اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

تأسیس ۴۰ کانون فرهنگی هنری جدید در مساجد قزوین

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: استان قزوین دارای ۳۶۱ کانون فرهنگی هنری بوده که ۴۰ کانون فرهنگی هنری هم در سال جاری تأسیس شد و تعداد کانون های مساجد استان به ۴۰۱ کانون رسیده است.

تأسیس ۴۰ کانون فرهنگی هنری جدید در مساجد قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، حجت الاسلام علی رمضانی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد از سال 71 و بر اساس منویات رهبری در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن شکل گرفت و 27 سال از فعالیت این مجموعه می گذرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین ادامه داد: استان قزوین دارای 361 کانون فرهنگی هنری بوده که 40 کانون فرهنگی هنری هم در سال جاری تأسیس شد و تعداد کانون های مساجد استان به 401 کانون رسیده است.

وی عنوان کرد: ما برای اینکه بتوانیم اتفاقات خوبی را در مجموعه کانون ها داشته باشیم، باید بتوانیم نیازسنجی برای جامعه مخاطب داشته باشیم تا بر این اساس برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام رمضانی اعلام کرد: در حوزه اطلاع رسانی، پایگاه اطلاع رسانی فهما در استان راه اندازی شده است البته خبرگزاری شبستان هم به صورت تخصصی در حوزه دین و انعکاس فعالیت های کانون ها فعالیت دارد.

وی افزود: اقدام دیگر ما حضور در فضای مجازی بوده است که فعالان کانون ها را به سمت فعالیت در این فضا هدایت کردیم و جشنواره ها و برنامه های متعددی در فضای مجازی داشتیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین به اقدامات کانون ها در ایام شیوع کرونا و مقابله با این بیماری اشاره کرد و گفت: برگزاری ایستگاه سلامت، تهیه بسته های معیشتی، برگزاری ایستگاه نذر کریمانه، توزیع گوشت و غیره از جمله برنامه هایی است که در این ایام، کانون های مساجد انجام داده اند.

وی تأکید کرد: طرح سه شنبه های تکریم برنامه دیگری است که در سال جاری داشتیم که در قالب این طرح به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل بنیاد شهید دیدار با خانواده شهدا داشتیم.

حجت الاسلام رمضانی اضافه کرد: برگزاری نشست های مختلف با حوزه علمیه، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی و غیره از  دیگر برنامه های ما در سال جاری بوده است.

وی در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کار فرهنگی در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حضور در فضای مجازی و انجام کار فرهنگی و جهادی، یکی از اقدامات صورت گرفته در ستاد هماهنگی کانون های مساجد طراحی زیست بوم مجازی کانون های مساجد (سامانه بچه های مسجد) است که در این سامانه اعضای کانون ها و فعالیت هایشان ثبت می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین خاطر نشان کرد: بر این اساس بیش از 28 هزار نفر در سامانه بچه های مسجد ثبت نام کرده اند که این افراد بر اساس سن، تحصیلات و غیره طبقه بندی شده اند.

وی اعلام کرد: از مجموع کانون های مساجد استان، 144 کانون در شهرستان قزوین فعالیت دارند که 60 کانون روستایی و 84 کانون شهری است که 55 کتابخانه هم در مساجد فعال بوده و افراد از این کتابخانه ها استفاده می کنند.

حجت الاسلام رمضانی ادامه داد: سامانه بچه های مسجد بانک اطلاعاتی قوی است که یکی از اهداف در این طرح کشف و شناسایی استعداد بچه های مسجد است و از طریق این سامانه فعالیت کانون ها قابل ارزیابی است که سال گذشته این اقدام در قالب فهما انجام شد و امسال هم این کار با اجرای طرح ملی ایران قوی انجام می شود و کانون ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: طرح ملی ایران قوی از هفته دفاع مقدس آغاز شده و تا دهه فجر ادامه دارد و محورهای این طرح شامل مقاومت و عزت ایران اسلامی، قرآن و سیره اهل بیت (ع)،  پیشرفت و امید به آینده و مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی است و دارای 12 رواق شامل کارآفرینی، رسانه، قلم، همدلی، نمایش، کتاب، فناوری، سرود، فیلم، نور، ترنج و دانش است که فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در قالب این رواق ها در سامانه بچه های مسجد در حال ثبت است.   

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین عنوان کرد: کانون های مساجد با ثبت فعالیت ها و امتیازی که دریافت می کنند مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.

وی تأکید کرد: طرح ملی ایران قوی دارای دوره های آموزشی مختلف است و ما به دنبال این هستیم تا افراد بتوانند در مسجد رشد یافته و تزکیه داشته باشند؛ مسجد باید مکانی باشد که در آن کتابخانه، بازیگاه، فروشگاه و غیره دیده شود و باید از ظرفیت مسجد در بخش های مختلف استفاده شود.

حجت الاسلام رمضانی یادآور شد: کانون های مساجد با ظرفیت نیروی انسانی که دارد می تواند مورد استفاده همه مجموعه ها قرار گیرد و ما نیازمند همراهی و همکاری شورای شهر هستیم و اگر یکصدایی در این حوزه داشته باشیم می توانیم با استفاده از ظرفیت مساجد بسیاری از مشکلات را  حل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول