اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

ارز ۴۲۰۰ تومانی ناکارآمد است/ در بودجه ۱۴۰۰ اثری از ارز ترجیحی نخواهد بود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه در بودجه ۱۴۰۰ به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، گفت: دولت هم باید این موضوع را بپذیرد و با مجلس همراهی کند. اگر به دنبال حمایت از مصرف کننده ها هستیم باید یارانه آن ها را مستقیم به خودشان دهیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی ناکارآمد است/ در بودجه ۱۴۰۰ اثری از ارز ترجیحی نخواهد بود

حسین رئیسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: راجع به اشکالات بودجه‌ ۱۴۰۰ صحبت های زیادی شده و یکی از نقاط مهمی که باید به آن توجه کرد همین تراز منفی عملیاتی بودجه است و کسری بودجه فاحشی که بین منابع و مصارف با یک نگاه اجمالی قابل مشاهده است. کمیسیون تلفیق با رد کلیات بودجه مخالفت کرد ودلیل آن هم شرایط حساس کشور بود. هماهنگی‌هایی هم با شورای محترم نگهبان در این خصوص از طریق ریاست محترم مجلس انجام شده است.

وی ادامه داد: از جمله راه‌هایی که برای جبران این کسری مد‌نظر است افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق ایجاد پایه های جدید، مقابله با فرارهای مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی می باشد. افزایش پله های مالیات حقوق و افزایش درصد مالیات برای نجومی بگیران هم تا حدودی منابع مالی نصیب دولت خواهد کرد. از سوی دیگر، کاهش هزینه های دولت هم باید در دستور کار قرار گیرد. دولت خیلی پرخرج شده است. باید به هزینه‌های جاری به شکل جد ورود کرد و جلوی بعضی از مصارف غیرضرور گرفته شود که این هم یکی از راه‌های جبران کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مدیریت منابع مالی و افزایش درآمدهای دولت را به دنبال خواهد داشت. ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی غیرقابل انکار است. این سیاست ارزی سود و رانت سرشاری را نصیب دلالان کرده است.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم. دولت هم باید این موضوع را بپذیرد و با مجلس همراهی کند. اگر به دنبال حمایت از مصرف کننده ها هستیم باید یارانه آن ها را مستقیم به خودشان دهیم. در بودجه ۱۴۰۰ اثری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود.

رئیسی در پایان تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حقوق ورودی گمرک هم باید عملی شود. مبنای ارز حقوق ورودی گمرک باید ارز نیما باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول