اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیش‌بینی کارشناس قرقیز از تنش‌ و روزهای سخت در آسیای مرکزی

کارشناس سیاسی قرقیزستان با اشاره به خروج نام «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» از لیست گروه‌های تروریستی، در آینده برای آسیای مرکزی روزهای سخت و پر التهاب پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی کارشناس قرقیز از تنش‌ و روزهای سخت در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی قرقیز گفت: امسال ممکن است منطقه آسیای مرکزی با آشفتگی جدی سیاسی خارجی روبرو شود.

وی ادامه داد: ورود «جو بایدن» و دموکرات ها می‌تواند انگیزه ای برای سست شدن و به حال خود گذاشتن منطقه سین کیانگ چین شود و بی ثباتی ممکن است بقیه کشورهای آسیای مرکزی، از جمله قرقیزستان را تحت تأثیر قرار دهد.

ساریف ادامه داد: ایالات متحده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در پاییز سال گذشته از سازمان های تروریستی خارج کرد. مشابه این اقدام حذف کردن حزب ناسیونالیست آلبانیایی از لیست تروریستها در «کوزوو» بود که درست 6 ماه بعد، کارزاری عجیب در یوگسلاوی آغاز شد.

وی گفت: تعجب آور نیست که آلبانیایی‌های کوزوو عامل اصلی جنگ یوگسلاوی بودند.

کارشناس قرقیز افزود: تعداد بسیار زیادی شبه‌نظامی در افغانستان از سین کیانگ و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.

ساریف ادامه داد: بسیاری از آنها در سوریه آموزش های جدی نظامی دیدند و سپس در جنوب افغانستان مستقر شدند و بسیاری از آنها پست های فرماندهی را در نیروهای ویژه شبه نظامیان بر عهده دارند. آنها ممکن است تلاش کنند چین را در جهت اهداف غرب بی ثبات کنند.

کارشناس قرقیز عنوان کرد: هدف آمریکا در گذشته ایجاد مانع برای تمرکز چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده در نتیجه با فعال شدن گروههای تروریستی در منطقه سین کیانگ چین مقامات این کشور مجبور خواهد شد تا منابع خود را برای سرکوب تجزیه طلبی درسین کیانگ اختصاص دهد. این احتمال وجود دارد که منطقه تبت(tabbat) نیز ملتهب تر شود.

وی ادامه داد: بنابراین، درگیری از خاورمیانه بدون شک به آسیای مرکزی منتقل می شود. از این رو نتیجه گیری می شود جنبش ترکستان شرقی منادی و آغاز لرزش و بی ثباتی آسیای مرکزی است.

این کارشناس قرقیز افزود: این جنبش می تواند در قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و از همه مهمتر در سین کیانگ بی ثباتی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد غرب به این نتیجه رسیده که در حال از دست دادن کارزار سیاسی در داخل قرقیزستان و قزاقستان است.

کارشناس قرقیز ادامه داد: اما پروژه های دیگری نیز برای تضعیف اوضاع در آسیای مرکزی وجود دارد به عنوان مثال تلاش برای کمربند ترک است.

وی ادامه داد: ترکها سعی دارند در طرح کمربند ترکها از طریق "یاکوتیا، تاتارستان، باشقریستان" و قفقاز بر روسیه تأثیر بگذارند، بنابراین ، نقاط بسیار داغ و ملتهب در انتظار ما است. بسیاری از این پروژه های "غربی" وجود دارد. اما اصلی ترین آن سین کیانگ  است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول