اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تجاری‌سازی ۲۹ رقم از محصولات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از تجاری سازی 29 رقم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد.

تجاری‌سازی ۲۹ رقم از محصولات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، صابر گلکاری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طی 55 قرارداد 29 رقم جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با هدف تجاری سازی به بخش خصوصی واگذار شد.

وی گفت: واگذاری ارقام این موسسه به بخش خصوصی با هدف تسریع در تکثیر و تولید بذر و تو سعه کشت ارقام جدید موسسه انجام شده است.

گلکاری افزود: ارقام این موسسه در 12 استان کشور به 17 شرکت بخش خصوصی واگذاز شده است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های بخش خصوصی در قالب این قرار داد‌ها سالانه بیش از 60 هزار تن بذر ارقام این موسسه تولید و در اختیار دیم کاران قرار می دهد.

گلکاری گفت: جایگزینی ارقام جدید به جای ارقام بومی، کمک به شکل گیری صنعت بذر و تامین بذر مورد نیاز کشور از دیگر اهدا این موسسه برای واگذاری دانش فنی تولید بذر به شرکت‌های بخش خصوصی است.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور ادامه داد: در این طرح شرکت‌‌های بخش خصوصی بر اساس اعلام نیاز معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی بذر ارقام جدید را در طبقات مختلف بذری تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه ارقام جدید نسبت به ارقام قدیمی  25 تا 30 درصد برتری عملکرد دارد، افزود: مقاومت در برابر سرما، خشکی و بیماری ها از ویژگی‌های مهم ارقام جدید هستند.

گلکاری گفت: سالانه در کشور حدود 6 میلیون هکتار از زمین‌های دیم زیرکشت گندم، نخود و جو می رود که بیش از 70 درصد اراضی دیم با بذر ارقام معرفی شده توسط موسسه دیم زیر کشت می رود.

از زمان فعالیت موسسه تحقیقات کشاوری دیم کشور تا آخرسال 98، 75 رقم جدید در بخش غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه دیم معرفی شده است.

انتهای پیام/60007/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول