اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

جزئیات حضور گروه‌های خارجی در جشنواره موسیقی/ 4 اجرای آنلاین و 2 اجرای حضوری

مدیر کمیته بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال حضور ۶ گروه خارجی برای اجرا در جشنواره قطعی شده است. ۲ گروه از آلمان، ۲ گروه از اتریش، یک گروه از اسپانیا و یک گروه از ایتالیا.

جزئیات حضور گروه‌های خارجی در جشنواره موسیقی/ 4 اجرای آنلاین و 2 اجرای حضوری

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: جامعه موسیقی یکی از گروه هایی است که با آمدن کرونا شکست سنگینی متحمل شد و در این میان روند سینوسی برگزاری و تعطیلی کنسرت ها نیز مزید بر علت شد.

از یک سو بسیاری از گروه های موسیقی در طول یک سال گذشته هیچ اجرایی نداشتند و از سوی دیگر این روزها کیش محل برگزاری کنسرت های پیاپی شده و این طور به نظر می رسد که در این منطقه کرونا وجود ندارد. اتفاقی که از سوی مخاطبان با واکنش های بسیاری مواجه شد.

 

حالا اما چشم امید بخش قابل توجهی از جامعه و بخصوص نوازندگانی که آسیب پذیرترین قشر در مجموعه یک تیم کنسرتی محسوب می شوند، می تواند به عملکرد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر باشد تا با برگزاری کنسرت های گروههای بخش رقابتی و غیر رقابتیِ مهم ترین رویداد موسیقایی کشور چراغ سوت و کور اجرای صحنه ای موسیقی را روشن کند.

 

امسال جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می شود

 

حالا سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر قرار است در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۸ بهمن تا۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شود.  

روز شنبه ۱۲ مهرماه بود که در جلسه شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر،  با حضور حسن ریاحی، دبیر جشنواره، مجید کیانی، محمد سریر، شاهین فرهت، نادر مشایخی و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این دوره جشنوا مقرر شد تا رویداد امسال هم در دو بخش‌ رقابتی و غیررقابتی برگزار شود.

دو روز بعد فراخوان جشنواره بر اساس آیین نامه جشنواره با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت های خلاقانه هنرمندان و گروه های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی منتشر شد.

ترکیب سه سناریو برای برگزاری موسیقی فجر سی و ششم

یکی از جذاب ترین بخش های جشنواره موسیقی فجر اجرای گروههای خارجی در بخش بین الملل این رویداد است. در سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره، درباره چگونگی بخش بین الملل  با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا گفتگو شد.

 امسال ۶ گروه خارجی برای اجرا در جشنواره قطعی شده اند. ۲ گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از اسپانیا و یک گروه از ایتالیا.

 

اردوان جعفریان مدیر کمیته بین‌الملل سی و ششمین جشنواره گزارشی از روند فعالیت بخش بین‌الملل ارائه کرد و گفت: با تجربه سال گذشته و با در نظر گرفتن شرایط شیوع کرونا در جهان امسال مطالعات و بررسی‌هایی برای چگونگی حضور گروه‌های بین الملل در جشنواره انجام شده است و پس از نهایی شدن تعامل و گفتگوها، وضعیت بخش بین الملل برای جشنواره امسال مشخص می‌شود.

سناریوی اول اجرا در سالن با حضور تماشاگر

وی در مورد سناریوهای پیش بینی شده برای برگزاری این بخش گفت: به طور حتم جشنواره موسیقی فجر امسال متاثر از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ خواهد بود که در این زمینه ستاد جشنواره سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره طراحی کرده که در آینده جزییات آن مشخص خواهد شد. اگر تا زمان مقرر شده برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر آرامش به فضای کشور بازگردد و مباحث آماری مربوط به شیوع کرونا کاهش پیدا کند و البته ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مجوزهای لازم را برای برگزاری جشنواره صادر کرده و تشخیص بدهد که امکان اجرای جمعی برای گروه‌های موسیقی وجود دارد، بخش‌های مختلف جشنواره را برگزار می‌کنیم که حوزه بین‌الملل نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
 

سناریوی دوم اجرا در تالار بی تماشاگر!

وی افزود: سناریوی دوم حضور هنرمندان شرکت‌کننده در تالار موردنظر بدون تماشاگر است که در صورت اجرایی شدن این سناریو، ما نیازمند پلتفرم و زیرساخت‌هایی هستیم که ستاد جشنواره می‌بایست برای تجهیز و آماده‌سازی این زیرساخت‌ها برای پوشش گسترده اینترنتی اجراهای آنلاین اقدامات لازم را انجام دهد. چرا که آماده‌سازی پلتفرم‌ها برای میزبانی از اجراهای آنلاین نیازمند فراهم‌سازی امکاناتی است که باید به‌صورت گسترده برای آن برنامه‌ریزی شود.

سناریوی سوم اجرای برنامه بدون حضور در تهران از کشور مبدا نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره است که علی رغم نبودِ آن شور و شعف حضور فیزیکی در سالن کنسرت برای مخاطبان، ولی این نهایت تلاشی است که می‌تواند منجر به از بین نرفتن خط فکری جشنواره در بخش بین الملل خواهد شد.

از ۱۰۰ گروه متقاضی تنها ۱۰ گروه انتخاب شد

بالاخره هیات انتخاب آثار و گروه های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش رقابتی و غیررقابتی به کار خود پایان داد. در بخش غیررقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شد و در نهایت تنها  ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافتند.

با توجه به وضعیت کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. ازینرو در تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

امسال ۶ گروه خارجی در جشنواره داریم

از جعفریان در مورد آخرین برنامه بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر جویا شدیم که در این این خصوص توضیح داد: امسال ۶ گروه خارجی برای اجرا در جشنواره قطعی شده اند. ۲ گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از اسپانیا و یک گروه از ایتالیا. 

بخاطر ریسک کرونا همه گروهها را به ایران نمی آوریم

وی افزود: از این مجموعه به دلیل شرایط همچنان خطرناک و ریسک پذیر کرونا ترجیح دادیم ۴ اجرا را به جای آوردن به ایران، در همان کشور خودشان در قالب جشنواره موسیقی فجر اجرا کنند. اما دو گروه از آلمان و اتریش را با تدابیر ویژه بهداشتی و ایمنی برنامه ریزی کرده ایم تا در تالار وحدت اجرای خود را به صحنه ببرند. اجرای گروه آلمانی شامل یک رسیتال پیانوی بسیار خاص و شنیدنی است و اجرای کشور ایتالیا نیز دوئت ویلن و پیانو از دو هنرمند سرشناس و بسیار مطرح کشور ایتا لیا هستند که اجرایی شاخص و درخور مخاطبین ایرانی را در تالار وحدت به صحنه خواهند برد.

گروه کشور هند که قرار بود اجرای برنامه بسیار ارزشمند «قوال» برادران نظامی را داشته باشد، به علت عدم هماهنگی در بخشی از وزارت امور خارجه کشورمان، لغو شد تا مخاطبان ایرانی یکی از بهترین اجراهای بخش خارجی این دوره از جشنواره موسیقی فجر را ازدست بدهند

 

یک اجرای خوب با عدم هماهنگی وزارت امور خارجه از دست رفت

مدیر بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر در مورد برخی گروههای خارجی دیگر که قرار بود در جشنواره سی و ششم حضور یابند گفت: متاسفانه ۳ گروه دعوتی ما از کشورهای جمهوری آذربایجان، ازبکستان و هند، لغو شد.  گروههای دو کشور آذربایجان و ازبکستان به دلیل ابتلای هنرمندانشان به ویروس کرونا برنامه شان لغو شد اما گروه کشور هند که قرار بود اجرای برنامه بسیار ارزشمند «قوال» برادران نظامی را داشته باشد، به علت عدم هماهنگی در بخشی از وزارت امور خارجه کشورمان، لغو شد تا مخاطبان ایرانی یکی از بهترین اجراهای بخش خارجی این دوره از جشنواره موسیقی فجر را ازدست بدهند.

حالا تا اینجا بالاخره بخش بین الملل جشنواره فجر با اجراهایی از گروههای اروپایی میزبان مخاطبین کشورمان در تالار وحدت خواهد بود. طی روزهای آینده نیز آمار دقیق اجراهایی که از  ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند اجرا خواهند کرد اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول