اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

آزمایش تیروئید در منزل با آزمایش آنلاین

غده پروانه‌ای شکل بدن انسان سرعت سوخت و ساز را تنظیم می‌کند. بی توجهی به این تنظیم کننده مهم بدن، اثرات جبران ناپذیری در سلامت ما خواهد داشت. از همین روست که انجام آزمایش تیروئید در زمان مناسب می‌تواند مانع از بیماری‌های مختلف شود.

آزمایش تیروئید در منزل با آزمایش آنلاین

آیا شما هم مثل کسانی هستید که تقریبا هر روز احساس خستگی دارند؟

مشکل در میزان حافظه، اضافه شدن شاید بی دلیل وزن بدن، ریزش مو، لرزش دست یا لرز شدید بدن برای چند ثانیه، عصبی بودن، تعرق زیاد و شاید ده‌ها مورد عجیب دیگر مواردی است که از این پروانه ساکت و کوچک در جلوی گردن، بر می‌آید.

غده تیروئید، دشمن ما نیست، نمی‌خواهد به ما آسیب برساند، برعکس تمام تلاش خود را می‌کند تا به رغم آسیب‌هایی که ما به بدن وارد می‌کنیم، سلامتی ما را تضمین کند.

این ضمانت البته حدی دارد، این غده کوچک از مرز مشخصی به بعد دیگر توان جبران اشتباهات ما را ندارد.

فکر و خیال بیهوده، عصبی بودن، مصرف مواد غذایی بسیار خطرناک که هدیه قرن بیست و یکم به انسان است، آب و هوای آلوده، همنشینی با آلودگی هولناک صوتی، قهر با ورزش، و مسائل اینچنی. با این تفاسیر خودتان قضاوت کنید، این پروانه کوچک تا کی می‌تواند مراقب سلامتی ما باشد، آن هم به تنهایی؟

دوستانِ این پروانه مثل کلیه، کبد، قلب، مغز و غیره نیز بضاعت محدودی دارند. شک نداریم که شما هم این ادعا را تایید می‌کنید:

هیچ چیز مهمتر از سلامتی نیست.

زمانی که این غده دچار اختلال شود علائم مختلفی نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

شکل یک – نمایی از غده تیروئید سالم و طبیعی

قبل از اینکه بگوییم تیروئید روی چه بخش‌هایی از بدن تاثیر می‌گذارد، بهتر است بدانید که تیروئید بزرگ‌ترین غده درون‌ریز بدن است.

تیروئید دو هورمون T3 و T4 را تولید می‌کند. این دو هورمون میزان سوزاندن انرژی و نحوه واکنش بدن به هورمون‌های استرس را کنترل می‌کنند.

دلایل بسیار زیادی می‌توانند باعث اختلال در این غده شوند. دو نوع از این اختلال‌ها، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید هستند.اگر از حد نرمال تیروئید خارج شود مشکل حادی برای بدن به وجود میاید.

تیروئید غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه. عملکرد تیروئید توسط غده دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود. هیپوفیز در مغز قرار دارد و با ترشح هورمون محرک تیروئید، باعث افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود.

مهم‌ترین محل مصرف ید در بدن، غده تیروئید است و کمبود این عنصر، عملکرد غده تیروئید را مختل می‌کند. ید با غذا وارد بدن می‌شود و توسط دستگاه گوارش به داخل جریان خون منتقل می‌شود. وظیفه اصلی هورمون‌های تیروئیدی، کنترل فعالیت‌های متابولیکی سلول‌ها است.

اهمیت آزمایش تیروئید

این موضوع که آزمایش تیروئید بسیار حیاتی است که هر فرد سالمی دست‌کم دو بار در سال با انجام آزمایش کامل موارد مهمی مثل میزان میانگین قند خون، چربی‌های مختلف بدن، میزان ویتامین‌ها و غیره را زیر ذره بین پزشک متخصص قرار دهد اما در این میان نباید از آزمایش مهم و تاثیرگذار تیروئید غافل شوید.

 

شکل دو – آزمایش تیروئید

در روزگار کنونی که بحران ویروس کووید-19، حساب و کتاب جهان و حساب را به هم ریخته، مراجعه به مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

در چنین شرایطی استفاده از آزمایش آنلاین برای آزمایش تیروئید یکی از مصادیق به روز بودن و همسایگی شهروند با سبک زندگی مدرن و الکترونیک است.

در این شرایط کارشناسان و متخصصین با حضور در محل اقدام به اخذ نمونه آزمایشگاهی اعم از خون، ادرار و ... کرده و با رعایت همه نکات بهداشتی و پروتکل‌های بسیار سختگیرانه در سطح بین‌المللی آرامش و اطمینان از نتیجه دقیق آزمایش را به مخاطب هدیه می‌دهند.

با این کار، بخش مهمی از هزینه رفت و آمد و زمان ارزشمند شما صرفه جویی می‌شود و از خطر ناشی از استرس حضور در محیطی مملو سرایت ویروسی در امان می‌مانید.

علت التهاب تیروئید چیست؟

مشکل دیگری که ممکن است برای این غده مهم و حیاتی بدن پیش بیاید، التهاب است. در سه گروه حاد، تحت حاد و مزمن.

هر چند التهاب تیروئید ممکن است نهایتا منجر به کم‌کاری بالینی تیروئید شود، تظاهرات اولیه بیماری اغلب ناشی از آزاد شدن حاد هورمون‌های تیروئید و شبیه به پرکاری تیروئید است.

علایم شایع التهاب تیروئید عبارت است از بزرگی تیروئید، درد و حساسیت به لمس در غده تیروئید، تب، درد فک یا گوش (گاهی اوقات)، پرکاری تیروئید (ضربان قلب سریع، عصبی شدن، لرزش و کاهش وزن سریع).

شکل سه – معایه متخصص به صورت بالینی و در محل

با توجه به موارد اشاره شده آگاهی داشتن مدام از وضعیت تیروئید بسیار حیاتی و منطقی است. بهتر است دست‌کم و همزمان با دو بار چک آپ یا آزمایش کلی بدن، حتما و حداقل دو بار در سال از وضعیت مطلوب و طبیعی غده تیروئید اطمینان کامل پیدا کنید.

در چنین مواردی و در صورت بروز یک مشکل احتمالی، زمان بسیار اهمیت دارد. اگر به موقع برای رفع یک مشکل ساده اقدام نشود، ممکن است به یک مشکل غیر قابل حل تبدیل شود.

در بحران کرونا بهترین روش برای بهره مندی از یک آزمایش دقیق، پیشرفته و تخصصی استفاده از آزمایش آنلاین است. با رعایت همه نکات بهداشتی حتی بالاتر از سطح توصیه شده توسط ستاد ملی کرونا در آرامش و اطمینان کامل، بدون مراجعه پر خطر به مراکز شلوغ و پر جمعیت، از نتیجه آزمایش آنلاین خود با خبر شوید.

آزمایش‌های T4، TSH و در بعضی مواقع T3،آزمایش‌های متداول برای تشخیص کم‌کاری و یا پرکاری غده تیروئید هستند. نمونه خون در آزمایشگاه از رگ‌های بازو گرفته و آزمایش‌های لازم روی آن انجام می‌شود.

اگر نشانه‌هایی از کم‌کاری تیروئید دارید و نتیجه آزمایش TSH شما بالا تر از ۲٫۰ است، خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در آینده شما را تهدید می‌کند. در این موارد پزشک معالج، آزمایش سالیانه‌ای برای بررسی سطح تیروئید و داروهایی مانند لووتروکسین (levothyroxine) را برای کاهش علائم بیماری تجویز می‌کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول