اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جوانان قرقیزی از دولت جدید چه انتظاری دارند؟

مؤسسه «موج جدید اوراسیا» کنفرانسی به صورت آنلاین برگزار و به سؤالاتی در مورد آینده قرقیزستان پاسخ داد.

جوانان قرقیزی از دولت جدید چه انتظاری دارند؟

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مؤسسه «موج جدید اوراسیا» کنفرانسی به صورت آنلاین برگزار و به سؤالاتی در مورد آینده قرقیزستان  پاسخ داد.

در این کنفرانس سوالاتی نظیر جوانان قرقیزی از دولت جدید چه انتظاری دارند؟ چه تغییراتی در جمهوری پس از انتخابات و همه پرسی رخ خواهد داد؟ عوامل اصلی توسعه سیاسی و اقتصادی چه خواهد بود؟ مورد بحث قرار گرفت.

در این کنفرانس اشاره شد که سال 2021 برای قرقیزستان با یک رویداد مهم سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری و همچنین همه پرسی در جهت تغییر شکل حکومت در جمهوری همراه بوده است. 

طبق نتایج رسمی رای گیری، اعلام شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات، «سادیر جباروف» با اختلاف زیادی پیروز شد. با وجود مشارکت نسبتاً کم ،با کسب بیش از 79٪  آرای توانست پیروز کارزار انتخاباتی شود.

« آلینا مولدوکیوا» کارشناس علوم سیاسی در سخنان خود گفت: با توجه به این واقعیت که جباراف مشکلات زیادی را از رهبری قبلی به ارث برده است، مشکلاتی مانند بیماری همه گیر، انتخابات پارلمانی، تجمع‌ها و انتصابات جدیدی که هیچ کمکی به تقویت اقتصاد نکرده است.

وی ادامه داد: امروز تصویر ما از قرقیزستان بدین شکل است که بدهی خارجی 4.8 میلیارد دلاری، رشد تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل  8.6٪ (شاخص منفی)، افزایش قیمت ها 8.2 درصدی، تجارت خارجی  5.1 میلیارد دلاری و کسری بودجه 16.2 میلیارد دلاری!

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: علاوه بر این، کاهش شاخص‌ها نسبت به سال‌های گذشته 2 و 3 برابر شده است. این یعنی اینکه دولت باید به وعده‌های خود عمل کند.

وی گفت: در وهله اول رئیس دولت جدید وعده حل مشکلات را در چنین فضایی داده است. شرایطی که انبوهی از تناقضات داخلی (به عنوان مثال، مسئله شمال و جنوب) وجود دارد و به علاوه، مشکل فساد مالی؛ هر چند که عفو اقتصادی قبلاً برای مفسدان فساد مالی اعلام شده است. همچنین باید مشکلات پرداخت بدهی خارجی و بازگشت مهاجران به وطن را بر آن افزود.

سپس«نیکیتا مندکوویچ» رئیس باشگاه تحلیلی اوراسیا از روسیه گفت برای حل همه این مشکلات وظایف اصلی در قرقیزستان  تزریق منابع مالی قابل کنترل از سوی مقامات ضروری است. 

این کارشناس در سخنان خود گفت: اول از همه، باید به منابع خارجی توجه کرد. در واقع باید برای افزایش وصول حقوق گمرکی تلاش کرد ، زیرا در دو رژیم قبلی، مبالغ هنگفتی صرف طرح‌های فساد مالی می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قدرت زیادی در دستان جباروف متمرکز است، می‌تواند و باید سعی کند این سیستم را بشکند، یا حداقل سهم درآمد بودجه را از چین افزایش دهد. بر کسی پوشیده نیست که بیش از نیمی از کالاهای وارد شده از چین به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شوند یعنی بدون پرداخت حقوق گمرکی.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این امر به بودجه کشور و کل اوراسیا آسیب می‌رساند. به گفته وی، اقتصاد قرقیزستان برای جذب کشور به تجارت خارجی نیاز دارد.

این کارشناس اوراسیا افزود: قرقیزستان فاقد صلاحیت‌های فنی و متخصصان خاص است. به همین دلیل است که نقش بزرگی در توسعه صنایع و صنعت معدن، به تجارت خارجی دارد.

وی ادامه داد: در این راستا برخی از قراردادها باید لغو شوند و برخی دیگر که ضروری است باید در چارچوب منعقد شوند . وضعیت عدم اطمینان خطرات زیادی را برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. عدم اطمینان در تجارت یک کشور مسئله بسیار مهمی است وقتی که یک سرمایه گذار می‌ترسد که سرمایه‌گذاری کند، این امر بسیار خطرناک است و باید فضای امن تجاری ایجاد شود.

«علیشیر تاشماتوف» دیگر تحلیلگر روسی و رئیس انجمن " مردم جهان" در این کنفرانس سخنرانی کرد.

وی خاطر نشان کرد که سه ماه از تحولات این کشور می‌گذرد. در این مدت، کشور هیچ تغییری نکرده است - هیچ تغییری در اقتصاد صورت نگرفته است و هیچ پروژه جدیدی انجام نشده است.

تاشماتوف افزود: مهم است که افراد نه تنها در ساختارهای قدرت بلکه در روش کار خود نیز تغییر کنند. ما باید پروژه‌های خود را ایجاد کنیم که بتواند کشور را به سطح جدیدی برساند. کشور نمی‌تواند تمام مدت به کمک دیگر کشورها زندگی کند، این غیر ممکن است.

وی ادامه داد: موضوع امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان دوره سختی را  تجربه می‌کنند. من امیدوارم که رهبری جدید کشور این مشکلات را حل کند.

«عزیز پیریم قولوف» روزنامه نگار قرقیز نیز گفت: مطمئن است که امروز بسیاری در مورد حوادث اخیر سرخوش هستند و رضایت دارند اما هنوز ارزیابی در مورد رئیس جمهور جدید بسیار زود است. 

وی گفت که جباروف حداقل یک سال فرصت دارد تا اعتماد مردم را جلب کند.

 سپس « آیدینا اکول بیکوا» دانشجوی  دانشگاه بین المللی، جوانان را مورد خطاب قرار داد و بیان داشت که ایجاد حرفه در قرقیزستان دشوار است در این رابطه یا باید وابسته بود یا باید پول زیاد داشت.

وی معتقد است دانش و موقعیت اجتماعی در این کشور کاری از پیش نمی‌برد، به همین دلیل، بسیاری از جوانان راهی کشور خارج می‌شوند. علاوه بر این، بیشتر کسانی که به مهاجرت کارگری می‌روند، جوانان زیر 35 سال هستند.

بیکوا تاکید کرد: توجه به سیستم آموزشی ضروری است. قرقیزهای جوان باید تحصیلات با کیفیت را در وطن خود ببینند و در اینجا در کشور خود، برای کسب موقعیت‌های عمومی امیدوار باشند و به کسب پست‌های عالی فکر کنند.

وی افزود: ایجاد شرایطی برای مشارکت و حضور فعال جوانان در اجرای سیاست دولت ضروری است. جوان قرقیز نباید با مشکلاتش تنها باشد. آنها باید در چارچوب برنامه‌های موثر دولت مورد توجه قرار گیرند.

این دانشجو گفت: با این تعلیمات دیگر جوانان دچار تندروی نخواهند شد که امروز یکی از بزرگترین معضلات ما است.

وی در پایان تاکید کرد که جوانان قرقیز انتظارات بسیاری مانند ایجاد مشاغل جدید و دستمزدهای مناسب از دولت جدید دارند. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول