اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تمرکز اوپک روی سیاست بایدن درباره تحریم ایران و ونزوئلا

وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد: اوپک به دقت پیگیر رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال تحریم‌های ایران و ونزوئلاست.

تمرکز اوپک روی سیاست بایدن درباره تحریم ایران و ونزوئلا

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از S&P گلوبال، عبدالمجید عطار وزیر انرژی الجزایر می‌گوید: رسیدن فصل تعطیلات در بسیاری از کشورها و درگیری بسیاری از پروازهای بین‌المللی باعث می‌شود که قیمت نفت در آینده نزدیک در بازه حمایتی 55 تا 60 دلار در هر بشکه قرار گیرد اما اوپک در عین حال به شدت نسبت به رویکرد جوبایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، در قبال کاهش تحریم‌های ایران و ونزوئلا متمرکز است.

وی گفت:‌هرگونه کاهش تحریم‌ها می‌تواند به افزایش حجم عرضه نفت به بازار جهانی منجر شده و تلاش‌های کشورهای نفتی برای بازگرداندن تعادل به بازار را پیچیده‌تر کند.

عطار طی مصاحبه‌ای با یک رسانه روس گفت: در شرایط کنونی بزرگ‌ترین معما برای اوپک همین سیاست دولت آمریکاست.

وی  تأکید کرد: چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین کننده خواهد بود.

بایدن گفته که به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است که البته وجود برخی مخالفت‌های سیاسی می‌تواند این روند را مختل کند.

تولید نفت ایران به خاطر خروج از آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها به خصوص در حوزه صنعت نفت به نصف کاهش یافته و طی ماه‌های گذشته به دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

کارشناسان مؤسسه S&P گلوبال پیش‌بینی کردند که با فرض بر اینکه شاهد حصول یک توافق تا اواخر سال 2021 با ایران باشیم صادرات نفت این کشور بین ماه‌های ژوئن تا دسامبر 500 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

باید توجه کرد که دولت بایدن آن‌گونه که دولت ترامپ علاقه‌مند به اعمال تحریم‌ها بود، به این رویکرد علاقه‌ای ندارد. البته روند کاهش تحریم‌های علیه ونزوئلا خیلی چشم‌انداز روشنی ندارد چرا که اوضاع نابسامان زیرساخت‌‌های نفتی این کشور هرگونه رویکرد کاراکاس برای افزایش صادرات را مختل خواهد کرد.

ونزوئلا در سال 2020 روزانه 500 هزار بشکه صادرات داشته است که تقریبا یک پنجم صادرات نفت این کشور در سال 2015 بوده است.

اوپک، روسیه و بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت برای بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی به خاطر بحران کرونا صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌‌اند در روز 6 ژانویه هم عربستان با اعلام اینکه به صورت داوطلبانه برای ماه‌های فوریه و مارس روزانه یک میلیون بشکه از عرضه نفت خود به بازار جهانی خواهد کاست شوک جدیدی به بازار وارد کرد.

وی می‌گوید: این اقدام ممکن است بتواند شرایط را برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی مهیا کند.

وزیر انرژی الجزایر می‌گوید: به نظر می‌رسد که سعودی‌ها در حال آماده‌سازی خود برای تصمیم‌های جدید دولت آمریکا در قبال ایران است.

البته این همه ماجرا نیست و ممکن است شدت‌گرفتن شیوع کرونا در اروپا و اعمال سنگین‌تر قرنطینه در بسیاری از کشورهای اروپایی روند بهبود  بازار نفت را دوباره مختل کند.

از طرفی شاهد شدت گرفتن دوباره کرونا در چین هستیم که در صورتی که دولت چین دوباره به سمت قرنطینه‌های سراسری در این کشور با هدف کنترل شیوع برود، باز هم چشم‌انداز تقاضای نفت در بازار جهانی متأثر خواهد شد.

طی روزهای گذشته قیمت نفت توانسته به بالاترین سطح در حدود یکسال گذشته برسد اما بازگشت موج شیوع کرونا به اروپا و چین باعث شد تا نفت نتواند سطح مقاومت 5657 دلار را شکسته و از آن عبور کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول