اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تغییر لحن ریاض پس از عصر «ترامپ»: به دنبال توقف جنگ در یمن هستیم اگر حوثی‌ها بگذارند!

وزیر امور خارجه سعودی مدعی شد که کشورش به دنبال آتش‌بس فراگیر در یمن است و می‌تواند با دولت جدید آمریکا در این مسئله هماهنگ باشد.

تغییر لحن ریاض پس از عصر «ترامپ»: به دنبال توقف جنگ در یمن هستیم اگر حوثی‌ها بگذارند!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور مدعی شد که ریاض به دنبال توقف جنگی است که علیه یمن به راه انداخته است.

وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگوی ویژه‌ای با شبکه العربیه که جمعه‌شب پخش شد، مدعی شد که ائتلاف متجاور به یمن به سرکردگی کشورش مانع آتش بس در این کشور نیست بلکه این انصارالله یمن است که مانع اصلی توافق آتش بس در این کشور جنگ زده است.

او که لحن ملایمی در مقایسه با زمان دولت دونالد ترامپ داشت، در مورد رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال جنگ یمن گفت: «ما معتقدیم که اگر دولت بایدن پرونده [جنگ در یمن] را ارزیابی کند، خواهد دید که اهداف پادشاهی سعودی و ائتلاف [عربی ضد یمن] با اهداف دولت بایدن در این پرونده به کلی مطابق است».

بن فرحان در ادامه مدعی شد: «زیرا همه ما به دنبال توقف نهایی جنگ و آتش بس فراگیر و پس از آن به آغاز فرایند سیاسی هستیم. مانع اصلی، ائتلاف نیست بلکه حوثی‌ها هستند و ما می‌توانیم با دولت بایدن در این ارتباط به شکل مثبت و خیلی خوب هماهنگ باشیم».

او از اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا در واپسین لحظات دولت چهارساله‌اش در تروریست خواندن انصارالله یمن تمجید و دفاع کرد و گفت که این جنبش مستحقق چنین اقدامی بود. بن فرحان ابراز امیدواری کرد که چنین تصمیم و اقدامی، انصارالله را مجبور به مشارکت در فرآیند سیاسی یمن بکند.

وزیر خارجه سعودی بار دیگر از پیش شرطهای ریاض برای تحقق آتش بس در یمن سخن گفت و اظهار داشت که یمنی‌ها برای تحقق این امر باید با «شروط معقول» با وساطت سازمان ملل موافقت کنند.

تا دو ماه دیگر جنگ ائتلاف مشترک عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه یمن وارد هفتمین سال خود خواهد شد که نتیجه آن برای عربستان رسوایی نظامی و سیاسی و ویرانی و کشتار برای مردم یمن بوده است.

وزیر خارجه سعودی در حالی از آتش بس فراگیر در یمن سخن می‌گوید که ریاض به اذعان فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، بعد از توافق استکهلم (یا الحدیده) در سال ۱۳۹۷ با زیاده‌خواهی‌ها و تحمیل شرط‌های خود مانع از توافق آتش‌بس فراگیر در یمن شد.

دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز عضوی از آن است، هر گونه آتش بس در این کشور را منوط به توقف حملات روزانه ائتلاف سعودی به یمن و لغو محاصره پنج ساله این کشور دانسته است و در مقابل، ریاض بدون توقف حملات خواهان خلع سلاح انصارالله است.

عربستان سعودی در دوره چهارساله دولت ترامپ، با حمایت های سیاسی، نظامی و حتی مستشاری آمریکا دست به حملاتی زد که بر اساس گزارش‌های نهادهای حقوق بشری بین الملل مصادیق جنایت جنگی است و ریاض از این بیم دارد که با تغییر در کاخ سفید نه‌تنها حمایت‌های دوران چهار سال گذشته را نداشته باشد بلکه در دوران بایدن، به دلیل همین جنایت‌ها مورد بازخواست و تحت فشار دولت او قرار بگیرد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول