودجه فعلی و نیروی انسانی بیشتر جهت مرمت و انجام اقدامات حفاظتی نیاز دارد.

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول