اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آغاز دور جدید همکاری‌های انرژی بین ترکمنستان و آذربایجان

سران دو کشور ترکمنستان و آذربایجان تفاهم نامه همکاری در زمینه اکتشاف و توسعه مشترک میدان هیدروکربن دوستلیک در دریای خزر را امضا کردند.

آغاز دور جدید همکاری‌های انرژی بین ترکمنستان و آذربایجان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربان قلی بردی محمداف» و «الهام علی اف» سران دو کشور ترکمنستان و آذربایجان از طریق ویدئو کنفرانس، تفاهم نامه همکاری بین کشورها را در مورد اکتشاف و توسعه مشترک میدان هیدروکربن «دوستلیک"» در دریای خزر را امضا کردند.

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جریان این مراسم گفت: این تفاهم نامه حاصل سال‌ها کار انجام شده توسط دو کشور است.

وی در مراسم امضا از طریق ارتباط ویدئویی گفت که این کار با هدف باز کردن پتانسیل عظیم دو قدرت بزرگ انرژی و ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه انرژی پایدار در منطقه دریای خزر انجام شده است. 

برد محمداف گفت: این توافقات به عنوان نمونه‌ای از حسن همجواری، مسئولیت و آینده نگری، برابری، در تاریخ روابط بین کشورهای ما ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: امضای این تفاهم نامه مرحله جدیدی از همکاری انرژی ترکمنستان و آذربایجان در خزر را نشان می‌دهد.

بردی محمداف تأکید کرد: با اشاره به اینکه فرصت‌های جدیدی برای کار مشترک بر اساس حقوق مستحکم بین المللی ایجاد می‌شود، انگیزه‌ ای برای سرمایه گذاری های بزرگ خارجی و توسعه اقتصاد ملی دو کشور نیز خواهد بود.

وی اذعان داشت: ترکمنستان و آذربایجان در مورد موضوعی کاملاً مهم جهانی مانند امنیت انرژی و ساختار انرژی جهان رویکردهای مشترک دارند.

بردی محمداف عنوان کرد: دریای خزر مهمترین زمینه همکاری ترکمنستان و آذربایجان است و با توجه به اهمیت کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، که در اوت 2018 امضا شده است آغاز مرحله جدید همکاری در دریای خزر در بخش انرژی آغاز شده است.  

 رئیس جمهور ترکمنستان در سخنان خود،  بخش حمل و نقل را به عنوان مهمترین حوزه مشارکت بین دو کشور عنوان کرد.

بردی محمد اف اظهار داشت: ترکمنستان و آذربایجان به همراه افغانستان، گرجستان و ترکیه در حال کار بر روی عملکرد موثر کریدور حمل و نقل لازوریت هستند که به عنوان شاهراه بین آسیا و اروپا است.

وی تاکید کرد: ترکمنستان و آذربایجان نیز از ابتدا در ایجاد سیستم حمل و نقل دریای خزر - دریای سیاه سهیم بوده اند.

بردی محمداف گفت: ما با هم یک پروژه بزرگ، مهم و بسیار امیدوار کننده را آغاز می‌کنیم.

وی خطاب به همتای آذربایجانی خود الهام علی اف ابراز اطمینان کرد که کار مشترک دو کشور در زمینه دوستلیک موفق و موثر خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین از علی اف به دلیل حمایت از این تفاهم نامه و سهم وی در تقویت دوستی، برادری و همکاری بین دو کشور و ملت تشکر کرد.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری را «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان و «جیهون بایراموف» وزیر خارجه آذربایجان امضا کردند.

جزئیات این تفاهم نامه در مارس 2020 در چارچوب سفر بردی محمداف به باکو مورد بررسی قرار گرفته بود.  

پس از این سفر بود که کار گروه‌های دو کشور توافقاتی در مورد کار مشترک در مورد یکی از بزرگترین ذخایر منابع هیدروکربنی در خزر انجام دادند.

رئیس جمهور ترکمنستان نام آن را «دوستلیک» نامید که به معنای دوستی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول