اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

راننده لودر، از کارآفرینی تا ساخت دستگاه جوجه‌کشی

جهادگران اقتصادی در مزرعه پرورش بوقلمون به عنوان تامین‌کننده گوشت سفید در کشورمشغول به فعالیت هستند تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده و سفره‌های هموطنان خالی از گوشت سفید نباشد.

راننده لودر، از کارآفرینی تا ساخت دستگاه جوجه‌کشی

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- شرایط فعلی اقتصادی کشور و رکود حاکم بر تعدادی از مشاغل باعث شده است افراد نیز کسب و کار خود را تغییر دهند.

محمد ممی‌پور در شهرستان سراب آذربایجان‌شرقی یکی از همین افرادی است که قبلا پیمانکار بوده و با ادوات سنگین همچون لودر و کامیون کار می‌کرد ولی حالا با توجه به رکود اقتصادی کشور به سمت پرورش بوقلمون رفته و چرخ زندگی را می‌چرخاند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به فعالیت قبلی خود گفت: کار با ادوات سنگین مانند کامیون و لودردیگر مثل سابق جوابگوی هزینه‌های زندگی نبود و هر روز خرج تراشی می‌کردند بنابراین برای اینکه چرخ‌های زندگی بچرخد باید فکری می‌کردم، با توجه به زمین بزرگی که در حیاط منزل در اختیار داشتم، متوجه شدم می‌توانم با پرورش بوقلمون درآمدزایی مناسبی را برای خودم فراهم کنم.

 

محمد ممی‌پور طی چند سالی که به کار پرورش بوقلمون مشغول است، تجربه‌های زیادی در این زمینه کسب کرده و راه و روش این کار را به خوبی توضیح می‌دهد.هر چند وی از سال ۹۱ کم و بیش به دنبال کار پرورش بوقلمون بود ولی به صورت جدی و حرفه‌ای این کار را از سال ۹۵ آغاز کرده است.


وی درباره شروع کار خود اظهار داشت: در ابتدا کارم را با خرید ۵۰ جوجه بوقلمون در حیاط خانه خودمان شروع کرده و الان تعداد آنها را به دو هزار بوقلمون رسانده‌ام. یک سال اول کار من بیشتر با آزمون و خطا همراه بود. تا به طور کامل با بیماری‌ها و نحوه پرورش بوقلمون آشنا شدم و تصمیم به خرید یک دستگاه کوچک جوجه‌کشی گرفتم تا بتوانم از بوقلمون‌های مادر درآمدزایی بیشتری داشته باشم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تجارب فنی و مکانیکی که داشتم متوجه شدم توانایی ساخت دستگاه‌های جوجه‌کشی را دارم. در اولین تلاشم در این مسیر موفق شدم دستگاه هچر ۱۲۰۰ تایی بسازم که می‌تواند جوجه بوقلمون ها را تا ۲۴ ساعت پس از خروج از پوسته تخم نگهداری کند. موفقیت در گام اول مرا ترغیب کرد که به طور جدی در پی ساخت دستگاه "ستر" یا جوجه‌کشی باشم. این دستگاه ۲۴ روز از تخم‌های بوقلمون مراقبت می‌کند تا جوجه بوقلمون‌ها برای خروج آماده شوند.

در ابتدا ظرفیت دستگاه جوجه‌کشی من به تعداد ۶۰۰ جوجه بوقلمون بود،در حال حاضر ظرفیت آن به ۲۰هزارعدد رسیده است. در سال ۹۵ مبلغ ۳۰ میلیون تومان از بسیج سازندگی وام گرفته  و توانستم کارم را توسعه دهم و باید گفت  اشتغال‌زایی این کار حداقل برای چهار نفر است.

وی ادامه داد:به‌ازای هر مترمربع، پنج عدد بوقلمون نگهداری و پرواربندی می‌شود ولی در زمان تولید مثل به‌ازای هر مترمربع سه عدد بوقلمون نگهداری و پرواربندی می‌شود یعنی ضریب تبدیل آن سه به یک است.

فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به مساحت سالن برای نگهداری و پرورش بوقلمون‌ها گفت: در این کار باید ۳۰۰متر مربع برای بوقلمون‌های مادر برای جوجه‌کشی در نظر گرفت و ۱۰۰ متر مربع نیز برای دستگاه‌های جوجه‌کشی لازم است.حدود هزار مترمربع فضای باز هم برای هواخوری جوجه بوقلمون ها نیاز است.

 

دگرگونی نژاد بوقلمون‌ها

 فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به نژادهای مختلف بوقلمون ادامه داد: طی سال.های اخیر نژادهای بوقلمون افزایش یافته است به طوری که در سال‌های اخیر با ترکیب نژادهای مختلف شاهد یک دگرگونی در نژاد بوقلمون‌ها هستیم.قبلا تنها بوقلمون سنتی وجود داشت ولی اکنون بوقلمون نژاد ایرانی با نژاد ترکیه‌ای ترکیب شده، نژاد بوقلمون ماده ایرانی با نژاد نر آمریکایی یا نژاد انگلیسی ترکیب شده است و سال گذشته نیز نژاد فرانسوی آمد که نژاد ایرانی را با فرانسوی تلقیح می‌کنند.

ممی‌پور با اشاره به نژاد بوقلمون‌هایی که پرورش می‌دهند تاکید کرد:نژاد بوقلمون‌هایی که ما پرورش می‌دهیم نژاد برنز است، وقتی نژادها با همدیگر ترکیب می‌شوند، موقع پرورش و پرواربندی وزن آنها بیشتر می‌شود و این یک مزیت است.

مردم با بوقلمون آشتی کنند

ممی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات و دغدغه‌هایی که در این مسیر دارد گفت: سال گذشته از نظر پرورش بوقلمون مشکل خاصی نداشتیم و از سوی دیگر سپاه و بسیج سازندگی نیز حمایت می‌کرد ولی امسال وبعد شیوع کرونا شرایط خیلی سخت و دشوار شده و گوشت بوقلمون دیگر مثل گذشته خواهان ندارد.

وی ادامه داد:در سال ۹۱ حدود ۵۰۰ نفر در کار تولید و پرورش بوقلمون فعال بودند ولی الان از این تعداد۴۰ یا ۵۰ نفردر کل استان در کار پرورش بوقلمون فعالند، امسال با این شرایط همه در حال ورشکستگی هستند.

فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان سراب با تاکید بر اینکه بوقلمون ارزش غذایی خیلی بالایی دارد، افزود:ولی متاسفانه عموم مردم از خاصیت غذایی آن بی‌خبر هستند و در داخل کشور مصرف کمتری دارد. در حالی که در کشور عراق مصرف خیلی بیشتر است و تا سال قبل تولیدات ما به این کشور ارسال می‌شد ولی با شیوع کرونا مرزها بسته شده و حالا ما فعالان این کار به شدت ضرر کرده یعنی با صراحت می‌توان گفت میلیاردی ضرر کرده و در آستانه ورشکستگی هستیم.

 

گرانی و تقلب نهاده‌های دامی ما را ورشکست می‌کند

وی با انتقاد از گرانی روزافزون نهاده‌های دامی ادامه داد: قبلا ذرت می‌خریدیم یک‌هزار تومان الان به قیمت ۲۰ هزار تومان هم پیدا نمی‌کنیم و بوقلمون‌ها چون چیزی برای خوردن ندارند می‌میرند، باز هم ما ضرر می‌کنیم.زمانی که ذرت و سویا ارزان بود تقلب  وجود نداشت ولی الان که گران شده و به ۲۰ هزار تومان رسیده به شدت   مواد تقلبی وارد بازار شده و آن را با خاک اره و خیلی چیزهای دیگر مخلوط می م‌کنند و وقتی بوقلمون‌ها می‌خورند دچار عفونت روده و ورم معده می‌شوند.

 

بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه B

فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به ارزش غذایی بوقلمون ادامه داد: بوقلمون یکی از ماکیان اهلی شده است که ارزش غذایی گوشت آن به دلیل پروتئین و ویتامین‌های مهم همچون ویتامین A و ویتامین‌های گروه B و همچنین مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم و ... بسیار بالا بوده و از این لحاظ همیشه مورد توجه قرار گرفته است. ساختار گوشت بدن بوقلمون‌ها بسیار خاص است به طوری که گوشت قسمت‌های سینه و بال آن، سفید و گوشت ران آن قرمز تیره است.

وی اظهار داشت: از مهمترین خاصیت و وجه تمایز گوشت بوقلمون با سایر پرنده‌ها، باید چربی اشباع شده و میزان کلسترول پایین آن را بیان کرد. همچنین گوشت این پرنده در بسیاری از قسمت‌ها فاقد چربی میان بافتی است. پرورش بوقلمون به عنوان یکی از شاخه‌های دامپروری بسیار مهم در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بیماری بوقلمون‌ها

این فعال اقتصاد مقاومتی آشنایی با بیماری بوقلمون و راهکار درمان و پیشگیری از آن را  لازمه موفقیت در امر پرورش بوقلمون‌ها ذکر کرد و افزود: به عنوان یک اصل اساسی در زمینه پرورش طیور، رعایت اصول بهداشتی، تمیز نمودن محیط پرورش و ضدعفونی کردن تجهیزات تا حدود زیادی از شیوع بیماری در بین آنها جلوگیری می‌کند.

ممی‌پور خاطرنشان کرد: بیماری یکی از چالش‌های اصلی پیش روی هر پرورش دهنده بوقلمون است  که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و عدم واکسیناسیون به موقع ممکن است در کوتاه مدت باعث از دست دادن بوقلمون‌ها شود. بنابراین بسیار مهم است که پرورش دهنده بوقلمون با بیماری های این پرنده آشنا شده و اقدامات لازم را جهت پیشگیری یا درمان انجام دهد.

وی با اشاره به برخی بیماری‌هایی که بوقلمون‌ها را تهدید می‌کند خاطرنشان کرد: از مهمترین بیماری‌هایی که سلامت بوقلمون‌ها را می‌تواند تهدید کند باید سرماخوردگی، اسهال، ورم صورت ، عفونت چشم و بیماری‌هایی همچون نیوکاسل، آنفولانزا، کوکسیدیوز، کانی بالیسم، کریزای عفونی و ... را نام برد.

ممی‌پور ادامه داد: همچنین  نکته مهم اینکه بوقلمون‌ها باید از ترس و استرس به دور باشند. دشمن اصلی سلامتی‌شان هم گرد و خاک است که باعث می‌شود،ریه‌های این حیوان سفت شده و کم‌کم به بیماری برونشیت و تنگی‌نفس مبتلا شود.

وی گفت:علائمی همچون نفس نفس زدن، ترشحات بینی، صدای خس خس، مدفوع آبکی و خونی، پیچیدن گردن، فلج شدن پاها و بال ها، اسهال سبز، ورم صورت و عفونت چشم و ... از مهمترین نشانه‌های بیمار شدن بوقلمون‌ها است که با توجه به علائم موجود باید بیماری تشخیص داده و پرنده درمان شود. به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، واکسیناسیون اولیه بوقلمون‌ها ضروری است.

 

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول