اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کشورهای دنیا برای بازگشایی مدارس چه کردند؟/ روایت مواجهه کشورها با تحصیل کودکان

بررسی‌ها در کشورهای مختلف حاکی از این است که هر چند تأثیر بسته شدن مدارس با توجه به دسترسی به لوازم یادگیری از راه دور، کیفیت آموزش از راه دور، حمایت و میزان درگیری خانواده متغیر است ولی تأثیرات نامطلوب بسته شدن مدارس بر کیفیت یادگیری همه دانش‌آموزان غیر قابل انکار است.

کشورهای دنیا برای بازگشایی مدارس چه کردند؟/ روایت مواجهه کشورها با تحصیل کودکان

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: 11 ماه است که کرونا پا به کشورمان گذاشته است و هموطنان زیادی را هم درگیر کرده است و متأسفانه برخی هم چهره در نقاب خاک کشیدند و برای همیشه با زندگی وداع کردند؛ جدا از مشکلات بیماری ناشی از کرونا، زیست بوم جدیدی بر کشورها از جمله کشورمان حاکم شد. به عنوان مثال مدارس به تعطیلی کشیده شد و آموزش‌ها از فضای کلاس و مدرسه به خانه نقل مکان کرد. همان زمان گزارش یونسکو حاکی از این بود که مدارس 87 درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان که شامل 1.5 میلیارد دانش‌آموز از 165 کشور می‌شدند، بسته شده است.

نکته حائز اهمیت این بود که کرونا آنچنان زندگی بشر را از ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده بود که چنین اتفاقی از جنگ جهانی دوم تاکنون در سطح دنیا سابقه نداشت و این موضوع،  جریانات نوینی را در زندگی انسان‌ها راه‌ انداخته بود. 

بررسی‌های اولیه در ورود کرونا به کشورها حاکی از این بود که 90 درصد از دانش‌آموزانی که از بسته بودن مدارس متأثر شده‌اند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند که لوازم یادگیری از راه دور به طور معمول در این کشورها کمتر مهیا است.

* وقتی درهای مدرسه بسته شد؟

بررسی‌ها در کشورهای مختلف حاکی از این است که هر چند تأثیر بسته شدن مدارس با توجه به دسترسی به لوازم یادگیری از راه دور، کیفیت آموزش از راه دور، حمایت و میزان درگیری خانواده متغیر است ولی تأثیرات نامطلوب بسته شدن مدارس بر کیفیت یادگیری همه دانش‌آموزان غیر قابل انکار است.

هنوز تا نتیجه‌گیری از میزان تأثیر کرونا در آموزش زود است اما اگر به اتفاق مشابه آن یعنی همه‌گیری ویروس ابولا در غرب قاره آفریقا در سال 2014 بپردازیم، مشاهده می‌کنیم که این ماجرا منجر به تعطیلی 6 تا 8 ماهه مدارس شد. بر اساس مطالعه‌ برنامه توسعه سازمان ملل در سیرالئون مشخص شد که پس از بسته شدن مدارس، نرخ ثبت‌نام دختران نوجوان 16 نقطه درصدی کاهش و میزان ورود به بازار کار دختران در سن مدرسه 19 نقطه ‌درصدی افزایش داشته است. نکته حائز اهمیت این است که عنوان می‌شود از دست دادن هر سال تحصیلی معادل با از دست رفتن 7 تا 10 درصد از درآمدهای آتی هر فرد است.

اما تأثیر بسته بودن مدارس بر ترک تحصیل یکی از مخرب‌ترین تأثیرات به شمار می‌رود و نکته مورد توجه این است که در حالت عادی، دانش‌آموزانی که بیش از 10 روز از مدرسه غایب می‌شوند، 36 درصد احتمال بیشتری برای ترک تحصیل دارند؛ تجربه قبلی بسته شدن مدارس در آمریکا به دلیل بلایای طبیعی همچون توفان کاترینا در سال 2005 و توفان ماریا در سال 2017 نشان داد که 14 تا 20 درصد از دانش‌آموزان دیگر به مدرسه بازنگشتند.

* وضعیت مدارس در کشورها

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شهریور ماه امسال گزارشی را تهیه کرد که حاکی از این بود که از اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد 99 ) هشدارهای تعطیلی مدارس در اغلب مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی کشورهای اروپایی برچیده شد. از میان کشورهای اروپایی، چهار کشور استونی، فنلاند، ایسلند و سوئد هرگز مراکز پیش از دبستان را تعطیل نکردند و تنها دو کشور ایسلند و سوئد هرگز مدارس ابتدایی را تعطیل نکردند. به اختصار، در مراکز آموزشی چند کشور اروپایی انتشار خوشه‌ای دیده شد که آن هم از نظر تعداد و اندازه محدود بوده است و بیشتر رویدادهایی خاص بوده‌اند.

پاسخ‌های دریافتی از کشورهای اروپایی نشان می‌دهند که مدارس محیط‌های طغیان انتشار اصلی برای 19-COVID نیستند. در مطالعاتی در فرانسه و ایرلند عنوان شد که بر اساس تعاملات و تماس‌های دانش‌آموزان مبتلا شواهد انتقال ثانویه دیده نشده است. در فنلاند و استرالیا نیز نتایج مشابهی به دست آمده است. در استرالیا از ردیابی 9 دانش‌آموز مبتلا به 19-COVID در میان 735 تماس نزدیک تنها یک مورد مثبت انتشار دیده شده است. در مواردی که 19-COVID در کودکان شناسایی شده است و تماس‌ها مورد پیگیری قرار گرفته‌اند، هیچ بزرگسالی در نتیجۀ تماس مبتلا نشده است. 

* لزوم بازگشایی مدارس

در شرایط پاندمی ویروس کرونا، کشورها برای اینکه وقفه در آموزش ایجاد نشود به سمت آموزش‌های مجازی و از راه دور رفتند اما ناکارآمدی آموزش‌های مجازی نسبت به آموزش‌های حضوری به دلایلی همچون کامل نبودن زیرساخت‌های پشتیبانی در خانه، محیط نه چندان مساعد یادگیری در خانه شامل شرایطی همچون فضای آرام با حداقل حواس‌پرتی، اینترنت پرسرعت، وسایل الکترونیکی غیر اشتراکی و نظارت تحصیلی والدین، مهارت‌های ناکافی معلمان برای آموزش در چنین بسترها و استفاده ناکارآمد از آن باعث شد که کشورها دوباره به آموزش حضوری بیندیشند یا اینکه ترکیبی از این دو آموزش را در نظر بگیرند.

بر اساس نتایج پیمایشی که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) انجام شد، برخی از کشورها به دلیل کمبود زمان برای پوشش مناسب، دروس اصلی با تمرکز بر ریاضی و زبان آموزی را به عنوان اولویت اصلی انتخاب کرده‌اند ولی برخی دیگر گستره وسیع‌تری از شایستگی‌های شناختی و عاطفی را درنظر گرفته ولی مجال کمتری برای تعمیق روی آنان را پیدا می‌کنند.

* رویکرد کشورها در برابر کرونا در آموزش

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی ایران که قرار بود از 15 شهریور آغاز شده، مطالعه تطبیقی را درباره آموزش در برخی کشورها انجام داده است.

* رویکرد کانادا در بازگشایی مدرسه در سال تحصیلی 2021-2020

سلامت، ایمنی و بهزیستی دانش‌آموزان و کارمندان اولویت دولت در بازگشایی مدرسه برای سال تحصیلی 2021-2020 است. به طور شفاف اگر گفته شود دولت تمایل دارد در ماه سپتامبر مدارس را بازگشایی کند به نحوی که دانش‌آموزان بتوانند هر روز هفته را به مدرسه بروند، باید حجم دانش‌آموزان کلاس‌ها با استانداردهای معمول همخوانی داشته باشد و دانش‌آموزان بتوانند از تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های فوق‌برنامه معمول استفاده کنند.

برای طرح‌ریزی تداوم آموزش در پاییز، باید دو چیز در نظر گرفته شود: 

 1. خطر ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کووید-19 و انتقال آن و

 2. تأثیر تعطیلی مدارس بر سلامت ذهنی و جسمی دانش‌آموزان

 شواهد و تجربیات کنونی نشان می‌دهد که دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه در صورت رعایت دقیق و منظم اصول طراحی شده حضور پیدا کنند. این اصول از سلامت دانش‌آموزان حمایت می‌کند و خطر ابتلا و انتقال را به حداقل می‌رساند. دولت از وزارت بهداشت و ستادهای سلامت عمومی مشاوره‌های لازم را برای تشخیص نحوۀ شروع مدرسه در سال تحصیلی لازم اخذ خواهد کرد. از سوی دیگر شورای مدرسه برنامه‌ها و طرح‌های خود برای شروع سال تحصیلی تا چهارم آگوست را باید آماده کند تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار بگیرد. وجود ارتباط بین مدرسه و مراکز سلامت محلی عمومی برای طرح‌ریزی و بازگشایی مدرسه، مواجهه با مشکلات احتمالی در حوزۀ سلامت دانش‌آموزان و گذار از وضعیت پیچیده کووید-19 ضروری است. راهنمای ویژه‌ای نیز برای اجرا کردن شیوه‌نامه‌های سلامت و ایمنی در مدرسه و نحوۀ رفت و آمد دانش‌آموزان تهیه شده است.

در این کشور عنوان شد که حضور در مدرسه در سال تحصیلی 2021-2020 ،داوطلبانه و متکی بر تصمیم والدین است. اگر والدین تصمیم بگیرند فرزندشان در خانه درس بماند و به مدرسه نیاید، مدرسه موظف است شرایط آموزش از راه دور را تأمین کند. این موضوع جایگزینی برای آموزش است، مادامی که شرایط سلامت عمومی برای ارائه نوع متفاوتی از خدمات آموزشی فراهم نباشد.

زمان بندی مدارس نیز در این کشور به اینگونه شد که کارکنان مدرسه باید خود را برای ارائه خدمات آموزشی متنوعی آماده کنند. با توجه به اینکه خطر سلامت عمومی کماکان وجود دارد، کارکنان مدرسه باید برای موارد زیر آماده باشند:

- بازگشایی مدرسه در زمان معمول با رعایت شیوه‌نامه‌های سلامت عمومی

- تغییر در روزهای حضور در مدرسه با دانش‌آموزان کمتر

-گروه‌بندی آنها در روزها یا هفته‌های متفاوت

- یادگیری در خانه از طریق آموزش از راه دور

شورای مدرسه باید هوشیار باشد و متناسب با وضعیت سلامت عمومی شیوه‌های مطلوب آموزشی را از میان روش‌های پیشنهاد شده انتخاب کند. نکته اینجاست که شورای مدرسه باید به دانش‌آموزان و معلمان و سایر کارکنان آموزشی تکلیف کند تا گروه‌بندی کلاس‌ها را در هر صورت انجام دهند و برای سال تحصیلی آینده این گروه‌بندی را حفظ نمایند.

بخشی از یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه و بخشی دیگر به صورت از راه دور خواهد بود؛ شورای مدرسه باید نیازهای دانش‌آموزان را شناسایی کنند و برای آنهایی که آموزش از راه دور چالشی بزرگ است، حضور هر روز در مدرسه را پیش‌بینی کنند البته شورای مدرسه اختیار دارد تا متناسب با شرایط زمان‌بندی‌ها را تغییر دهد.

با توجه به اینکه برای برخی از دروس مانند هنر، تربیت بدنی، زبان انگلیسی توسط معلمان گردشی تدریس می شوند، باید در ارائه دروس متناسب‌سازی‌هایی انجام شود؛ به بیانی دیگر، اتاق اساتید به صورت مجازی باشد. به این شکل، از ازدحام قبل از شروع کلاس و هنگام برگشت به کلاس درس پیش‌گیری می‌شود.

اما نظافت مدرسه نیز نکته دیگری است؛ روش‌هایی به کار گرفته شود تا فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت شود، مثلاً پخش کردن دانش‌آموزان در فضاهای مختلف مدرسه، استفاده از راهنماهای تصویری مانند نوارهای رنگی در کف مدرسه، راهروها، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای بیرونی، زمان‌بندی زنگ‌های تفریح در قالب گروه‌های کوچک و برگزاری کلاس‌هایی مانند تربیت بدنی در حیاط مدرسه.

محدود کردن ملاقات‌های والدین و بازدیدها از مدرسه،
ارائه دستورالعمل‌های تصویری برای نشان دادن مراحل ورود و خروج به مدرسه به دانش‌آموزان، کم کردن وسایل شخصی مانند کوله‌پشتی، لباس‌، ضد آفتاب و... .( اقلام اضافی باید در جای خاصی نگهداری شود.) راهنماهایی برای استفاده از غذاخوری، بوفه مدرسه، سالن ورزش، کتابخانه و سایر فضاهای مشترک مدرسه باید تهیه شود.

در بحث آموزش در خانه و آموزش از راه دور نیز در این کشور نکاتی مطرح شده است؛ ممکن است والدین به هر دلیلی تصمیم بگیرند که فرزندشان را به مدرسه نفرستند یا اینکه تعطیلی مدارس بیشتر از حد طول بکشد، در هر صورت شورای مدرسه باید برای آموزش از راه دور برنامه‌ریزی کند. آموزش از راه دور باید به نحوی سامان‌دهی شود که بیشترین پوشش را داشته باشد. به این ترتیب طبیعی است که دانش‌آموزان ارتباط مستقیم کمتری با معلم خود داشته باشند. در حقیقت یادگیری همزمان روشی برای آموزش به دانش‌آموزان یک کلاس یا یک گروه از دانش‌آموزان است.

شورای مدرسه باید از این موضوع اطمینان پیدا کند که همه دانش‌آموزان به تجهیزات لازم برای دریافت آموزش از راه دور دسترسی دارند. همچنین دسترسی دانش‌آموزان دارای ناتوانی به پلتفرم‌های لازم باید بررسی شود. از سوی دیگر توانایی معلمان برای آموزش دادن از طریق سامانه‌های اینترنتی باید مورد بررسی قرار گیرد.

* رویکرد کشور آمریکا در بازگشایی مدرسه در سال تحصیلی 2021-2020

در کشور آمریکا، هر ایالت به صورت جداگانه سیاست‌گذاری می‌کند. در ادامه بخش‌هایی از دستورالعمل‌های ایالت کالیفرنیا و تنسی توضیح داده می‌شود:

ایالت تنسی چهار الگو برای بازگشایی مدرسه‌ها پیش بینی کرده است و برای هر الگو شکل‌های مختلف اجرایی، نقاط قوت، نقاط ضعف، مشکلات، نقاط انعطاف‌پذیری، ملاحظات بهداشت و سلامت، ملاحظات تحصیلی، ملاحظات کارکنان، و ملاحظات اجرایی را بیان کرده است.

الگوی حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه:

چهار شکل اجرایی برای  این الگو در نظر گرفته شده است:

الف. بازگشایی سنتی: حضور همۀ دانش‌آموزان در کلاس‌های خود طبق روال پیشین با آمادگی برای تبدیل به الگوهای دیگر در صورت نیاز.

ب. بازگشایی تدریجی: بازگشایی به تدریج صورت خواهد گرفت و دانش‌آموزانی که نیاز بیشتری به آموزش مستقیم دارند زودتر به مدرسه باز می‌گردند تا ظرفیت مدرسه کامل شود.

ج. برنامه‌های متناوب: حضور متناوب دانش‌آموزان در مدرسه به منظور کاهش تراکم جمعیتی (نمونه: شروع مدرسه از 7 صبح تا 2 بعدازظهر برای یک گروه و از 10 صبح تا 5 بعدازظهر برای گروه دیگر.

د. دور سالانه: از پنج گروه دانش‌آموزان مدرسه چهار گروه آموزش حضوری دارند و یک گروه تعطیل است. به این ترتیب از تراکم جمعیتی 25 درصد کاسته می‌شود.

 الگوی مشارکت همۀ دانش‌آموزان در آموزش مجازی و راه دور

الف. آموزش از راه دور تمام وقت: صورت فعلی ظاهراً مجازی نیست. مدرسه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی آموزش مجازی کنند و ویدیوهای لازم را برای آن آماده کنند.

ب. آموزش نیمه مستقل: هر دانش‌آموز به تناسب خود. یا همین شیوۀ موجود ایالتی را دنبال می‌کند یا برنامه‌های پیشنهاد شده (با بسته‌های آموزشی و حمایت مجازی معلم) را می‌گیرد.

برخی دانش‌آموزان  به صورت حضوری و  برخی به صورت  مجازی

الف. بخشی از روز: دانش‌آموزان نیمی از روز را در مدرسه و نیمی از روز را مجازی تحصیل می‌کنند.

ب. روزهای متناوب: دانش‌آموزان روزهای متفاوتی از هفته را به مدرسه می‌روند مثلاً یک دانش‌آموز ممکن است روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را درهفتۀ اول به مدرسه برود و در هفتۀ دوم روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه.

ج. حضور در مدرسه بر اساس نیاز: مدرسه به برخی دانش‌آموزان اجازه می‌‌دهد به مدرسه بیایند و برخی دیگر ارتباط مجازی با مدرسه داشته باشند. آموزش از راه دور می‌تواند به صورت همزمان رخ دهد. پخش زندۀ کلاس در فضای مجازی با ضبط تصویری فرایند آموزش با روش‌های دیگر.

الگوی چرخشی یا نوبتی آموزش حضوری و مجازی

الف. انتخاب کارکنان و خانواده‌ها: برخی از نواحی آموزشی انتخاب حضور در مدرسه یا آموزش و تدریس را به انتخاب خانواده‌ها و معلمان می‌گذارند تا خود تصمیم بگیرند که برنامه را به چه صورت دنبال کنند.

ب. فقط شرایط اضطراری (بازگشت ویروس)

مدرسه یا ناحیۀ آموزشی برنامه‌ای دارد که بی‌درنگ با مشاهدۀ بازگشت ویرزس بتواند برنامۀ خود را عوض کند.

رویکرد ایالت کالیفرنیا برای بازگشایی مدرسه

اطمینان حاصل کنید که سیاهۀ سلامت و ایمنی مورد توجه قرار گرفته است:

الف. انعطاف‌پذیری برای ایجاد شرایط ماندن در خانه در سطح ایالت.

برقراری شرایط مناسب برای ماندن در خانه تا زمان بازگشایی عملی مدرسه‌ها.

ب. مجوز ادارۀ بهداشت محلی: اداره‌های بهداشت محلی مواردی را تصمیم‌گیری می‌کنند که شامل بندهای زیر هست ولی به این موارد  محدود نمی‌شود:

در دسترس بودن امکان تست: باید با ادارۀ بهداشت محلی مشورت شود تا اطمینان یابیم که امکان تست و پیگیری دقیق برای مدرسه‌ها هست تا بازگشایی کنند. کارکنان مدرسه باید به طور منظم و متناوب امکان تست شدن کووید 19 را داشته باشند.

کاهش یا تثبیت تعداد افراد بستری شده یا فوت شده احراز شود؛

بیمارستان‌های محلی ظرفیت کافی برای بستری شدن داشته باشند.

ج. در دسترس بودن تجهیزات

تجهیزات پیشگیری به قدر کافی مطابق با رهنمودهای موجود برای دانش‌آموزان و کارکنان

داشتن برنامه‌ای پویا برای استفاده از وسایل پیشگیری،
خرید تعداد کافی وسایل تب‌سنج غیر‌تماسی برای غربال‌گری نشانه‌ها.

در نظر گرفتن نیازمندی‌های دانش‌آموزان با معلولیت‌های مختلف (مانند داروها، دستشویی، جا به جا شدن و حرکت)،
امکان تمیز کردن وسایل.

به اندازۀ کافی موجود بودن مواد تمیز کننده برای گندزدایی مستمر مدرسه طبق رهنمودها.

موجود بودن به اندازۀ کافی مواد ضدعفونی کننده دست، صابون، دستمال کاغذی، سطل زباله پدالی، حولۀ کاغذی.

نظارت بر موارد مثبت کووید 19 یا موج ابتلا در جامعه

تهیۀ طرحی برای بستن دوباره مدرسه در صورت لزوم بر اساس رهنمودهای وزارت بهداشت و با هماهنگی اداره‌های بهداشت محلی

طبق رهنمودهای وزارت بهداشت چنانچه دانش‌آموزی، معلمی، کارمندی یا یکی از اعضای خانوادۀ آنها مبتلا به کووید 19 شد و آن فرد در مدرسه حضور یافته بود، گام‌های زیر را بردارید:

- با مشورت اداره بهداشت محلی، مقام مسؤول مدرسه تصمیم می‌گیرد که مدرسه را ببندد و مدت آن برای اطمینان از رفع خطر با نظر اداره بهداشت محلی تعیین می‌شود.

- طبق استانداردهای موجود برای قرنطینه در خانه پس از تماس نزدیک، کلاس یا مدرسه که مورد کووید 19 در آن حضور داشته به طور موقت تعطیل می‌شود همزمان با قرنطینه شدن دانش‌آموز یا کارمند.

- تماس‌های نزدیک دیگری که در مدرسه بیرون از کلاس رخ داده نیز باید در خانه قرنطینه شوند.

- هر جا که فرد کووید 19 مثبت در مدرسه سرزده باید به طور موقت بسته شود و شست‌و‌شو و گندزدایی شود.

- تهیۀ طرحی برای آموزش مستمر، خدمات پزشکی و اجتماعی و برنامه‌های غذایی و داشتن برنامه‌ای جایگزین تا این خدمات ادامه یابد.

برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌ها

الف. به روز کردن برنامه‌های بهداشتی به منظور مطابقت با شرایط خاص کووید 19 و آگاه کردن کارکنان و خانواده‌ها از برنامه‌های جدید.

ب. کم کردن تعداد مراجعات به مدرسه: تهیه طرحی برای تقلیل مراجعه به مدرسه و محدود کردن دیدارهای غیر لازم و استفاده از نیروهای داوطلب.

ج. جدا کردن دانش‌آموز، والدین، مراقبان، مراجعان یا کارکنانی که نشانه‌های بیماری را دارند. کارکنان باید با والدین دانش‌آموز صحبت کنند و تاریخچۀ سلامت کودک را بررسی کنند و سابقۀ آلرژی را در کودک ردگیری کنند. آلرژی این کودکان دلیلی برای جدا کردنشان نیست.

د. در طول روز باید بر دانش‌آموزان و کارکنان نظارت داشت و مراقب نشانه‌های بیماری بود. دانش‌آموزانی که نیازهای ویژه یا منحصر به فرد دارند باید تعیین شوند و برنامه‌های محدود یا در سطح مدرسه برای آنان در نظر گرفت.

دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند باید:  

غربالگری انفعالی: والدین را آموزش دهید که پیش از فرستادن فرزندان خود به مدرسه آنها را غربالگری کنند (بررسی تب برای اطمینان از دمای بدن کمتر از 38 درجه و مشاهدۀ نشانه‌های بیماری) و چنانچه نشانه‌های بیماری را دارند آنها را در خانه نگاه دارند. یا چنانچه با کسانی که کووید 19 دارند تماس داشته‌اند.

غربالگری فعال: با ورود دانش‌آموزان به فضای مدرسه یا سرویس مدرسه، غربالگری نشانه‌ها طبق رهنمودهای وزارت بهداشت انجام شود، شامل وضعیت ظاهری، سنجش تب با وسایل غیر‌تماسی، و سوال از کودک دربارۀ نشانه‌های کووید 19 در 24 ساعت گذشته و احتمال وجود کسی در خانه که کووید مثبت داشته باشد.

اگر برای سنجش تب مجبور به استفاده از شیوه و وسایل تماسی باشید (زیر زبان، یا بغل، پیشانی و هرچه) تنها زمانی این کار را کنید که مظنون به تب هستید و احتیاط لازم را به کار برید. دستکش بپوشید؛ نقاب برای چشمها بزنید؛ ماسک بزنید/
پس از هر استفاده وسایل تب‌سنج را خوب تمیز و ضدعفونی کنید.

دانش‌آموزان هنگام ورود به مدرسه یا سرویس باید باید دست‌های خود را بشویند یا ضدعفونی کنند؛ مراقبت کنید که تجمع‌های بزرگ در مدرسه شکل نگیرد؛ در صورت امکان از تخته‌های فردی و تابلوهای تمیز استفاده کنید؛ اگر دانش‌آموزی هنگام ورود به مدرسه یا در طول روز دارای نشانه‌های بیماری مشاهده شد او را از دیگران جدا کنید و در جایی قرنطینه کنید که کسی به آنجا وارد نشود. اگر بیشتر ازیک کودک قرنطینه شده‌اند فاصله را رعایت کنید.

دانش‌آموزان یا کارکنانی که نشانه‌های بیماری در آنها دیده می‌شود، باید بی‌درنگ ماسک بپوشند و در محل قرنطینه بمانند تا به خانه یا مراکز درمانی انتقال یابند. دانش‌آموزان باید در قرنطینه باقی بمانند و تحت نظارت باشند تا یک بزرگ سال آنها را از مدرسه ببرد.

برای پذیرش دانش‌آموزان در مراکز درمانی اصول راهنمای وزارت بهداشت رعایت شود، ممکن است همه نشانه‌های کووید 19 در آنها دیده نشود.

به والدین کودکان بیمار بگویید کودکان را به مدرسه نیاورند تا زمانی که طبق راهنمودهای وزارت بهداشت ملاک‌های عدم لزوم ماندن در قرنطینۀ خانگی را به دست آورند.

برای زمانی که کودکان وارد سرویس مدرسه می‌شوند و نشانه‌های بیماری را دارند، طرحی تهیه کنید. مراقبت و حمایت لازم را برای دانش‌آموزانی که در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری شدید هستند فراهم کنید (شرایط افزایش خطر را وزارت بهداشت تهیه کرده است)، همچنین برای کسانی که نمی‌توانند فاصلۀ ایمن را در خانه از کسانی که خطر زیادی برای انتقال بیماری دارند، حفظ کنند، امکان یادگیری مجازی را فراهم کنید یا مطالعۀ مستقل را در نظر بگیرید.

رویکرد برزیل در بازگشایی مدرسه

در برزیل پروتکل ملی برای بازگشایی وجود دارد. اما کلاس‌های درس بدون برنامه‌ریزی کلی و با تصمیمات دلخواه مقامات محلی بازگشایی خواهند شد. به بیانی دیگر، با وجود ارائه پروتکل ملی برای بازگشایی کلاس‌های درس، حکومت‌های ایالتی و شهری پروتکل‌های خاص خود را به تصویب رسانده‌اند که با وجود عدم تعیین تاریخ بازگشایی، زمینه بازگشایی مدارس را در هر زمان دلخواه میسر می‌کند.

طبق اعلام ایالت سائوپائولو (بزرگترین شهر برزیل) مدارس حضوری در 8 سپتامبر -18 شهریور-بازگشایی شدند. در ابتدا و به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان به طور چرخشی در کلاس‌های حضوری و برخط شرکت خواهند داشت. این برنامه در تمام سطوح در مدارس دولتی از کودکستان تا دانشگاه اجرا می‌شود. مدارس حضوری با شرکت حداکثر 35 درصد دانش‌آموز آغاز می‌شود و در صورت ثبات و پایداری آمار مبتلایان کووید 19 این میزان به تدریج به 70 و 100 درصد افزایش می‌یابد. توصیه شده است مدارس خصوصی نیز از این شیوه‌نامه‌ها پیروی کنند.

مدارس خصوصی بر بازگشایی مدارس پیش از نظام دولتی تأکید دارند، با این استدلال که موسسات آموزشی خصوصی برای اجرای شیوه‌نامه‌های ایمنی از تجهیزات بهتری برخوردارند. دانش‌آموزان مدارس خصوصی به دلیل منابع بهتر این مدارس قادر به دسترسی به کلاس‌های برخط و شرکت در کلاس‌های درس با تعداد نفرات کمتر هستند. در مقابل، کارشناسان بر این باورند که بازگشایی زودتر مدارس خصوصی صرفاً فاصله یادگیری قابل توجه بین مدارس دولتی و خصوصی را افزایش خواهد داد.

طبق گزارش 52 صفحه‌ای کمیته ویژه مجلس عوام برزیل، وزارت آموزش این کشور در هماهنگ‌سازی و اجرای راه حل برای دانش‌آموزان و موسسات آموزشی ناموفق بوده است. نبود پروژه یادگیری از راه دور واحد منجر به اجرای سیاست‌های متفاوت توسط مسئولان مدارس دولتی و خصوصی شده است. نبود طرح ویژه برای عدم دسترسی یکسان دانش آموزان مدارس دولتی به اینترنت منجر به افزایش شکاف یادگیری میان مدارس دولتی و خصوصی شده است.  شرکت های مخابراتی با هدف تامین نیازهای آموزشی برخط دانش‌آموزان، طرح‌های اینترنتی ویژه‌ای را به آنها پیشنهاد داده‌اند.

رویکرد شیلی در بازگشایی مدرسه

وزارت آموزش و پرورش شیلی پورتال آموزش برخط معلم را با بیست هزار منبع قابل دسترس برای تسهیل اپلیکیشن برنامه درسی ترجیحی (اولویت‌بندی شده)[3] برای معلمان راه‌اندازی کرده است. این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش در مقابله با نیازهای آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان در دوران کووید 19 ارائه شده است.

اولویت‌بندی برنامه درسی در شیوه‌های آموزش حضوری و از راه دور

در اولویت‌بندی باید به دو نکته توجه کرد:

توجه به موضوعات درسی، تغییر و اصلاح در فرم‌ها و مقررات ارزیابی (ارزیابی عملکرد و کسب بازخورد / ارزیابی نمونه کارها/ اجرای کنفرانس‌های درسی توسط دانش‌آموزان / طرح‌های خودارزیابی دانش‌آموزان/ انجام تکالیف آموزشی)

در اولویت‌بندی برنامه درسی در آموزش از راه دور نیز بررسی اطلاعات دسترسی، مهارت‌های دیجیتالی و پشتیبانی معلمان و دانش‌آموزان، بررسی ظرفیت‌ها و منابع فنآوری برای کلاس‌های برخط، سطح انگیزه دانش‌آموزان و معلمان، طرح استراتژی‌های ارتباطی (تلفن، پیامک یا سایر رسانه‌ها) برای تعیین برنامه‌های هفتگی و فعالیت‌های آموزشی، برقراری ارتباط با خانواده‌ها به منظور آگاهی از شرایط یادگیری دانش‌آموزان، علایق، فعالیت‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان، بررسی تجارب یادگیری پیرامون آموزش آنلاین، بهره‌گیری از منابع آفلاین، مانند آموزش تلویزیونی و رادیویی، کتابخانه‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و بررسی مهارت‌ها و عادات خواندن دانش‌آموزان، توجه به رشد شناختی و پیشرفت یادگیری. تشویق با خواندن در خانه با ابزارهایی مانند کتابخانه دیجیتال به منظور دسترسی به محتوای دیجیتالی متنوع، کتاب‌های صوتی و فیلم و کتاب برای تمرین خواندن از راه دور است.

* رویکرد کره در بازگشایی مدارس

وزارت آموزش وپرورش در هماهنگی کامل با ستاد مرکزی «مقابله با بحران و ایمنی» به منظور برقراری فاصله شــدید اجتماعی در داخل و خارج از مدرسه، از این بیماری دستورالعمل کووید ـ 19 را جهت کنترل و پیشگیری ابلاغ کرد.

در تاریخ 9 آوریل برای دانش‌آموزان سال آخر دوره راهنمایی و متوسطه یعنی پایه 9 و پایه 12 «کلاس‌های برخط» برگزار شــد . بعدا این کلاس‌ها به طور متوالی به همه پایه‌ها گسترش پیدا کرد. در حال حاضر آن کلاس‌ها به روش پایدار برگزار می شوند.

دســتورالعمل کووید 19 در برگیرنده ضد عفونی کردن وســایل مربوط به مدرسه، جوراب‌ها، ماسک‌های صورت، قبل از ورود به مدرسه، چک کردن دمای بدن، ایجاد یک محیط بهداشتی به وسیله ضد عفونی کردن تجهیزات و امکانات مدرسه مثل میز، صندلی و... و نحوه پاسخگویی به موارد مشکوک یا قطعی کووید 19 در مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش به روش پیشگیرانه، به دلیل اولویت دادن به سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از شــیوع کووید19 شروع ترم اول تحصیلی را از 2 مارس به 9 آوریل به تعویق انداخت. این وزارتخانه از اوایــل مــارس بــرای کمک بــه دانش‌آموزان جهــت ادامه یادگیری،کلاس‌های «یادگیری برخط داوطلبانه» را به مدت سه هفته برگزار کرد. یک هفته قبل از شــروع کلاس‌های «یادگیری برخط داوطلبانه»، یک دوره جهت سازگاری معلم و دانش‌آموز، تحت عنوان «یادگیری برخط مدیریت شده معلم» نیز برگزار کرد.

پس از به منظور اطمینان از سلامت و امنیت دانش‌آموزان و حمایت از حق آنان بر آموزش، تصمیم گرفت «کلاس‌های برخط» را در تمام مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه سراسر کشور برگزار کند.

 

البته با جهش ویروس کرونا و پیدایش کرونای انگلیسی، موضوع بازگشایی مدارس انگلستان منتفی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول