اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چگونه مرکز سعودی «العالم الاسلامی» به بوق «عادی‌سازی روابط» با رژیم صهیونیستی تبدیل شد؟

مرکز سعودی موسوم به «رابطه العالم الاسلامی» که به بهانه گسترش اسلام ایجاد شده بود، در حال حاضر وظیفه دارد که در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فعالیت کند.

چگونه مرکز سعودی «العالم الاسلامی» به بوق «عادی‌سازی روابط» با رژیم صهیونیستی تبدیل شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مرکز موسوم به «رابطه العالم الاسلامی» عربستان سعودی در دهه شصت قرن ۲۰ به دست «فیصل بن بعدالعزیز» پادشاه وقت این کشور ایجاد شد.

پایگاه خبری «عربی-۲۱» گزارش داد، هدف اولیه از ایجاد این مرکز، مقابله با گسترش تفکر ناصریسم و اندیشه‌های سکولار بود، ولی در حال حاضر، اهداف آن تغییر کرده است.

به گزارش این پایگاه، پس از نشستی که در سال ۱۹۶۲ برگزار شد، این مرکز ایجاد و هدف آن، «گسترش اصول اسلام و تجمیع مسلمانان برای جلوگیری از تشکیل کشور اسرائیل» بود.

بنابراین گزارش، این مرکز اما امروز در لوای تازه‌ای خود را نشان داده است؛ نه فقط در جهان اسلام، بلکه در نشستهایی که گروههایی مسئول برگزار آن هستند که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

این پایگاه در ادامه نوشت، «محمد العیسی» رئیس کنونی انجمن العالم الاسلامی، حامیان سیاستهای رژیم صهیونیستی را به «تنوع و گشایش» بشار می‌دهد، و در مقابل، «مردم فلسطین یا حتی سخن گفتن از حقوق آنان را کنار گذاشته است. این در حالی است که موضوع فلسطین، یکی از اهداف اصلی تشکیل این مرکز بوده است».
به گزارش این پایگاه، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی سال 2016 العیسی را به عنوان رئیس این مرکز انتخاب کرد. با انتخاب این فرد، دوران تازه‌ای آغاز شد تا بتواند در «همگرایی فرهنگی و دیپلماسی نرم با اسرائیل و نهادهای حامی آن در آمریکا» نقش مهمی ایفا کند.

اسناد العالم الاسلامی نشان می‌دهد که این مرکز در می ۲۰۱۸، با کمیته روابط  عمومی عربستان و آمریکا موسوم به «سابراک» قرارداد امضا  کرده است. سابراک یک مؤسسه فشار سیاسی است که «سلمان الانصاری» تبعه سعودی آن را مدیریت می‌کند.

بر اساس این قرارداد، سابراک خدمات مربوط به روابط عمومی و لجستیکی به العالم اسلامی ارائه می‌دهد تا سفر هیأتهای این مرکز به آمریکا را هماهنگ کند. در این سفر، بازدید از موزه‌های یهودیت و دیدار با شخصیتهای حامی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

یکی دیگر از برنامه‌های سفر هیأت العالم الاسلامی که آوریل 2018 صورت گرفت، بازدید از موزه آثار باستانی یهودیت در نیویورک بود. این بازدید با دعوت یک سازمان یهودی-آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

در سفر مذکور، مسائل مربوط به «هولوکاست، محکومیت منکران آن، اسلام میانه‌رو  و مبارزه با تروریسم» بررسی شد. یک هفته بعد، سابراک دیداری بین العیسی و سفیر آمریکا در «آزادی مذهبی بین‌المللی» را ترتیب داد؛ شخصی که به شدت به راستگرایان افراطی صهیونیستی وابسته بود.

سفیر آمریکا در آن دیدار مدعی شد که باید حاکمیت تمام مناطق مورد منازعه در فلسطین به رژیم صهیونیستی داده شود و فلسطینیان از این مناطق به ویژه کرانه باختری، اخراج شوند.

العیسی همچنین در جریان استقبال یک هیأت از رهبران انجیلی آمریکا در شهر جده که در 11 سپتامبر 2019 صورت گرفت، بر «احترام به ادیان و اعتمادسازی مشترک» تأکید کرد. این رهبران از جمله حامیان مهم رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول